پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

نشر اکاذیب

پرسش:

افرادی در جهت تخریب شخصیتی دیگران اقدام به نشر اکاذیب و افترا در شبکه‌های تلگرام می‌کنند و حتی گاهی مطالبی در مورد پرونده‌های کیفری اقوام نزدیک دیگران در جهت تخریب بیان می‌کنند و درحالی‌که اصلاً چنین رأی تأیید نشده است.

سؤال این‌که می‌توان شکایت کرد و اگر جواب مثبت است مصادیق مجرمانه را بیان کنید تا پیگرد قضایی دنبال شود؟

پاسخ: در صورت اثبات جرایم افترا و نشر اکاذیب (که البته مصادیق آن با یکدیگر تفاوت دارد) مطابق مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی
(بخش تعزیرات)، شخص مرتکب قابل تعقیب کیفری است. ضمناً در صورت وجود شرایطی که در قانون ذکر شده، مطابق ماده 19 قانون جرایم رایانه‌‌ای هم مرتکب قابل تعقیب کیفری و مجازات خواهد بود.

امتیاز چیست؟

پرسش: امتیاز چیست؟ مثلاً می‌گویند امتیاز زمین تعاونی را خریدم. از نظر قانونی چه معنایی می‌دهد؟

پاسخ: معمولاً برخی تعاونیهای مسکن، به دلایل مختلف از مزایایی بهره‌مند می‌شوند که باعث می‌شود قیمت تمام شده واحد مسکونی ساخته‌شده توسط آنها نسبت به متوسط قیمت همان ملک در منطقه پایین‌تر باشد و همین امر یکی از انواع امتیاز برای اعضای پروژه‌ محسوب می‌شود. کسانی از اعضای پروژه که این امتیاز را به دیگران واگذار می‌کنند، در قبال آن مبلغی دریافت می‌دارند. به‌هرحال در واگذاری زمین توسط شرکت تعاونی، شخصیت انتقال گیرنده موضوعیت دارد؛ اما این به معنای عدم امکان انتقال آن نمی‌باشد؛ ولی لازم است که این انتقال به تأیید شرکت تعاونی نیز برسد.

انتقال زمینهای تعاونی مسکن

پرسش: آیا می‌توان زمینی را که تعاونی مسکن به فردی واگذار کرده و در قراردادشان نوشته‌شده حق واگذاری و فروش را ندارد خریداری کرد. چه اقداماتی باید انجام دهیم. با تشکر

پاسخ: با توجه به این‌که در این واگذاریها شخصیت انتقال گیرنده برای تعاونی مهم می‌باشد و نیز با فرض صحیح بودن شرط مذکور، امکان انتقال زمین برای شخص وجود نخواهد داشت و در صورت انتقال همواره امکان اعتراض توسط تعاونی به این انتقال وجود خواهد داشت.

روابط موجر و مستأجر

پرسش: بنده واحدی را اجاره کرده بودم که نزدیک 3 سال است تخلیه کردم ولی موجر هنوز ودیعه را به من برنگردانده. بنده هم بلافاصله بعد از تخلیه یک اظهارنامه فرستاده و سپس دو طرف از یکدیگر شکایت کردیم. موجر خسارت را دلیل عدم پرداخت ودیعه مطرح کرده بودند. ولی با مدارک و مستنداتی که بنده ارائه دادم مشخص شد که این ادعای ایشان کذب بوده و قاضی رأی به حقانیت بنده دادند. از طرفی طبق قرارداد اجاره، دو طرف متعهد شدن در صورت تخلیه مستأجر و عدم بازپرداخت ودیعه، صاحب‌خانه روزانه 30 هزار تومان به‌عنوان ضرر به مستأجر پرداخت کند و اگر مستأجر بعد از اتمام قرارداد تخلیه نکند، مستأجر روزانه 30 هزار تومان ضرر به موجر پرداخت کند. با توجه به این‌که موجر بدون این‌که پول ودیعه بنده را به‌حساب دادگاه یا واحد اجرایی واریز کند، نزد خود نگه‌داشته، اگر بنده اعتراض بدهم به حقم که ودیعه و ضرر این سه سال است، خواهم رسید؟ چون قاضی اول بدون در نظر گرفتن زیان این سه سال فقط حکم بر پرداخت ودیعه دادند.

پاسخ: شما می‌توانید با تقدیم دادخواست مبلغ ودیعه و خسارت قراردادی روزانه خود را مطالبه نمایید، دادگاه صرفاً در محدوده خواسته رسیدگی می‌نماید درصورتی‌که شما در دادخواست خود به‌عنوان خواسته، اشاره‌ای به مبلغ مزبور ننموده باشید دادگاه تکلیفی بر صدور حکم نخواهد داشت.

چک ضمانت

پرسش: آیا اگر در متن چک «بابت ضمانت» قید شده باشد آن چک پاس می‌شود و اگر شد قابل ‌پی‌گیری می‌باشد.

پاسخ: به‌موجب قانون صدور چک، چک مزبور قابل مطالبه و وصول می‌باشد. تفاوت آن با سایر چکها این است که صرفاً در صورت عدم پرداخت، قابلیت اقدام کیفری نخواهد داشت. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *