پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

سوء رفتار زوج

پرسش: من قبل از عقد به شوهرم گفتم که مانتویی هستم و اون موقع موافقت‌کردن. الآن بعد از 6 سال زندگی و یک دختر 33 ساله دارم. من و کتک زده و از خونه بیرون کرده که باید چادر سرکنی وگرنه برو خونه بابات. بهم اجازه نمی‌ده با هیچکدوم از دوستام ارتباط داشته باشم. میگه اگه ببینم بدون چادر رفتی بیرون دوباره بیرونت می‌کنم از خونه. من چی کارکنم با این زورگویی او. نمی‌خوام بحث‌وجدل کنم باهاش ی مدته خونمون جهنم شده. از طرفی هم واقعاً ناراحتم از این‌که چرا حرفشو عوض می‌کنه چرا زور میگه. بهش می‌گم از اول بهت گفتم تو که مشکل داشتی باید می‌گفتی. میگه نه نگفتی توهم زدی.

پاسخ: خواهر گرامی! صرفِ درخواست همسر شما مبنی بر استفاده از چادر به‌عنوان حجاب، نمی‌تواند مصداق سوءِ رفتار تلقی شود؛ هرچند که شما پیش از آن درباره استفاده از مانتو با او قرار گذاشته باشید؛ اما بدرفتاری و خشونت به این دلیل، می‌تواند به‌عنوان سوءِ رفتار تلقی شود.

اثبات اتهام نیازمند مدارک مستدل

پرسش: چندبار تا حالا بهم خیانت کرده ولی چون مدرکی نداشتم نتونستم کاری بکنم شوهرم نیز حاشا می‌کنه خیلی حرفای رکیک بهم می‌زنه دائم منو با خانمهای همکارش مقایسه می‌کنه که اونا خوشگلن و تو زشتی. وقتی حرفای او را به پدرم گفتم همسرم انکار می‌کنه میگه من این حرفا رو نزدم دخترتون توهم زده. واقعاً بهم توهین می‌کنه آبرومو بدون هیچ دلیلی برده.

چندبار تو خیابون منو زده از مغازه پرتم کرد بیرون به خانواده‌ام هیچی نگفتم که مشکلمون کسی نفهمه ولی او به خاطر دلیل الکی که چادر سرکن منو بیرون کرد از خونه. خودم کارمندم از لحاظ مالی نیازی بهش ندارم ولی محبت و معرفت می‌خوام. دوست‌دخترش تا دم در خونمون اومده گفته باهاش رابطه داشته ولی شوهرم انکار می‌کنه که برام پاپوش درست کردن. من این کارو نکردم. خودش هر کار می‌خواد می‌کنه بعد به من گیر می‌ده. واقعاً درموندم چی کارکنم.

پاسخ: خواهر گرامی! اتهام رابطه نامشروع، نیازمند مدارک مستدل است؛ اما با توجه به آن‌چه که ذکر کرده‌اید، در صورت عدم امکان صلح و سازش با استفاده از پادرمیانی بزرگ‌ترها، مورد شما مصداق عسر و حرج خواهد بود که بر مبنای آن می‌توانید در دادگاه خانواده طرح دعوی کنید.

ورود غیرقانونی جرم هست

پرسش: من جایی فروشنده مانتو بودم. سه‌ماهه کار کردم. صاحب فروشگاه حقوقم را پرداخت نمی‌کند. من چند تا از مانتوهای خودم را برای فروش نیز داخل مغازه گذاشته بودم. کلید مغازه نیز هنوز دستم هست. حالا جنسهای خودم رو گرو گرفته میگه کلید بفرست، جنسها تو با پیک می‌فرستم تا پیک هم بیاد حقوقت رو می‌ریزم به حسابت. حالا سؤالم اینه: من چون کلید دارم می‌تونم ساعتی که نیست وارد مغازه شم جنسهایم رو بردارم و چون الآن ساعت کاری نمایشگاه است. دزدی حساب نمی‌شه؟ حقی برای گفتن داره چون هنوز کلید دارم

پاسخ: هرگونه ورود شما به فروشگاه، پس از قطع همکاری به‌عنوان فروشنده، ورود غیرقانونی تلقی شده و مستلزم مجازات خواهد بود. شما از طریق مصالحه و در صورت امکان‌پذیر نشدن مصالحه، از طریق مراجع قانونی، حقوقتان را پیگیری کنید.

ضامن مسؤول هست

پرسش: وامهای بانک ملی که فقط گواهی اشتغال به کار از ضامن می‌گیرن اگر وام‌گیرنده قسط وام رو پرداخت نکند بازهم برای ضامن مشکل‌ساز است؟ یا فقط برای ضامنی هست که از او گواهی کسر حقوق می‌گیرن؟

پاسخ: به‌طورکلی بانک امکان مراجعه به ضامن، در صورت استنکاف وام‌گیرنده از پرداخت اقساط را خواهد داشت. البته سطح این پاسخگویی با توجه به نوع ضمانت انجام‌شده، متفاوت است. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *