پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش وپاسخ

پرسش: قبض برق منزل را اشتباهی یک‌صد و پنجاه‌هزار تومان پرداخت کرده‌ام چگونه می‌توانم این مبلغ اضافه پرداختی را پس بگیرم آیا اداره برق این مبلغ را عودت می‌دهد؟ در ضمن مبلغ قبض را از سامانه *7800# پرداخت کرده‌ام و شماره پیگیری دارم

پاسخ: به اداره مربوطه مراجعه نمایید و موضوع را بیان نمایید. علی‌القاعده این مبلغ اضافه پرداخت‌شده بایستی در هزینه برق مصرفی آینده شما احتساب گردد.

پرسش: مدتی قبل در کیف خانومم یک نامه مشکوک پیدا کردم و شک کردم که او با پسری در دانشگاه دوست است به همین خاطر روی گوشی او ضبط صدا قراردادم و تلگرامش را هک کردم از روی ضبط صدا چیز زیادی دستگیرم نشد. من هم از کل پیامهاش عکس گرفتم و به پدرش نشان دادم.

حال آنها می‌گویند که من دروغ می‌گویم و می‌گویند که شکایت می‌کنند و من باید آن عکسها که از تلگرام گرفتم را ثابت کنم این در حالی است که او تلگرامش را کلاً پاک‌کرده است لطفاً کمکم کنید آیا راهی برای اثبات حرفم در تلگرام هست مچکرم

پاسخ: اقدام شما در قرار دادن ضبط صدا و نیز هک نمودن تلگرام همسرتان عملی خلاف قانون می‌باشد که می‌تواند حتی برای شما مجازاتهایی را در پی داشته باشد.

اما چنان‌چه همسرتان مرتکب عمل خلاف قانونی گردیده است، می‌توانید اقدام به شکایت نمایید و در آنجا ادعایتان را اثبات نمایید.

پرسش: کنار منزل مسکونی و باغ این‌جانب خانه‌ای را تخریب کرده‌اند و در حال ساخت می‌باشد. بر اساس شواهد یک نفر از این زمین در حال ساخت وارد باغ ما شده است. این زمین به قسمی است که سه طرف دیوار دارد و دیوار یک‌طرف جهت ورود مصالح از طرف مالک تخریب‌شده است که هرکسی می‌تواند وارد این زمین شود و دو دیوار از دیوارهای این زمین به خانه و باغ ما چسبیده است و به عبارتی مشترک است. این‌جانب برای اطمینان از این ورود شخصی به باغ شخصی وارد این زمین در حال ساخت شدم. در حال بررسی بودم که صاحب‌ملک آمد. آیا صاحب‌ملک می‌تواند از این‌جانب به علت ورود به زمین شکایت کند؟

پاسخ: از زمانهای گذشته در اجتماعات بشری، خانه و محل اقامت اشخاص محترم و مصون از تعرض بوده است.

در ایران حق آزادی مسکن و منع هتک منازل مبنی بر قواعد شرعی و عرف مسلم ممالک و نیز قانون اساسی و قوانین عادی است. مصونیت منزل مکمّل امنیت تمامیت جسمانی شخص است؛ به‌طوری‌که امنیت شخصی که شامل جان و مال فرد می‌شود، وقتی تأمین است که خانه شخصی نیز مصون از تعدی و تجاوز باشد و هیچ‌کس نباید بتواند بدون اجازه صاحب‌خانه وارد منزل او شود یا خانه وی را بدون اجازه مقامات قضایی و بدون رعایت تشریفات قانونی مورد بازرسی قرار دهد. مصونیت مسکن از تعرض، به‌صراحت در قانون اساسی کشورمان در اصول 22 و 33 موردتوجه قرارگرفته است، در قرآن کریم نیز به‌ضرورت رعایت حریم خانه‌های غیر به‌طور کامل تصریح و حتی به شیوه ورود نیز اشاره‌کرده است. خداوند در آیه 27 سوره نور می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید در خانه‌هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید».

و هم‌چنین آیات 28 و 29 همین سوره به این موضوع اشاره دارند. قانون مجازات اسلامی نیز با الهام از منابع فوق و سوابق قانونی، هتک حرمت مسکن یا ملک غیر را در مصادیق مختلف طی مواد 580 و 694 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 موردتوجه قرار داده است.

اما با توجه به ماده ۶۹۴ باید بیان داشت این عمل زمانی جرم خواهد بود که رفتار مرتکب همراه با عنف و تهدید باشد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *