پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

مهریه قرار دادن خانه‌‌ای که شوهر در آینده خواهد خرید، باطل است

پرسش: آیا این شرط در عقدنامه که در صورت خانه‌دار شدن زوج سه دانگ خانه به‌عنوان مهریه بنام زوجه شود اعتبار دارد؟

پاسخ: مالی که هنوز وجود ندارد و فرض و احتمال بر این است که در زمان آینده خریداری خواهد شد، نمی‌تواند به‌عنوان مهریه در نظر گرفته شود و چنین شرط مبهمی باطل است؛ یعنی اگر شرط شود داماد سه دانگ از آپارتمانی را که در آینده نامعلوم خواهد خرید، به نام همسرش کند،‌ این شرط به دلیل ابهام داشتن، باطل است. مگر این‌که زمان مشخصی را تعیین کنند؛‌ مثلاً طی شش‌ماه آینده. هم‌چنین باید ملکی که در آن زمان مشخص خواهد خرید معلوم باشد به‌این‌ترتیب می‌توان چنین تعهدی را به‌عنوان شرط ضمن عقد بر عهده زوج گذاشت. البته با ذکر مشخصات کامل ملک و هم‌چنین مهلت زمان انجام شرط. درج عبارت «به‌صورت مجانی» در مورد این شرط، لازم است؛ اما در این خصوص شرط تنصیف دارایی می‌تواند نزدیک به‌منظور و هدف شما باشد.

 چگونه از واحد صنفی مزاحم شکایت کنیم

پرسش: از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت و آزاری که به خانواده‌ها می‌شود چه‌کار باید کرد؟

پاسخ: هرچند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی در خصوص برخورد با واحدهای آلاینده به‌موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، هم‌چنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف، به سازمان حفاظت محیط‌زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع جزو وظایف بر اساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداریها جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، در وظایف شهرداریها گنجانده شده و شهرداریها را مکلف کرده تا از تأسیس کارگاهها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاهها، مراکز دامداری و به‌طورکلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.

 حذف جمله «با استثنای یکهشتم بهای عرصه و اعیان» از سند

پرسش: این‌جانب برای انتقال سند زمین کشاورزی به مقدار ۸ سهم از ۷۸۴ سهم پلاک ۹۰ شهر جاودسیان که بنام مرحوم پدرم بوده است به دفترخانه مراجعه و پس از استعلام از سازمانهای مربوط و ارائه گواهی حصر وراثت مرحوم پدرم که در سال ۴۶ فوت نموده و وراث قانونی عبارت‌اند از سه دختر، بنده و مرحوم مادرم. هر سه خواهر در دفتر حاضر و سهم خود را به من منتقل نمودند، دفترخانه یک سند انتقال قطعی با ذکر مشخصات هر سه خواهر با ذکر عبارت با استثنای یک‌هشتم بهای عرصه و اعیان داده است. سؤال من این است چطور وی توان عبارت فوق را از سند حذف نمود و یک سند مستقل بنام خودم بگیرم. لازم به ذکر است که وراث قانونی مرحوم مادرم بنده و همان سه خواهر و مرحوم پدر مادرم می‌باشد که دسترسی به وراث مرحوم پدر مادرم عملاً امکان‌پذیر نیست.

پاسخ: درج عبارت مزبور در سند مالکیت به جهت مشاعی بودن سند صادره می‌باشد. در بدو امر می‌بایست گواهی حصر وراثت مربوط به مادر مرحوم را اخذ نموده و بر اساس آن هر وارث به نسبت میزان مالکیت خود سند مشاعی جداگانه دریافت و یا در صورت توافق به یکی از وراث انتقال داده شود و الا به‌عنوان یکی از مالکین مشاعی، صرفاً در صورت افراز می‌توانید سند مفروزی (بدون درج عبارت مزبور) دریافت نمایید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *