پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

   دعوای کودکانه؛ مسؤولیت آسیب زدن طفل به کودکِ دیگر، به عهده پدرِ طفلِ ضارب است

پرسش: پسر بنده دانش‌آموز پایه اول دبستان در مدرسه هنگام بازی دست همکلاسی خودشو لای در کلاس کرده که متأسفانه انگشت بچه آسیب‌دیده و به اتاق عمل کشیده. سؤال من این هست که خانواده بچه می‌توانند از من شاکی بشوند و من باید خسارتی پرداخت کنم یا اینکه مسؤولیت حفظ جان دانش آموزان با مسؤولین مدرسه است و مسؤولیت پرداخت هرگونه غرامتی بر عهده مدرسه است؟

پاسخ: امکان اقامه دعوا وجود خواهد داشت؛ این در حالی است که دیه از محل بیمه دانش‌آموزی در صورت وجود شرایط قانونی قابل پرداخت خواهد بود؛ در غیر این صورت مسؤولیت بر عهده پدر و یا ولی قانونیِ طفلِ ضارب است. ضمناً چنانچه تقصیری متوجه مسؤولین مدرسه باشد، آنان نیز مسؤول خواهند بود.

  مشورت غلط در خوراکیها و وارد شدن صدمه بدنی به دلیل آن مجازات دارد

پرسش: شخصی در یک وب سایتی که مخصوص مشورت دادن (غیرتخصصی) است، سؤالی می‌پرسد و پاسخ‌دهنده‌ای که ادعای مشاور بودن یا متخصص بودن ندارد، پاسخی می‌دهد و سؤال‌کننده به آن توصیه عمل می‌کند و آسیب جسمی یا روحی می‌بیند. ازلحاظ حقوقی شخص سؤال‌کننده می‌تواند علیه مدیر آن وب‌سایت یا شخص راهنمایی کننده شکایت کند؟

پاسخ: بستگی به نوع مشورت و آسیب وارده دارد. به‌عنوان‌مثال برابر ماده 623 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، هر کس به‌واسطه‌ی دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط‌جنین زن گردد، به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و اگر عالما و عامداً زن حامله‌ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری نماید که جنین وی سقط گردد، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ مگر این‌که ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر است و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.

  هر امضایی پای نوشته یا سند، دلیلی علیه امضاکننده است

پرسش: بین بنده و خواهرم اقرارنامه‌ای مبنی بر رضایت در مورد تقسیم ارث پدری تنظیم کرده‌ایم؛ ولی در نوشتن آن تاریخ نگذاشتیم. آیا باوجود امضای شاهدان، آن اقرارنامه اعتبار دارد؟ دیگر اینکه خواهرم ادعا می‌کند آن اقرارنامه را به‌زور گرفته‌ایم؛ آیا باوجود اثرانگشت و امضای خواهرم اقرارنامه دارای اعتبار حقوقی است؟ با تشکر

پاسخ: اصل بر صحت مرقومه مزبور بوده و برابر ماده 1301 قانون مدنی امضائی که درروی نوشته یا سندی باشد، بر ضرر امضاکننده، دلیل خواهد بود؛ مگر اینکه خواهر شما اکراهی بودن‌ِ امضا خود را با ادله مثبته ثابت نماید.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *