پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: آخرین مطالب , حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد
پرسش: سال ٧۶ عقد کردم، دو تا فرزند پسر ١۶ساله و ٨ ساله دارم.از همان ابتدا متوجه حساسیت بیش از اندازه همسرم در مورد تمییز بودن اشیا و کلا محیط زندگی شدم، از ده سال پیش ایشان به بیماری ام اس مبتلا شد، و حالا به سختی قادر به انجام وظایف شخصی خودش می باشد، از طرفی روز به روز به حساسیت ایشان افزوده می شود، بسیار غر میزند، و تمام امورات خانه را خودم انجام می دهم، هر بار من و بچه ها را تهدید به رفتن می کند،آیا با توجه به شرایطی که توضیح دادم می توانم تقاضای طلاق بدهم،؟ آیا با وجود مریضی ایشان و حساسیت بیش از اندازه اش ممکنه حضانت فرزند را به ایشان بدهند، ؟ و آیا در صورت تقاضای طلاق از طرف من و اثبات ویژگیهای رفتاری فوق الذکر باید اموالم را با ایشان تقسیم کنم؟
پاسخ: مطابق ماده 1133 قانون مدنی مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد. در حقوق ایران، حق طلاق در دست مرد است. مرد هر وقت بخواهد می‌تواند دادخواست طلاق بدهد و ملزم نیست دلیل خاصی را برای تصمیم خود ذکر کند و این قاعده مبتنی بر فقه اسلامی عنوان می شود که حق طلاق را به دست مرد داده است. ولی این محدودیت برای مرد وجود دارد که اگر بخواهد زن خود را طلاق بدهد باید حتما به دادگاه مراجعه کند .
در این صورت ، دادگاه گواهی عدم سازش صادر خواهد کرد و ثبت طلاق فقط با این گواهی ممکن خواهد بود. اما باید بیان داشت شان و جایگاه خانواده و نیز ضرورت عقلی توجه به آینده فرزندان ایجاب می نماید صرفاً بواسطه وسواس و نیز بیماری های قابل کنترل، زوجین پشت یکدیگر را خالی ننمایند چه اینکه اساس ازدواج توجه و حمایت زن و مرد از یکدیگر در شرایط و روزهای سخت زندگی می باشد. امری که در خصوص ابتلای زوجین به امراض سخت بسیار نمودار می گردد. اما در خصوص پرسش دوم باید بیان داشت بعد از طلاق از طرف مرد در صورتیکه فرزند دختر داشته باشند حضانتش تا سن 7 سالگی با مادر و تا سن 9 سالگی با پدر است و در صورتیکه فرزند پسر باشد حضانتش تا سن 7 سالگی با مادر و تا سن 15 سالگی با پدر خواهد بود. نفقه فرزند نیز توسط پدر باید پرداخت شود. بعد از رسیدن دختر به سن 9 و پسر به سن 15 از سن حضانت خارج شده و میتوانند به اختیار خود با پدر و یا مادر زندگی کنند.
احقاق حق
پرسش: سلام مدت 11 سال در سازمان تربیت بدنی به سمت نایب ریس بانوان هیات ورزشی کار میکنم نه حقوق پرداخت کردن و نه بیمه چه مسیر قانونی رو طی کنم تا به حق قانونی برسم؟ در صورتی که من از مدیر کل حکم و ابلاغ نایب ریسی دارم .
پاسخ: از ظاهر پرسش بر می آید تاکنون پولی دریافت نکرده اید، اما اینکه چگونه در طی این سال ها بدون دریافت حقوق کار نموده اید جای تامل دارد. علی ای حال می توانید با مدارک خود از جمله قرارداد و احکام ذکر شده به اداره کار مربوطه مراجعه نمایید.
هر عملی سرقت نیست
پرسش: شخصی سوار تاکسی میشود وبدون اینکه پول راننده تاکسی را بدهد فرار میکند آیا این کار سرقت است یا خیر؟ براساس کدام ماده قانون.
پاسخ: خیر چنین عملی سرقت نمی باشد.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *