پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: آخرین مطالب , حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

تنظیم چک از سوی صادرکننده، بگونهای که قابل وصول نباشد، جرم است

پرسش: احتراما اگر کسی چکی را بدهد که هنگام وصول به مشکل عدم تطابق امضاء بخورد، تکلیف دارنده چک چیست؟ آیا می‌تواند از صادرکننده آن بخاطر نحوه امضای چک شکایت کند؟

پاسخ: برابر با ماده ۳ قانون چک در صورتی که صادرکننده، چک را به نوعی تنطیم نماید که قابل وصول نباشد، از قبیل عدم تطابق امضاء و نحوه انجام آن، این عمل جرم می باشد.

ضامن مسئوول است

پرسش: من کارمندم و ضامن کسی شدم تا از بانک وام بگیره. متاسفانه ایشون قسطاش رو نداده و الان از حقوق من دارن کم میکنن. راهی داره من شکایت کنم و پولم رو ازش بگیرم؟

پاسخ : ماده 709 قانون مدنی بیان می کند که ضامن حق رجوع به مضمون عنه را ندارد، مگر بعد از ادای دین… بنابراین می توان نتیجه گرفت که ضامن پس از پرداخت دینی که ضمانت آن را بر عهده گرفته است، می تواند به مدیون (مضمون عنه) رجوع کند و حق خود را بگیرد به اینصورت که ضامن می تواند در زمان توافق بر ضمانت، از مدیون ضمانت هایی را بگیرد؛ بدین ترتیب که مدیون به مقدار مبلغ مورد ضمانت به ضامن سفته یا چک داده و خیال ضامن را از بابت بازپرداخت اقساط یا دیگر تعهدات راحت کند.

البته باید به چند نکته توجه داشت؛ ابتدا این که این کار به این دلیل است که بتوان مدیون اصلی را مورد تعقیب کیفری قرار داده، بلکه از ترس زندان و محدودیت هایی از قبیل مسدود شدن حساب بانکی، محرومیت از داشتن دسته چک به طور موقت یا دائم، حق ضامن را ادا کند.

به این خاطر ضامن در فقره یا فقره های چکی که از کسی که ضمانتش را می کند، باید این موارد را رعایت کند: چک باید تاریخ دار باشد، یعنی این که اگر آخرین قسط وام 5 سال دیگر است، تاریخ مندرج در چک بعد از این تاریخ ذکر شود و دیگر آن که تاریخ صدور چک در آن (گوشه و پایین چک) ذکر نشود، بر این اساس بند (ه) ماده (13) قانون صدور چک چنین بیان می دارد: «در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نیست» دیگر آن که در متن چک هدف از پرداخت چک که همان تعهد یا شروط می باشد، ذکر نشود و نیز چک حتما دارای امضا باشد.

ضرب و شتم اعضای خانواده نیز جرم است

پرسش: من یک پسر معتاد به شیشه دارم که زندگی رو برای ما جهنم کرده وسایل خونه رو میشکنه گاها من و خواهرشو میزنه بارها با 110 تماس گرفتیم میان صورت جلسه میکنن و میرن میگن اختلاف خانوادگیه و به ما مربوط نیست خواهش میکنم راهنمایی کنید که چه کاری انجام بدم

پاسخ: ضرب و شتم مادر و خواهر و تخریب و آسییب رساندن به وسایل منزل نیز جرم می باشد. علی ای حال می توانید به استناد صورت جلسه های کلانتری و نیز سایر ادله ازجمله شهادت شهود در دادسرای محل وقوع جرم اقدام به شکایت علیه فرندتان بنمایید.

هبه نامه غیر رسمی امکان رجوع را فراهم می کند

پرسش: من مهریه خودم اجرا گذاشتم نزدیک یک ماه هست دادگاه اخر این ماه تشکیل میشه

هشت سال پیش بعد از یک بحثی همسرم منو مجبور کرد که روی یک کاغذ بنویسم که همه مهریه ام بخشیدم و هیچ گونه ادعایی راجبش ندارم و در صحت کامل عقلی این نوشتم از من امضا و اثر انگشت هم گرفت من این نامه پیدا کردم و پاره کردم

امروز همسرم پیام داده که از اون نامه رو تا کپی برابر اصل داره ایا میتواند به اونها اکتفا کند و حق مهریه از من صلب کند؟

پاسخ: با توجه به اینکه هبه نامه شما رسمی نبوده (در دفتر اسناد رسمی تنظیم نشده) امکان رجوع از آن برای شما وجود دارد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *