پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: آخرین مطالب , حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

دادخواهی حق مسلم هر فرد است
پرسش: در صورت قطعی شدن محکومیت مالی علیه ارگان دولتی آیا امکان اجرای فوری حکم ممکن است؟
پاسخ: بر اساس اصل سی و چهارم قانون اساسی،دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس میتواند به منظور دادخواهی به دادگاههای صالح رجوع نماید و هدف اصلی دادخواهی تحصیل حکم قطعی و اجرای آن است.به عبارت دیگر غایت و هدف دادرسی اجرای حکم است،شخصی که حق او تضییع شده و جهت احقاق حق به دادگاه مراجعه کرده است می‌خواهد حق خود را بستاند،صرف اخذ برگه حکم مقصود او را تامین نمی کند و حکمی که اجرا نگردد ارزشی نخواهد داشت،بنابراین می توان گفت که اجرای حکم مهم تر از صدور حکم است و در نتیجه اجرای حکم است که حق دادخواه از غاصب ستانده می‌شود و صاحب حق به حق خود می رسد .بر این اساس است که اجرای حکم اهمیت ویژه ای دارد. از طرفی دیگر با صدور حکم در دعاوی مدنی،اصولاً اجرای آن باید با رعایت شرایط و تشریفات مندرج در قانون اجرای احکام مدنی باشد و داشتن مهلت‌های طولانی برای عدم اجرای آن،امری غیر منطقی و خلاف هدف و فلسفه دادرسی و لازم الاجرا بودن احکام است.اما قانونگذار بعد از انقلاب اسلامی مقرراتی وضع کرده است که به برخی از مراجع دولتی و عمومی مهلت اضافی برای اجرای احکامی که علیه آنها صادر شده داده است.با توجه به عناوین و مفاد این قوانین اینکه کدام یک از دستگاههای اجرایی مشمول این قوانین هستند و اینکه اصولاً با تصویب قوانین بعدی(قانون محاسبات عمومی که دارای مقررات گسترده ای است)آیا این مقررات که در شرایط خاصی به تصویب رسیده اند،دارای اعتبار هستد یا خیر و بافرض اعتبار،مراجع ذیربط با چه شرایطی می توانند به استناد آن ها اجرای حکم را به تاخیر اندازند و در صورت تخلف وسوء استفاده از ظاهر قانون چه آثاری برای آنها دارد ومسایلی در ارتباط با این موضوع ها مورد بحث در خصوص پاسخ پرسش می باشد که بایستی بدان نیز توجه داشته باشید.
دادخواست اعسار
پرسش: با سلام بنده شغلم کار گر فصلی است و بجز ماشین 206 که قسطی خریدم و سندش در رهن ایران خودرو میباشد و حدود 187 میلیون ریال بابت قسط بدهکارم و موقع بیکاری با ماشین کار میکنم چون کارم دایمی نیست. دادگاه بدوی اعسار بنده را پذیرفت ام بابت 62 میلیون مهریه همسرم 20 میلیون ریال پیش پرداخت و ماهی 500 هزار تومان قسط حکم داده که اصلا در توانم نیست اگر اعتراض بدهم تا چه اندازه امکان کاهش مبلغ پیش قسط و قسط وجود دارد؟
پاسخ: اعتراض خود را با استناد به مدارک محکمه پسند انجام دهید. از طرفی دیگر همواره امکان تقدیم دادخواست تعدیل محکوم به را خواهید داشید. از همین روی تبصره ۲ ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بیان می دارد، هر یک از محکوم له یا محکوم علیه می توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکوم علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می کند.
پدر حق ندارد هیچ گونه آسیبی به فرزندان خود وارد کند
پرسش: پدری فرزند3ساله خود را به شدت مجروح نموده ایا میشود عدم کفالت برایش گرفت زوجه از وی جدا شده  وفرزندان نزد مادرشان میباشند؟
پاسخ: این عمل پدر جرم بوده و دارای مجازات می باشد. ضمناً می تواند از مواردی باشد که علاوه بر دادن حضانت به مادر، دیدار پدر با فرزند را نیز دچار مخاطره نماید. چه اینکه مطابق قانون مادر تا هفت سالگی دارای اولویت می باشد.
مالک حق همه گونه تصرف نسبت به مال خود را دارد
پرسش: ایازدن سند به نام افراد درجه یک امکان پذیر هست؟
پاسخ: مطابق ماده ۳۰ قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناءکرده باشد . یکی ازین تصرفات انتقال اموال خود به دیگران می باشد.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *