پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ

پرسش: چند سال پیش مادرم که پیرزنی است به دلیل ناآگاهی از قیمت ملک، خانه‌ای را که پدر مرحومم به اسم ایشان سند زده بود به قیمت یک‌چهارم قیمت واقعی فروخته است. آیا پس از 44 سال قابل پیگیری هست و می‌توانم ملک پدری خویش را با قیمت روز با مراجعه به محاکم قضایی پس بگیرم؟

پاسخ: اولاً ذینفع طرح هرگونه دعوایی مادرتان می‌باشد نه شما و مورد دیگر آن‌که خیار غبن از جمله خیارات فوری است که بایستی پس از آگاهی به غبن اعمال گردد؛ در غیر این صورت ساقط می‌گردد.

پرسش: این‌جانب به اتهام حمل مشروبات الکلی به مقدار 500 سی‌سی به 150000 ریال جریمه نقدی و 6 ماه حبس تعزیری که آن را هم به جزای نقدی یک‌میلیون و هشت‌صد هزار تومان جریمه نقدی تبدیل کردند، حال من توانایی پرداخت را ندارم و در روز رأی دادگاه اعتراضی وارد نکردم، ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چه‌کاری انجام بدهم؟ اگر موظف به پرداخت هستم چه زمانی و چه مراحلی برای قسط‌بندی باید سپری کنم؟ در ضمن بنده هیچ سابقه کیفری ندارم.

پاسخ: امکان تقسیط برای شما وجود خواهد داشت. مطابق ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری، هرکس به‌موجب حکم قطعی دادگاه به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد، اموال وی به‌وسیله مرجع اجرای حکم، شناسایی، توقیف و با رعایت مقررات راجع به مستثنیات دین از محل فروش آنها نسبت به اجرای حکم اقدام می‌شود. در صورت فقدان مال یا عدم شناسایی آن، مرجع اجرای حکم می‌تواند با توقیف بخشی از حقوق طبق قانون اجرای احکام مدنی و یا تمام یا بخشی از سایر درآمدهای محکوم‌علیه برای وصول جزای نقدی اقدام مقتضی به عمل آورد. در صورت تقاضای تقسیط از جانب محکوم‌علیه و احراز قدرت وی به پرداخت اقساط، دادگاه نخستین که رأی زیر نظر آن اجرا می‌شود می‌تواند با اخذ تضمین مناسب امر به تقسیط نماید. هرگاه اجرای حکم به طرق مذکور ممکن نگردد با رعایت مقررات مربوط به مجازاتهای جایگزین حبس به ترتیب زیر عمل می‌شود: الف – در جزای نقدی تا پانزده میلیون ریال، هر سی هزار ریال به یک ساعت انجام خدمات عمومی رایگان تبدیل می‌شود. ب – در جزای نقدی بالای پانزده میلیون ریال، هم‌چنین در صورت عدم شرایط اجرای بند (الف) این ماده، هر سیصد هزار ریال به یک روز حبس تبدیل می‌شود. قضات اجرای احکام موظف‌اند رعایت مراتب فوق را به هنگام اجرای حکم، مراقبت نمایند و در صورت عدم رعایت خود اقدام کنند.

تبصره: چنانچه محکوم‌علیه قبل از صدور حکم محکومیت قطعی به جزای نقدی، به دلیل اتهام یا اتهامات مطرح در پرونده در بازداشت بوده باشد، دادگاه پس از تعیین مجازات، ایام بازداشت قبلی را در ازای هر سیصد هزار ریال یک روز از مجازات تعیین‌شده کسر می‌کند.

تبصره دو- صدور حکم تقسیط جزای نقدی یا تبدیل آن به مجازات دیگر مانع استیفای ما به ازای بخش اجرانشده آن از اموالی که بعداً از محکوم‌علیه به دست می‌آید، نیست.

تبصره 3- هرگاه محکوم‌علیه ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود، قاضی اجرای احکام می‌تواند او را از پرداخت بیست درصد (۲۰%) جزای نقدی معاف کند. دفتر قاضی اجرای احکام کیفری مکلف است در برگه احضاریه محکوم‌علیه معافیت موضوع این تبصره را قید کند. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *