پلیس در یک‌قدمی سارق 206 سوار

دسته: جرمشناسی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۵


پلیس در یک‌قدمی سارق 206 سوار

سرقت مسلحانه 15 میلیونی از بانک ملی در شیراز

پلیس در یکقدمی سارق 206 سوار

 

 

ساعت 10:30 چند روز پیش یک سارق مسلح پس از حضور در بانک ملی شعبه ساحلی شیراز با تهدید کارکنان و مشتریان درخواست پول نقد کرد.

مسؤولان شعبه که احتمال می‌دادند مرد مسلح اقدام به شلیک کند از او خواستند بدون آسیب زدن به مشتریان از بانک خارج شود.

سارق مسلح نقاب‌پوش نیز پس از سرقت 15 میلیون تومان وجه نقد داخل شعبه با یک دستگاه پژو 206 از محل سرقت متواری شد.

با اعلام موضوع به نیروی انتظامی، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی شیراز تحقیقاتشان را برای دستگیری مرد مسلح آغاز کردند و توانستند به سرنخهای خوبی دست یابند. با به دست آمدن سرنخهای جدید، سارق جوان به‌زودی دستگیر می‌شود. منبع: میزان

علل و انگیزههای سرقت چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین جرایمی که علیه اموال و داراییهای افراد، از زمان پیدایش مفهوم مالکیت در جوامع بشری ارتکاب می‌شده سرقت بوده است. امروزه در تمامی کشورهای جهان جرم سرقت به دلیل تنوع و گوناگونی آنها به انواع مختلفی تفکیک‌شده است که از این میان می‌توان از سرقتهای جزئی، سرقتهای منجر به آزار و یا تهدید، سرقت در شب و سرقت از بانکها، صرافیها، جواهرفروشیها، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز درمانی، سرقت توأم با هتک حرز و نظایر آنها نام برد.

سرقت از باسابقه‌ترین جرایم بشری است که در جوامع مختلف به شیوه‌های گوناگون دیده می‌شود. این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونی و تغییرات فراوانی شده است. به همین دلیل شیوه‌های مقابله و روشهای مبارزه و برخورد با آن متناسب با دگرگونیهای سرقت تغییریافته است. هرچه در شیوه سرقتها و انواع آن پیشرفت حاصل می‌شود، مطمئناً راه‌های مقابله با آن نیز دشوارتر می‌گردد.

در بررسی عوامل ارتکاب به سرقت علتهایی چون موضوعات اجتماعی، اقتصادی، حالات هیجانی و نقصهای روانی افراد، بیکاری، مهاجرت، رشد جمعیت، فقر فرهنگی و بسیاری از عوامل دیگر ذکرشده‌اند و بعضی از عوامل نیز ناشناخته‌اند.

دراین مقوله مختصری راجع به علل و انگیزه‌های سرقت بانکها و مؤسسات مالی اعتباری و راه‌های مقابله با آن جهت استفاده کاربران محترم پرداخته می‌شود.

پیشگیری از سرقت بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری

علیرغم توصیه‌ها و تذکرات ایمنی و پیشگیرانه مسؤولین محترم قضایی و پلیس پیشگیری و دستورالعملهای ابلاغی و متعدد وادارات بازرسی بانکها متأسفانه هرازگاهی شاهد سرقتهای مسلحانه از بانکها و مؤسسات اعتباری هستیم که ضمن ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن نظم اجتماعی جامعه آثار روحی روانی در هنگام وقوع سرقت برای افراد حاضر در آن محل را دارد.

لذا پاره‌ای از تذکرات جهت پیشگیری از وقوع جرم سرقت و بالا بردن ضریب ایمنی بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری به شرح ذیل تقدیم می‌گردد:

  1. قبل از تأسیس شعب بانک و مؤسسات مالی و اعتباری انجام مشاوره‌های لازم امنیتی با نیروهای انتظامی منطقه انجام می‌شود.
  2. حفاظت فیزیکی ساختمان به لحاظ ایمنی و سازه، درب و پنجره‌ها، حفاظهای پیرامونی و دیوارهای جانبی توسط کارشناس ایمنی و امنیتی بازرسی و تأیید گردد.
  3. نصب سیستمهای پیشرفته الکترونیکی و دوربینهایی باقابلیت زوم و فرم به فرم و همچنین نصب زنگ اخبار و آژیر خطر، دستی و پدالی در مکانهای قابل‌دسترس و ضروری.
  4. آموزش کارمندان در نحوه‌ی به‌کارگیری تجهیزات ایمنی و زنگهای اعلام‌خطر.
  5. نگهداری کلیدهای خزانه و کلیدهای سیستمهای اعلام‌خطر خزانه در مکانی امن و خودداری از نگه‌داری کلید خزانه بر روی دربها
  6. انتقال نقدینگیهای زیاد باجه‌ها به خزانه و جلوگیری از انباشتگی وجوه زیاد پول در تحویلداری.
  7. خودداری از به‌کارگیری مأمورین مسلح و محافظین مربوطه در امور خدماتی و کارهای غیرمسؤولانه.
  8. رفع معایب و نواقص، خرابی‌ سیستمهای هشداردهنده و دوربینها در اسرع وقت و چک و بازرسی به‌صورت روزانه و اطمینان از عملکرد آنها.
  9. باز نگذاشتن درب خزانه شعبه تحت هر شرایط.
  10. قفل نمودن درب تردد کارکنان به پشت به باجه‌ها در ساعات اداری و هنگام ارئه خدمات به مشتریان.
  11. ایجاد برق اضطراری برای شعبه و قرار ندادن کابلهای برق و دستگاه‌های اصلی تجهیزات ایمنی در معرض دید جهت عدم دسترسی سارقین و امکان تخریب آنها.
  12. هنگام تعطیلی بانک و بستن دربها، حصول اطمینان از فعال بودن سیستمهای اعلام‌خطر، دوربینهای امنیتی و بسته بودن دربهای اصلی و سایر موارد ایمنی.
  13. ارئه آموزشهای لازم ایمنی و امنیتی به کارکنان در خصوص رعایت کلیه اصول مربوط به انتقال نقدینگی به خزانه، بستن دربهای خزانه عدم جلوگیری از انباشتگی پول و اوراق بهادار، استفاده از تجهیزات هشداردهنده در مواقع خطر.
  14. به‌کارگیری نگهبانهای مسلح در بانک که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی برافزایش ضریب ایمنی بانکها داشته باشد و وجود این افراد برای ارتقای سطح ایمنی بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری بسیار مهم است. همچنین عکس‌العمل سریع و هوشیاری نگهبانان و کارکنان سبب شده مجرمان پیش از انجام هرگونه عمل غیرقانونی دستگیر شوند. منبع: موسسه مهبان بهروش نصر

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *