پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۸ مهر ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

1) بخشیدن مهر در قبال حق طلاق همسرم در قبال بخشیدن مهر حق طلاق میخواهد. آیا دادن حق طلاق به زن به این معنى است که مرد دیگر نمیتواند بهصورت یکطرفه درخواست طلاق کند و حکم طلاق را بگیرد؟

حق طلاق، عنوان اشتباهی است که در بین مردم و خانواده‌ها بیان می‌شود. ما برای زنان موردی به‌عنوان حق طلاق نداریم، بلکه تفویض وکالت برای اعمال طلاق راداریم که به‌اشتباه به‌عنوان «حق طلاق» از آن یاد می‌شود. زوجین می‌توانند اگر در هنگام عقد چنین شرطی نگذاشتند، بعد از ازدواج طی سند رسمی جداگانه‌ای با توافق جدید به‌عنوان یک شرط خارج از عقد نکاح این کار را انجام دهند. دراین حالت با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، مرد می‌تواند با تنظیم سند وکالت، دراین رابطه اقدام کرده و شروط موردنظر یا توافق را در قالب سند جدید به نفع همسرش تنظیم و تفویض کند. در صورت بلاعزل بودن سند تنظیمی، مرد امکان عزل همسرش را نخواهد داشت.

دادن حق طلاق به همسرتان مانع این نمی‌شود که این حق از شما سلب گردد‌، بنابراین شما همچنان حق طلاق دارید اما همسرتان نیز می‌تواند با گرفتن این حق به‌تنهایی خود را مطلقه سازد.

2) آیا موجر میتواند در هنگام تخلیه عین مستاجره، اجارهبهای معوقه را از مبلغ ودیعه کسر کند

در مواردی که مستأجر پس از انقضای مهلت اجاره، عین مستاجره را تخلیه نمی‌کند و موجر برای تخلیه به دایره اجرای اداره ثبت مراجعه کند، باید کل مبلغ ودیعه را به آن دایره بسپارد و هم‌زمان گواهی دفتر شعبه دادگاه صالح را مبنی بر تسلیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان به دایره اجرا تحویل دهد. موجر برای رسیدن به‌حق خود با مراجعه به دادگاه دادخواست مطالبه ضرر و زیان به میزان مبلغ موردادعای خود به دایره اجرای دستور تخلیه تقدیم می‌کند. دراین صورت دایره اجرای دستور تخلیه، تمام مبلغ ودیعه را به مستأجر تسلیم نمی‌کند تا پس از صدور رأی دادگاه، مطالبات موجر را از آن کم کند و مابقی را به مستأجر مسترد کند.

3) اصل بیگناهی در حقوق ایران چیست؟

اصل بی‌گناهی در حقوق ایران دزد نا گرفته پادشاه است. در حقوق کیفری ایران اصل برائت پشتیبان متهم است طوری که تا وقتی به‌حکم دادگاه محکومیت قطعی پیدا نکرده باشد حتی عنوان مجرم یا دزد یا… نیز نمی‌توانیم برای او بکار ببریم. اصل بی‌گناهی پشت‌وپناه شهروندان در رسیدگیهای کیفری است.

4) منظور از اصل برائت چیست؟

اصل برائت مقرر می‌کند که نمی‌توان کسی را محکوم کیفری کرد مگر اینکه در یک دادگاه با شرایط مقرر قانونی محاکمه و جرم او به اثبات برسد؛ بنابراین منظور از اصل برائت، اصل بر بی‌گناهی است.

5) نتیجه پذیرش اصل برائت چیست؟

اگر اصل بی‌گناهی را بپذیریم دیگر متهم نیازی ندارد که بی‌گناهی خود را اثبات کند. بلکه این وظیفه شاکی، دستگاه قضا و به‌ویژه دادستان است که گناهکاری وی را ثابت کند و این قاعده بسیار خوب و سودمندی برای شهروندان است که اثبات جرم را بر عهده دادستان و قاضی دادگاه یا دادسرا قرار داده است و شهروندان از اثبات بی‌گناهی معاف هستند

6) به کدام دادگاه مراجعه کنیم؟

برای اینکه یک دعوا را شروع کنید در درجه اول باید بدانید که به کدام دادگاه مراجعه کنید. در گفت‌وگو با مهمانمان علیرضا موسوی به بررسی این سؤال بپردازیم که کدام محل را برای شروع دعوا انتخاب کنیم؟‌ دادخواست خودمان را به دادگاه کجا بدهیم؟

7) برای شروع دعوا دادخواست خودمان را به کجا ارائه کنیم؟

اگر می‌خواهید در آینده‌ای نزدیک، دعوای مدنی اقامه کنید بدانید که بر اساس قواعد صلاحیت محلی دادگاهها، باید دعوایتان را در دادگاه اقامتگاه خوانده مطرح کنید. مثلاً اگر شما مقیم تهران هستید و خوانده مقیم اصفهان است دراین حالت لازم است برای اقامه دعوا به دادگاه اصفهان مراجعه کنید.

8) اگر خوانده در ایران نباشد تکلیف چیست؟

اگر خوانده مقیم ایران نباشد، دعوا را باید در دادگاهی اقامه کنید که محل سکونت موقت خوانده در حوزه آن قرارگرفته است یعنی در دادگاه محل سکونت موقت خوانده دعوا را طرح می‌کنید. چنانچه خوانده در ایران محل سکونت موقت نداشته باشد باید دعوا را در دادگاهی اقامه کنید که مال غیرمنقولی از خوانده در حوزه‌ی آن دادگاه قرارگرفته است. احتمال دارد که خوانده در ایران مال غیرمنقولی هم نداشته باشد٬ دراین صورت اگر شما مقیم ایران باشید دعوا را در محل اقامت خود طرح خواهید کرد.

9) به اقامتگاه اشاره کردید. منظورتان از اقامتگاه چیست؟

در تعیین صلاحیت محلی شناخت مفهوم اقامتگاه اهمیت دارد. اقامتگاه هر فرد محلی است که در آنجا سکونت دارد و مرکز مهم امور او نیز در آنجا است. اگر محل سکونت فرد غیر از مرکز مهم امور او باشد مرکز امور او اقامتگاهش محسوب است‌. علاوه بر افراد، شرکتها نیز دارای اقامتگاه هستند به‌این‌ترتیب که مرکز عملیات آنها محل اقامتشان خواهد بود.

10) آیا نگهداری مشروبات الکلی در منزل جرم محسوب میشود؟

نگهداری مشروبات الکلی در منزل یا خودرو به‌اندازه کمی هم که باشد طبق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و شخص مجرم به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد البته اگر مقدار آن در حد کم باشد و اگر قاضی پرونده صلاح بداند می‌تواند با تخفیف مجازات به جریمه نقدی هم تبدیل نماید.

خوب است بدانید که مصرف مشروب جدای از نگهداری آن است و اگر کسی مشروب مصرف کند به آن شرب خمر اطلاق می‌شود و طبق قانون، فرد به حد شرب خمر که 80 ضربه شلاق است محکوم خواهد شد.

11) آیا شوهر میتواند جهیزیه همسرش را بفروشد؟

آیا زن حق دارد هنگام زندگی مشترک و قبل از طلاق جهیزیه را از منزل شوهر بیرون ببرد؟

شوهر اجازه چنین کاری را ندارد. با فروش این اموال توسط شوهر او مسؤولیت جبران خسارت و برگرداندن عین یا مثل یا قیمت آنها را دارد. ‌زیرا این اموال اصولاً به زن تعلق دارد و شوهر فقط تا زمان بقای زندگی مشترک حق استفاده از این اموال را دارد نه فروش آنها، ولی زن حق دارد این اموال را از زندگی مشترک خارج کند، زیرا این اموال به او اختصاص دارد و هر مالکی حق هرگونه دخل و تصرف نسبت به مایملک خود را دارد.

منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *