پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۸ فروردین ۱۳۹۶


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

توهین و تهدید جرم است

پرسش: توهین کردن در قانون جرم به‌حساب می‌آید؛ اما اگر کسی به ما توهین کند، می‌توانیم جواب توهین او را با اهانت متقابل بدهیم؟

پاسخ: توهین از جمله شایع‌ترین مصادیق ارتکاب جرم علیه حیثیت و حرمت افراد می‌باشد.

از طرف دیگر باید بیان داشت که توهین صرفاً به لفظ واقع نمی‌شود؛ بلکه اعمالی ممکن است صورت گیرد که مصداقی از توهین باشد.

اما در پاسخ به سؤال شما باید بیان داشت چنان‌چه فردی به منزل شما مراجعت کرده و به خانواده شما با الفاظ یا اعمالی توهین نموده باشد، این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا علیه وی شکایت از باب توهین و تهدید مطرح نمایید.

چنان‌چه فرزند شما نیز توهینی به آن فرد کرده باشد، آن فرد می‌بایست اقدامات قانونی انجام دهد؛ به‌عبارت‌دیگر صرف مورد توهین واقع‌شدن مجوز این نخواهد بود که آن شخص هم توهین و یا تهدید نماید.

اما در مورد ناراحتی اعصاب همسرتان باید عرض نمود که مطابق قانون هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا حیثیت و سلامتی دیگران لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسؤول جبران خسارت ناشی از عمل خود خواهد بود.

نحوه پر کردن سفته

پرسش: برادرم قصد خرید امتیاز وام رو داره طرف مقابل بهش گفته باید سفته بدی برای ضمانت. حالا این سفته چطور باید نوشته بشه که آینده طرف مقابل نتونه ازش سوءاستفاده کنه؟

پاسخ: بهتر است سفته تاریخ نداشته و در روی سفته عبارت بابت ضمانت و حسن انجام کار را قید نموده و کپی از سفته تهیه‌کرده و به امضای مدیر شرکت (کارفرما) برسانید هم‌چنین در قرارداد هم ذکر شود که سفته فوق‌الذکر بابت ضمانت و حسن انجام کار به شرکت داده‌شده است. در این صورت چنان‌چه کارفرما بعد از اتمام مدت قرارداد سفته را مسترد نکرد و نسبت به وصول وجه آن اقدام نمود با اثبات این‌که شما حسن انجام کار داشته‌اید از وصول سفته جلوگیری می‌شود.

صورت عدم پرداخت اقساط ضامن مسؤول است

پرسش: ضامن بانکی یکی از آشنایان در صندوق … شدم که اون موقع شاغل بودم. اداره یک نامه کسر حقوق داد؛ ولی اکنون بازنشسته شده‌ام و دیگه اداره نیستم؛ ولی بانک مرتب به اداره‌ای که نیستم نامه می‌دهد. تکلیف من چیست؟ آیا می‌توانند اقساط را از حقوق بازنشستگی من کم کنند؟

پاسخ: ضامن در صورت عدم پرداخت اقساط از طرف وام‌گیرنده مسؤول می‌باشد. بازنشسته بودن ضامن به استناد ماده 966 قانون اجرای احکام مدنی مانع توقیف حقوق وی نخواهد بود.

مدیر ساختمان باید ریز هزینهها را به مالکان اعلام کند

پرسش: با سلام این‌جانب در ساختمانی 8 واحدی به صورت استیجاری ساکن می‌باشم که مبلغ شارژ دریافتی با توجه به قبوض و سایر هزینه‌های مصرفی دو برابر هزینه‌های مصرفی می‌باشد و پس از گذشت 7 ماه مدیر ساختمان هیچ‌گونه صورت حسابی اعلام ننموده و می‌گوید من وظیفه‌ای در قبال صورت حساب ندارم. لازم به ذکر است سایر ساکنین که اکثر آنها صاحب‌خانه می‌باشند اعتراضی ندارند. آیا بنده می‌توانم با توجه به قبوض و مستندات اقدام قانونی انجام دهم؟

پاسخ: مدیران مکلف به ارائه صورت ریز حساب به همسایه‌ایی که سهم خود را نمی‌پردازد می‌باشند. این نکته در صدر ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها مورد تأکید قرارگرفته است. ماده ۱۰۰ مکرر: در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک از طرف مدیر یا هیأت مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *