پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

سفته سفید امضاء ندهید/ سفته سفید قابل انتقال به غیر است

پرسش: بنده به شخصی سفته بدون نام دادم و بعد از مدتی ایشان اسم خواهر خود را در سفته نوشته و طلب مبلغ سفته را کرده و من هم رسیدی مبنی بر پرداخت مبلغ سفته را به برادر ایشان که طرف من بوده است را دارم. و در رسید اسم سفته ها را اورده ام حال خواهر ایشان میتواند کل مبلغ سفته را از من بگیرد؟ آیا من میتوانم از برادرشان بابت خیانت در امانت شکایت کنم؟

پاسخ: از یک طرف با توجه به اینکه سفته را بصورت سفید امضاء در اختیار طرف اول قرار دادید ، لذا این بدان معناست که اختیار تکمیل آنرا به دارنده اول واگذار نموده اید و از طرفی دیگر با توجه به مزیت تمام اسناد تجاری (من جمله سفته)که قابل انتقال هستند .دارنده ی این گونه اسناد ( کسی که این سند را دارد و قرار است آن را وصول کند) و ذینفع سند گفته می شود می تواند سند را به دیگری منتقل کند و بعبارتی دیگر سندی که در وجه شخص معین بوده و بعد ها در وجه حامل یا سفید ظهر نویسی شود ، اصطلاحا سند در حکم در وجه حامل گفته می شود یعنی تبدیل به سند در وجه حامل شده و این سند هم با قبض و اقباض صادر می شود . مگرامانی بودن سفته نزد دارنده قابل اثبات باشد که در این صورت انتقال آن جرم و موضوع بعنوان جرم خیانت در امانت قابل طرح شکایت می باشد

اگر به کسی پولی بدهید، برای بازپسگیری آن اول باید اثبات کنید که به او بدهکار نبودهاید

پرسش: بنده به حساب یه نفر پول واریز کردم که به شخص دیگه بده حالا نه به اون پول میده نه به من میگه بدهی داشتی حالا به نظر شما میشه کاری کرد

پاسخ : ماده 265 قانون مدنی اشعار میدارد، هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است. بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون این که مقروض آن چیز باشد میتواند استرداد کند. فلذا بعضی از حقوقدانان معتقدند ماده 265 قانون مدنی متضمن اماره مدیونیت است بدین معنا که هر کس مالی به دیگری می‌دهد دین خویش را ادا‍ء نموده است لذا در دعوای استرداد مکلف به اثبات عدم وجود دین است. بنابراین مطابق این نظر اقوی شما بایستی عدم وجود دین را اثبات نمایید.

زن مستقلاً میتواند در دارایی خود هر تصرفی را که میخواهد بکند

پرسش: خانمی که شاغل هست از لحاظ حقوقی و شرعی می تواند حقوق خود را در منزل خرج نکند؟

آیا همسر از لحاظ قانونی می تواند معترض باشد؟ در این حالت وضعیت نفقه چه می شود؟

پاسخ: از جمله پیوندهای میان دین و قانون اهمیت و جایگاه زن در نظام دینی و قانونی است، از همین روی ماده 1118 قانون مدنی بیان می‌دارد: زن مستقلاً می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند. به عبارت دیگر در حقوق ایران، اموال زن و مرد دارایی مشترک را تشکیل نمی‌دهد، بلکه اموال هریک از زوجین مستقل و جدا از اموال دیگری است. بنابراین ملاحظه می‌شود زن در حقوق ایران و نیز از منظر دین از نظر مالی مستقل است. بنابراین وی می‌تواند در اموال خود همچون حقوق دریافتی اش در صورت شاغل بودن، اموالی که به وی ارث می‌رسد و یا حاصل زحمت خودش است، یا حتی اموالی باشد که شوهرش به وی داده است و به طور کلی هرچه غیر اینها باشد مانند جهیزیه اش، آزادانه تصرف کند و هرگونه عمل مادی یا حقوقی همچون فروش یا اجاره یا امثال اینها، نسبت به آنها انجام دهد.

به طور مثال زن می تواند حقوق دریافتی خود را آزادانه و به اختیار خود در هر راهی که می خواهد خرج کند و شوهر وی نمی تواند وی را مجبور نماید تا وی از حقوق اش در خرج خانه مشارکت داشته باشد، مگر آنکه خود زوجه به این امر راضی باشد.

حتی آنکه توانایی مالی زوجه مانع و نافی حق وی مبنی بر مطاله نفقه از زوج نخواهد بود. به عبارتی دیگر شوهر حق هیچ گونه مداخله در اموال و دارایی زن را ندارد، حتی آنکه ریاست وی بر خانواده نیز چنین اختیاراتی را برایش ایجاد نخواهد نمود. از همین لحاظ حقوق اسلام و ایران برای زن اهلیت کامل قائل شده است و برخلاف حقوق سابق اروپا، زن را به هیچ وجه محجور نشناخته است.منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *