پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: آخرین مطالب , حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

 

طلبکار بدون حکم دادگاه نمیتواند اموال بدهکار را ضبط کند

پرسش: شما من دریک ساختمان که مشغول زدن سفف کاذب بودم و…پیمانکار به من تهمت زد که ازکارت بانکی وجه برداشت کردی که کارمان به شکایت کشید وخلاصه درکلانتری رضایت داد ومن به سرکارم نرفتم وکل وسایل کارم درساختمان موند وبعد از چند مدتی خبردار شدم که وسایل اینجانب را فروخته و میگه بهم بدهکاری ازبابت اینکه از کارتش پول کشیده ام ودرکلانتری هم رضایتم را داده. حال من چطوری میتوانم از پیمانکارشکایت کنم که وسایلم را ازش بگیرم؟ لازم به ذکر است که من هم بخاطر نداشتن ابزار کار چندتا قراردادی که بسته بودم مجبور به پرداخت خسارت برای فسخ قراردادشدم.

پاسخ: حتی با فرض صحت ادعای پیمانکار باز هم ایشان این اجازه را نخواهد داشت تا خود اقدام به ضبط وسایل شما بنماید.

علی ای حال چنانچه پیمانکار مدعی باشد بایستی ادعای خود را ثابت نماید. ‌پس در صورت عدم اثبات و متعاقبا برداشتن وسایل شما مسئول خواهد بود و شما می‌توانید علیه وی طرح دعوی کنید.

رابطه موجر و مستاجر

پرسش: بنده واحدی را اجاره کرده بودم که نزدیک 3 سال است تخلیه کردم ولی موجر هنوز ودیعه را به من بر نگردونده. بنده هم بلافاصله بعد از تخلیه یک اظهارنامه فرستاده و سپس دو طرف هم طرح شکایت کردیم. موجر خسارت را دلیل عدم پرداخت ودیعه مطرح کرده بودند. ولی با مدارک و مستنداتی که بنده ارائه دادم مشخص شد که این ادعای ایشان کذب بوده و قاضی رأی به حقانیت بنده دادند. از طرفی طبق قرارداد اجاره، دو طرف متعهد شدن در صورت تخلیه مستأجر و عدم بازپرداخت ودیعه، صاحبخانه روزانه 30 هزار تومان به عنوان ضرر به مستأجر پرداخت کند و اگر مستأجر بعد از اتمام قرارداد تخلیه نکند، مستأجر روزانه 30 هزار تومان ضرر به موجر پرداخت کند. با توجه به اینکه موجر بدون اینکه پول ودیعه بنده را به حساب دادگاه یا واحد اجرایی واریز کند، نزد خود نگه داشته، اگر بنده اعتراض بدهم به حقم که ودیعه و ضرر این سه سال است، خواهم رسید؟ چون قاضی اول بدون در نظر گرفتن زیان این سه سال فقط حکم بر پرداخت ودیعه دادند.

پاسخ : شما می توانید با تقدیم دادخواست مبلغ ودیعه و خسارت قراردادی روزانه خود را مطالبه نمایید،دادگاه صرفاً در محدوده خواسته رسیدگی می نماید در صورتیکه شما در دادخواست خود به عنوان خواسته، اشاره ای به مبلغ مزبور ننموده باشید دادگاه تکلیفی بر صدور حکم نخواهد داشت.

تحویل مبیع با سند عادی

پرسش: سوالی داشتم مبنی بر اینکه آیا تحویل مبیع (یک واحد آپارتمان ) با سند عادی در صورتی که سندرسمی کل آپارتمان بنام خوانده (فروشنده ) باشد امکان پذیر میباشد ؟ ضمنا کل ثمن پرداخت شده است

پاسخ: بله این‌امکان وجود دارد، حتی شما می توانید طی دادخواستی الزام مالک به تفکیک و انتقال پلاک تفکیکی را مطرح نمایید.

در صورت داشتن وکیل آرای صادره باید به او ابلاغ شود

پرسش: وکیل اینجانب اجازه وکالت در مراجع بالاتر را داشته ولیکن نسبت به رای ابلاغی دادگاه نخستین اعتراضی برای ارسال پرونده به دادگاه تجدید نظر ننموده است از طرف دیگر مدیر دفتر شعبه برغم آگاهی رای دادگاه را به اینجانب ابلاغ ننموده است . آیا وظیفه مدیر دفتر جهت اطلاع و ابلاغ رای به اینجانب ساقط شده است؟ بر اساس چه موادی؟

پاسخ: مطابق تبصره ماده ۴۷ قانون آیین دادرسی مدنی، در مواردی که طرح دعوا یا دفاع به وسیله وکیل جریان یافته و وکیل یادشده حق وکالت در مرحله بالاتر را دارد، کلیه آرای صادره باید به او ابلاغ شود و مبداء مهلت ها و مواعد از تاریخ ابلاغ به وکیل محسوب می گردد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *