پنج راه حل ساده برای تقویت حافظه و حفظ کردن سریع تر مطالب

دسته: آخرین مطالب , دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


پنج راه حل ساده برای تقویت حافظه و حفظ کردن سریع تر مطالب

پنج راه حل ساده برای تقویت حافظه و حفظ کردن سریع تر مطالب

تصور کنید قادر باشید هر مطلبی را به سرعت حفظ کنید؛ در این صورت منحنی یادگیری کوتاه تر می شود و میزان موفقیت دو چندان خواهد شد.

بیشتر مطالبی که دیده یا خوانده ایم در مغز ما فراموش می شوند و برای به خاطر سپردن مطالب گاهاً مجبور هستیم دو یا سه بار مطلب را بخوانیم تا ملکه‌ی ذهنمان شود.

در ادامه 5 راه حل ساده و کاملاً علمی برای بهبود حافظه و امکان حفظ کردن سریعتر مطالب معرفی می شوند.

    معنا بخشی

معنا می تواند بین آن چیزی که در سطح عاطفی درک می شود و چیزی که بلافاصله فراموش می شود تفاوت ایجاد کنید.

در یک پژوهش به گروهی از داوطلبان دو عکس از دو مرد جوان نشان داده شد که یکی نانوا ودیگری نام فامیلش نانوا بود. پس از گذشت چند روز همان عکس دوباره به گروه داوطلبین نشان داده شد و حدس بزنید کدام عکس بیتشر شناسایی شد؟ مردی که شغلش نانوا بود بیشتر از مردی که تنها فامیلی اش نانوا بود شناسایی شد. آیا می دانید علت این موضوع چیست؟

زمانیکه شما کلمه ی “نانوا” را می شنوید، مغز سعی دارد تا تصویر مرتبط با آن کلمه را بازنمایی کند. نانوا کسی است که نان می پزد و کلاه سفید بر سر دارد، در حقیقت ذهن یک تصویر واضح از کلمه ای که می شنود در ذهن بازنمایی می کند. اما کلمه ی “نانوا” به عنوان نام فامیل کمتر در ذهن باقی می ماند، چرا که نام فامیل “نانوا” در ذهن بی معنا است مگر آنکه کسی با چنین نام فامیلی را از قبل می شناختید. این نظریه به ما می آموزد که خود ما باید با معنا دادن به مطالب در ذهن آنها را به مفاهیم به یاد ماندنی تری تبدیل کنیم.

    ورزش کردن

معمولاٌ کسانیکه بدن سالمی دارند به ندرت دچار اختلال حافظه می شوند. ورزش باعث افزایش گردش خون و رسیدن بهتر اکسیژن به مغز می شود که در نتیجه ی آن قابلیت های حافظه افزایش می یابد.

بر اساس پژوهشی که در مجله ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است حتی 150 دقیقه پیاده روی در هفته می تواند خطر ابتلا به زوال عقل بر اثر کهولت سن را کاهش دهد.

درواقع ورزش با آزاد کردن دوپاماینز در بدن با دو عامل عمده ی از دست دادن حافظه که یکی افسردگی و دیگری استرس است مقابله می کند.

تمرین دادن مغز

همانطور که بدن نیاز به تمرین و ورزش دارد، مغز نیز برای تقویت شدن به تمرین نیاز دارد. شکی نیست که تمرین دادن ذهن به طور قابل توجهی می تواند یادآوری خاطرات را افزایش دهد و بیماری های مربوط به زوال مغز را کاهش دهد. بازی ها می توانند نوعی تمرین برای ذهن باشند، یکی از آنها بازی شطرنج است. اما روش های ساده ی دیگری نیز برای تقویت حافظه وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

– یادگیری یک زبان جدید

– یادگیری یک مبحث جدید

– یادگیری نواختن یک آلت موسیقی

– خواندن کتاب هایی که باورهای شما را به چالش می کشند

آموزش دادن به شخص دیگر

معمولاً آموزش مطلبی به شخص دیگر آن مطلب را بیشتر در ذهن ما تثبیت می کند.

پژوهش ها اثبات کرده اند:

5 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که توسط سخنران یا استاد منتقل شده است. 10 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که خود فرد یاد گرفته شده است. 20 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که صوت یا تصویر منتقل کرده است. 30 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که توسط دیدن یک نمایش در ذهن باقی مانده است. 50 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که در گروه به بحث و گفتگو گذاشته شده است.

75 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که با تمرین آموخته شده است. 5 درصد از یادگیری هر فرد شامل آن چیزی است که به دیگری آموزش داده است. این آمارها نشان می دهد که روش های آموزشی که به نظر موثر ترین راه یادگیری هستند درواقع جزو نا کارآمدترین روش های آموزشی می باشند!

اگر بخواهیم چیزی را به سرعت حفظ کنیم، ترفند آن است که تلاش کنیم آن را به دیگری بیاموزیم. این کار مغز را وادار می کند که برای جلوگیری از اشتباه بیشتر تمرکز کند. پس دفعه ی بعد برای حفظ کردن سریع مطلبی سعی کنید آن را به شخص دیگر آموزش دهید.

خواب

شاید مهم ترین مرحله ی یادگیری خوابیدن باشد. خواب کافی در شب مغز را برای یادگیری آماده می کند. مغز هر فرد برای یادگیری و پردازش مطالبی که می آموزد نیاز به استراحت کافی دارد. استراحت های کوتاه مدت بین یادگیری نیز بسیار مهم هستند و زمان کافی برای پردازش مطالب آموخته شده را ایجاد می کنند. برای استراحت دادن به ذهن می توان با یک پیاده روی و تغییر فضا یک حواس پرتی مقطعی ایجاد کرد. چرت زدن نیز یک راه حل ساده برای استراحت دادن به مغز می باشد. منبع: تبیان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *