پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

پرسششکایت از پزشک متخلف

پرسش: شکایت از پزشک متخلف برای شکایت از پزشکی که در حین جراحی مرتکب قصور شده باید به کجا مراجعه کنم؟

پاسخ: بیمار به دلایل مختلف می‌تواند از پزشک متخلف شکایت کند. از جمله این دلایل عبارت‌اند از: تخلفات انتظامی پزشکان مانند رعایت نکردن موازین علمی، شرعی و قانونی؛ افشا کردن اسرار بیمار و جرایم ناشی از اعمال پزشکی مانند ارتکاب قتل عمد، صدمات بدنی.

اگر خدای‌ناکرده مشکلی در این حوزه پیش آمد و خواستید مسأله را پیگیری کنید راههای زیر برای شما وجود دارد:

اولین مکان برای شکایت، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که مردم می‌توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند و از این طریق می‌توانند دیه و خسارات واردشده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

دومین راهکاری که قانون برای شکایت از پزشکان در نظر گرفته شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت) است که رسیدگی و حل‌وفصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و هم‌چنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی درصورتی‌که مبلغ خواسته یا محکوم‌به کمتر از 20 میلیون تومان باشد و یا در‌صورتی‌که هر دو طرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند، در صلاحیت آن است.

سومین مرجعی که در قوانین و مقررات برای این مسأله به آن اشاره‌شده سازمان نظام پزشکی است که تخلفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دایمی را در برمی‌گیرد.

یادتان باشد در تمام این موارد آن‌چه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است نظریه پزشکی قانونی است و مبنای اکثر احکام صادره نظریه کارشناسی این سازمان خواهد بود.

 بیمه آتشسوزی

پرسش: چه خساراتی مشمول بیمه آتش‌سوزی می‌شود؟

پاسخ: موضوع بیمه آتش‌سوزی تأمین خسارت و جبران زیانهای مالی و مادی است که بر اثر وقوع خطر آتش‌سوزی به اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول بیمه‌گذار شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد می‌شود؛ بنابراین در بیمه آتش‌سوزی خسارتهای مالی مورد تأمین قرار می‌گیرند نه خسارتهای جانی و بدنی.

 جبران خسارت واردشده به ملک استیجاری

پرسش: چگونه در ملک استیجاری خسارت واردشده جبران می‌شود؟

پاسخ: در قدم اول بدانید که مستأجر تقصیر ندارد. طبق ماده ۴۹۳ قانون مدنی، وقتی فردی که ملکی را اجاره می‌کند، نسبت به آن «امین» است و ید امانی دارد اما حق تخریب عین مستأجره را ندارد یعنی چنان‌چه عین مستأجره (ملک) بدون تقصیر مستأجر اعم از تعدی و تفریط، ناقص یا تلف شود هیچ مسؤولیتی متوجه مستأجر نیست مانند این‌که ملک مورد اجاره در اثر ریزش ساختمانی که در مجاورت آن قرار دارد، تخریب شود یا در اثر استفاده از مصالح نامرغوب در ساخت ملک عیب و نقصی در ساختمان ایجاد شود. هم‌چنین بر اساس ماده 493 قانون مدنی، مستأجر نسبت به‌عین مستأجره ضامن نیست؛ به این معنا که اگر عین مستأجره بدون تفریط یا تعدی تلف شود، مسؤول نخواهد بود اما اگر مستأجر تعدی یا تفریط کند، ضامن است. تبی و رسمی می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد.

 واگذاری مدیریت آپارتمان به شخص دیگر

پرسش: بنده مدیر یک ساختمان هستم. آیا می‌توانم مدیریت را به شخص دیگری واگذار کنم؟

پاسخ: مدیر امین شرکاست و نمی‌تواند فرد دیگری را به‌جای خود در بلندمدت انتخاب کند. چنان‌که در تفویض اختیار مدیران به شخص ثالث خساراتی متوجه مالکان آپارتمانها شود، زیانهای وارده قابل مطالبه است و پیگرد قانونی دارد. البته در مواقعی که مدیر بیش از سه روز در ساختمان حضور ندارد، می‌تواند وظایف و اختیارات خود را در آن مدّت و به‌صورت موقت به یکی از ساکنان تفویض کند. البته این کار باید به اطلاع ساکنان واحدهای دیگر نیز برسد (برای مثال با درج بر روی تابلوی اعلانات یا اعلان به اهالی در جلسه). در این صورت، اگر در این مدت از اقدامات فرد جدید خسارتی به بار آید، مدیر موقت مسؤول است و مسؤولیتی متوجه مدیر قبلی نمی‌شود. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *