پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

ورثه زن پس از فوت او میتوانند مهریهاش را مطالبه کند

پرسش: اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهرش نبخشیده باشد، آیا ورثه آن زن می‌توانند مهریه زن را از شوهرش طلب کنند؟

پاسخ: برای زوجه همواره امکان مطالبه مهریه از زوج وجود خواهد داشت، البته این مطالبه و تشریفات آن و تأدیه مهریه، مطابق قانون جدید نحوه اجرای محکومیتهای مالی دستخوش تغییرات خاصی گردیده است که بعداً به‌طور مفصل بدان خواهیم پرداخت.

علی ای حال حق مطالبه مهریه همواره برای ذی‌نفع آن وجود خواهد داشت، ولو آن‌که زوجه در قید حیات نباشد. به‌عبارتی‌دیگر با فوت زوجه حق مطالبه مهریه مانند هر حق مالی دیگر به وراث وی منتقل خواهد شد. از همین روی وراث زوجه می‌توانند بعد از فوت زوجه به قائم‌مقامی از وی مهریه زوجه متوفی را از زوج مطالبه نمایند.

این در حالی است که زوج نمی‌تواند از تأدیه مهریه زوجه متوفای خود به ورثه وی به هر بهانه‌ای امتناع ورزد. مگر آن‌که مهریه به سببی از اسباب قانونی مانند بخشش آن توسط زوجه یا دریافت آن پیش از فوت، وجود نداشته باشد؛ بنابراین باید گفت که دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتازه می‌باشد و حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج یا حتی فوت وی، باز هم تأدیه مهریه زوجه بر سایر دیون مقدم می‌باشد.

پس همان‌طور که گفته شد حقوق اشخاص همواره مورد توجه و حمایت قانون‌گذار بوده است ولو آنکه آنها در قید حیات نباشند، از همین روی وراث زوجه با تنظیم دادخواست مطالبه طلب (مهریه زوجه متوفی)، به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌نمایند. گفتنی است که ورثه زوجه می‌بایست مدارکی همچون گواهی حصر وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به پیوست دادخواست خود، تقدیم دادگاه نمایند.

  مزاحمت پارکینگ مزاحم

پرسش: دو ماه پیش آپارتمانی را از یک مالک در شهر زیبا همراه با پارکینگ خریداری نمودم با این‌که کل ساختمان 4 طبقه است و جای دوپارکینگ دارد حال متوجه شدم که با دادن مبلغی به شهرداری یک پارکینگ مزاحم دریافت کرده که برای او اسمش پارکینگ مزاحم است و عملاً فقط مزاحم پارکینگ این‌جانب است. مبلغ نود میلیون را گذاشته‌ایم برای سه ماه دیگر و موقع تنظیم سند. آیا من به استناد ماده 367 و 383 قانون مدنی می‌توانم درخواست فسخ معامله را انجام دهم و یا با توجه به این‌که اصولاً پارکینگ مزاحم در قانون پیش‌بینی نشده از دادگاه حقوقی تقاضای ابطال توافق‌نامه پارکینگ مزاحم را نمایم؟

پاسخ: چنان‌چه واگذاری پارکینگ تحت عنوان پارکینگ مزاحم بعد از خرید ملک توسط شما بوده، این واگذاری بدون رضایت سایر مالکین مجاز نبوده؛ هم از طریق کیفری قابل‌تعقیب بوده و هم از طریق حقوقی می‌توان ابطال آن را درخواست نمود‌.

 تخلف سازمان تأمین اجتماعی

پرسش: ملکی 70 متری اداری دارم که 6 سال اجاره داده بودم. از یک‌سال و نیم پیش تاکنون تخلیه بوده در زمان فروش ملکم از دفترخانه استعلام به سازمان تأمین اجتماعی برای مفاصا حساب نوشته شده. سازمان مذکور می‌گوید شرکتی که یک سال و نیم پیش از ملک من رفته بدهی دارد و تغییر آدرس را اعلام نکرده است. بنابراین مفاصا نمی‌دهند و منهم نمی‌توانم ملک خود را بفروشم! تکلیف چیست؟

پاسخ: شما مسؤولیتی در قبال پرداخت بدهی سازمان ‌مزبور نداشته و عدم صدور مفاصا قانونی نیست.

طی مراتبی از سازمان مزبور تقاضای مفاصا نمایید تا اداره مزبور به‌صورت مکتوب در صورت داشتن مستند قانونی مراتب را به شما ابلاغ نماید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *