پستهای جدیدی که برای شرکت در انتخابات باید استعفا دهند

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵


پستهای جدیدی که برای شرکت در انتخابات باید استعفا دهند

پستهای جدیدی که برای شرکت در انتخابات باید استعفا دهند

417855292

سید سلمان سامانی در نشست خبری انتخابات شوراها که در وزارت کشور برگزار شد با تأکید بر قوانین مربوط به استعفا برای شرکت در انتخابات شوراها که از قبل وجود داشته است برخی قوانین جدید را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این‌که پستهایی که در سطح ملی هستند برای شرکت در انتخابات نیازمند استعفا می‌باشند بیان داشت: در صورت تصویب رؤسای دانشگاههای دولتی، غیردولتی و شعب دانشگاهی برای شرکت در انتخابات باید استعفا دهند.

وی با اشاره به قانون قبلی مبنی بر این‌که شهرداریها، معاونین و دهیاران برای شرکت در انتخابات موظف به استعفا هستند اظهار داشت: در قانون جدید علاوه بر موارد قبلی سایر مشاغل شهرداریها با این تفاوت که هنگام رأی‌گیری هم مجاز به شاغل بودن هستند موظف هستند در صورت انتخاب شدن از سمت خود استعفا دهند.

سامانی با اشاره به برخی از شرایط نامزد شدن برای انتخابات خاطرنشان کرد: مدرک تحصیلی افرادی که می‌خواهند نامزد باشند در روستاهای کمتر از 200 خانوار حداقل زیر دیپلم بالای 200 خانوار دیپلم شهرهای تا 20 هزار نفر فوق‌دیپلم و شهرهای بالای 20 هزار نفر باید لیسانس باشند. وی با اشاره به اصلاحیه جدید بیان داشت: طبق این اصلاحیه شرایط سلامت جسمانی برای افرادی که می‌خواهند نامزد شوند داشتن سلامتی شنوایی، گویایی و روانی است.

سخنگوی وزارت کشور با تأکید بر این‌که فرایند انتخابات ملی است خاطرنشان کرد: قانون‌گذار پیش‌بینی کرده که با درخواست وزارت کشور کلیه دستگاههای اجرایی مکلف هستند که کلیه کارکنان و امکانات مالی خود را در اختیار وزارت کشور قرار دهند و از این جهت ما مشکلی برای تأمین نیرو و هزینه نداریم.

سامانی قانون اساسی ایران را یکی از پیشرفته‌ترین قوانین اساسی دنیا خواند و گفت: ما به تبعیت از قانون اساسی تلاش کرده‌ایم اعمال حاکمیت خود در حوزه دولتی را به نحوی ساماندهی کنیم که اعمال حاکمیت دولت منجر به تقویت حوزه‌های دیگر شود.

وی شاهد مثال این ادعا را منشور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور خواند و بیان داشت: از بین مصادیق شورای اسلامی شهر و روستا ویژگیهای ارزشمندتری نسبت به سایر مصادیق دارند که مهم‌ترین آن فراگیر بودن آن است.

سامانی با بیان این‌که هیچ شبکه‌ای به فراگیری شوراهای شهر و روستا نیست خاطرنشان کرد: افراد این شبکه به پشتوانه آرای مردم انتخاب می‌شوند.

وی افزود: اعضای شورا قبل از این‌که وارد اخذ رأی شوند مراحل صلاحیت را باید طی کنند.

وی در ادامه سه کارکرد اصلی شوراها را برشمرد و گفت: اداره امور محلی بر اساس مقتضیات محلی اولین وظیفه است که در کشور ما اداره امور محلی منوط به مقتضیات محلی است که سبب می‌شود مردمی که انتخاب می‌شوند در تصمیم‌گیریهایشان مقتضیات منطقه را لحاظ کنند.

سخنگوی وزارت کشور کارکرد دوم را نظام و شبکه تعریف‌شده شوراها برای کمک به حاکمیت خواند و گفت: سیاستهای عمومی کشور از طریق شوراها در مناطق اجرا می‌شود و از این جهت این رویکرد مهم‌ترین سرمایه نظام شورایی است.

سامانی با اشاره به اصلاحیه قانون شورا که در مجلس تصویب شد اظهار داشت: طبق این اصلاحیه 7 روز به اعلام نظر هیأت استان نسبت به هیأت اجرایی اضافه شد 4 روز پیش‌بینی شد داوطلبان رد صلاحیت شده بتوانند شکایت را ارائه دهند 10 روز هم فرصت رسیدگی به شکایتها در نظر گرفته شد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *