پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

   هیچ پولی بدون دریافت رسید به کسی ندهید؛ حتی به اقوام و دوستان

پرسش: بنده مبلغ 22 میلیون پول را به‌صورت مرحله‌ای و بدون واریز به‌حساب بانکی، یعنی به‌صورت دستی به یکی از دوستانم قرض دادم، الآن که تقاضای برگشت پول را کرده‌ام، ایشان منکر شدند و اصلاً جواب تلفن بنده را نمی‌دهند، آیا با توجه به اینکه من هیچ‌گونه مدرکی از ایشان ندارم، نمی‌توانم پولم را پس بگیرم؟

پاسخ: در مراودات و تعاملات مالی به‌جای حاکم شدن روابط دوستانه و فامیلی، سعی کنید قانون حاکم باشد؛ اما به‌طورکلی باید بیان داشت کوتاهی شما موجب ایجاد چنین امری گردیده است، بااین‌وجود نداشتن رسید مانع اقدام قانونی شما برای مطالبه نیست؛ چه اینکه می‌توانید ادعای خود را از طریق استناد به سایر ادله ازجمله شهادت شهود و قسم به اثبات رسانید.

آیا صاحبخانه میتواند به بهانه خسارت دیدنِ ملک، بخشی از ودیعه مستأجر را نگه دارد

پرسش: من مستأجر بوده‌ام و الآن تخلیه کرده‌ام. مالک مبلغی از پول رهن که بنده به ایشان داده بودم را ابتدا به دلیل عدم تسویه قبوض برق و گاز نگه‌داشته است. اکنون بعد از تسویه قبوض ادعای خسارت به منزل می‌کند و حاضر نیست مبلغ مزبور را به بنده بپردازد. در ضمن بنده نیز اظهارنامه‌ای به ایشان ارسال کرده‌ام و وصول نیز شده است. بااین‌وجود حاضر به پرداخت پول بنده نیست. دو سؤال داشتم:

1- چنانچه به اظهارنامه پاسخ ندهد باید چه اقدامی کنم؟ البته شایان‌ذکر است که در اظهارنامه قید کرده‌ام که ده روز از ابلاغ اظهارنامه فرصت اقدام دارد.

2- ادعای خسارت و اثبات آن از چه طریقی انجام می‌گیرد؟

پاسخ: متعاقب انقضای مهلت مقرر در اظهارنامه، می‌توانید نسبت به مطالبه مبلغ باقی‌مانده از ودیعه به‌علاوه خسارت تأخیر در پرداخت آن علیه موجر اقدام به طرح دعوا نمایید؛ چه اینکه موجر این اجازه را ندارد تا رأساً اقدام به نگه‌داشتن مبلغ ودیعه به بهانه‌های مختلف نماید. (مگر اینکه توافقات با مستأجر طور دیگری باشد.)

درصورتی‌که موجر ادعای وارد شدن خسارت به موردِ اجاره را داشته باشد، می‌بایست ابتدا مبلغ ودیعه را به صندوق دادگستری بسپارد و متعاقب آن با تأمین دلیل نمودن، در مورد خسارات وارده به ملک اقدام به طرح دعوای مطالبه خسارت علیه مستأجر بنماید.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *