پیشنهاد دریافت سفته به مبلغ 5% به هنگام واگذاری بناهای تاریخی قابل احیا با توجه به آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولت

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


پیشنهاد دریافت سفته به مبلغ 5% به هنگام واگذاری بناهای تاریخی قابل احیا با توجه به آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولت

پیشنهادهای در حال بررسی

پیشنهاد دریافت سفته به مبلغ 5% به هنگام واگذاری بناهای تاریخی قابل احیا با توجه به آییننامه تضمین برای معاملات دولت

صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سال 1384 به استناد بند (ز) ماده (114) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تأسیس گردید تا با استفاده از سرمایه بخش خصوصی بناهای تاریخی قابل احیا را به بهرهبرداری مناسب برساند.

129359928

صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سال 1384 به استناد بند (ز) ماده (114) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و پس از تصویب اساسنامه شماره 50111/32619 مورخ 9 /9 /1384 هیئت دولت تأسیس گردید تا با استفاده از سرمایه بخش خصوصی بناهای تاریخی قابل احیا را به بهره‌برداری مناسب برساند.

با این تصمیم قانون‌گذار که به‌منظور کاهش حجم تصدی دولت و استفاده از سرمایه بخش غیردولتی اتخاذ گردید ضمن جبران کمبود بودجه‌های تخصیص‌یافته جهت مرمت بناها، زمینه مشارکت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگری فراهم شد.

صندوق احیا از سال 1385 با اهداف فوق شروع به واگذاری بناهای تاریخی نمود. به‌نحوی‌که تا پایان سال 1394 بیش از 160 مزایده برگزار نموده لیکن با توجه به اینکه بسیاری از بناها و اماکن تاریخی به دلیل عدم وجود توجیه اقتصادی (محل وقوع بنا، میزان تخریب و آسیب وارده به بنا، بالا بودن هزینه مرمت و …) تحت هیچ شرایطی قابل‌واگذاری به بخش خصوصی نبوده‌اند، از این تعداد فقط حدود 40 مزایده منجر به انعقاد قرارداد گردید (13 مورد در دولت قبل و 27 مورد در دولت تدبیر و امید) بقیه مزایده‌ها به شکست انجامید. علاوه بر عدم وجود توجیه اقتصادی، دریافت تضامین بر اساس آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولت نیز مانع بسیار جدی برای استقبال بخش خصوصی گردیده است. لازم به ذکر است پروژه‌های صندوق مذکور در قالب قرارداد پیمانکاری نبوده و بناها به‌صورت قراردادهای مشارکت به سرمایه‌گذار واگذار گردیده و سرمایه‌گذار از سرمایه خود جهت مرمت بناها استفاده می‌نماید. لذا به‌منظور تسریع در احیای این قبیل بناها و ایجاد تسهیل و تشویق بخش خصوصی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهاد داده است تا با توجه به آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولت، در خصوص بناهای فاقد توجیه اقتصادی نوع تضمین قابل‌ارائه بدون توجه به حجم ریالی معامله، بر مبنای 5% محاسبه و به‌صورت سفته دریافت گردد.

منبع: دفتر هیئت دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *