پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

تهمت و افترا

پرسش: متأسفانه امروز شخصی از فامیلها که قبلاً از ما آپارتمان خریده است و مدتی است به سبب آن معامله اختلاف حساب پیدا کردیم به درب منزل ما آمده و شروع کرده به توهین و افترا، آن‌قدر ادامه دادند که متأسفانه پاشنه آشیل صبر و تحمل ما را هم رد شد و درگیر شدیم که باهم کتک‌کاری کردیم این عمل از نظر بنده آن‌قدر شنیع و ضد اخلاقی است که بنده احساس می‌کنم ترور شخصیتی شده‌ام حرمت و شئونات خود و خانواده‌ام کلاً تحت شعاع قرارگرفته است می‌خواهم فردا از ایشان شکایت کنم به جرم؛

١- افترا و تهمت این‌که ایشان گفتند دایی‌اش ضمانت کرده و بنده اجناسی را گرفته‌ام پولش را نداده‌ام که کلاً کذب محض است.

٢- آن‌قدر توهین و افترا زده‌اند که علیرغم شخصیت اجتماعیم باعث درگیری در محل زندگیم شده‌اند.

٣- خانواده‌ام براثر این نزاع کلاً از نظر روحی و روانی آسیب دیده‌اند.

۴- چند قسمت بدنم بر اثر ضربات ایشان متورم شده و دماغم ضربه خورده خون‌ریزی داشت.

پاسخ: در پاسخ به مطلب شما باید بیان داشت اقدام فامیل شما در مراجعه به منزل و تهمت و افترا عملی غیرقانونی بوده که می‌تواند دارای مجازات نیز باشد؛ چه این‌که اگر ایشان مدعی حق یا اختلاف حسابی می‌باشند، بایستی از طریق قانون اقدام نمایند.

نصب قیم در صورت نداشتن صلاحیت در اداره امور مالی

پرسش: پدر من جزو افرادی هست که از نظر روانی نباید هیچ‌وقت ازدواج می‌کرده ولی روانی نیست که بخواد به کسی آسیب بزنه ما قبلاً شکایت کردیم ازش بردنمون پیش روانشناس گفت تو ۴۴ سالگیش مونده به مادرم گفتن اگه نمی‌تونی باش زندگی کنی طلاقتو بگیریم اموال زیادیم داره ولی خرج خونه رو نمی‌ده ما دوباره شکایت کردیم حالا اگه دوباره همین حکمو بدن ما چیکار باید بکنیم؟ آیا اموالش بما تعلق می‌گیره؟ چون با این‌که این آدم پول زیادی داره ما تو شرایط بدی زندگی می‌کنیم نه واسه خودش خرج می‌کنه نه واسه ما.

پاسخ: مالکیت ایشان نسبت به اموالشان از بین نمی‌رود بلکه اگر از نظر قانون ایشان توانایی اداره امور مالی خود را نداشته باشد اقدامات لازم در خصوص اداره امورات مالی ایشان ازجمله نصب قیم… صورت می‌گیرد. ضمناً می‌توانید در صورت حصول شرایط قانونی نسبت به مطالبه نفقه خود اقدام نمایید.

رابطه موجر و مستأجر

پرسش: ما به مدت 4 سال یک زیرزمین مسکونی را اجاره کردیم و مبلغ 15 میلیون قرض‌الحسنه پرداخت کردیم با مبلغی برای اجاره ماهانه که هرسال به مبلغ قبل افزودیم. قرارداد مابین ما دستی بوده و به امضا موجر و مستأجر رسیده است و بعد از 4 سال به علت آماده نبودن منزل خود قرار شد 6 ماه اضافه بمانیم و باز ماهیانه اجاره پرداخت شد اما برای این 6 ماه قراردادی ننوشتیم.

همه مبالغ که داده‌شده چک بوده و پرداخت‌شده در حال حاضر موقع تخلیه رسیده و موجر برای پرداخت مبلغ 15 میلیون شروع به اذیت کرده آیا ما می‌توانیم از طریق قانون پول پیشمان را از موجر بگیریم؟

پاسخ: می‌توانید با طرح دعوا در شورای حل اختلاف ودیعه خود را از موجر پس بگیرید.

ابطال شناسنامه در صورت فوت شخص

پرسش: پدر و مادر بنده در چندین سال پیش بچه‌ای به دنیا آورده‌اند ولی بعد از چند روز نوزاد به علت بیماری از دنیا رفته به علت غم فراوان پدر و مادرم گواهی فوت برای این نوزاد نگرفتن و اسم این بچه هنوز در شناسنامه این پدر و مادر هست. حالا برای فوت و خط زدن اسم آن فوت‌شده از شناسنامه چه باید بکنند؟!

پاسخ: مطابق ماده 22 قانون ثبت‌احوال و کارت ملی وفات هر کس اعم از ایرانی یا خارجی و هم‌چنین وفات طفلی که مرده به دنیا آمده است یا بلافاصله پس از وفات بمیرد، باید به مأمور یا نماینده ثبت‌احوال اعلام شود. از طرف دیگر مطابق ماده 26 از همان قانون انجام این تکلیف بر عهده نزدیک‌ترین خویشاوند متوفی که در موقع وفات حاضر بوده نیز قرار داده‌شده است که عدم انجام آن می‌تواند ضمانت اجراهایی را در پی داشته باشد. علی ایّحال بهتر است به ثبت‌احوال مربوطه مراجعه نمایید و مراتب را پیگیری کنید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *