پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

پرسش و پاسخ

پرسش: این‌جانب آذرماه 95 وامی به مبلغ 30 میلیون تومان از بانک ملت با بهره 16 درصد گرفتم. قبل از پرداخت وام حسابی به نام این‌جانب افتتاح کرده و درخواست واریز مبلغ 122 میلیون تومان پول به این حساب کردند پس از واریز این پول توسط این‌جانب وام را به‌حساب دیگر من ریختند. سپس متوجه شدم که 12 میلیون اولیه را مسدود کرده‌اند. جهت رفع مسدودی مراجعه کردم ولی امتناع کردند. در حقیقت 42 درصد مبلغ وام را مسدود کرده‌اند و قسط کل وام را می‌گیرند. ضمناً دو نفر ضامن هم از من گرفته‌اند. لطفاً راهنمایی کنید چگونه پول خود را آزاد کنم. با تشکر

پاسخ: برخی بانکها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی با هدف جلوگیری‌ از خروج منابع، بالا بردن نرخ سود مؤثر تسهیلات یا تأمین وثایق معتبر جهت پوشش ریسک اعتباری، در زمان اعطای‌ تسهیلات، اقدام به بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها (اعم از قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری) می‌نمایند.

گفتنی است، همان‌گونه که پیش‌تر نیز از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده است، ازآنجایی‌که تسهیلات اعطایی در قالب عقود اسلامی باید در موضوع تسهیلات صرف شود، این اقدام مغایر باروح قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) بوده و ضمن وارد بودن اشکال شرعی به این نحوه عمل، اقدام فوق موجب بالا رفتن نرخ مؤثر سود تسهیلات و مثلاً تخطی از نرخهای مقرر توسط شورای پول و اعتبار می‌شود. از این‌رو مقتضی است؛ بانکها و سایر مؤسسات اعتباری ضمن توقف اقدامات مزبور، در اسرع وقت نسبت به آزاد‌سازی و استرداد وجوه مزبور به

پرسش: اگر ساکنین یک بلوک آپارتمان از سازنده بلوک به دلیل درخواست مبالغ اضافه وعدم تکمیل قسمتهای بلوک طبق قرارداد و هم‌چنین عدم تحویل سند مالکیت درخواست طرح دعوی در مجامع حقوقی داشته باشند هزینه دراختیارگرفتن وکیل برچه اساس محاسبه می‌شود؟ و حدوداً چقدر می‌شود؟

پاسخ: این هزینه‌بر اساس تعرفه مقرر قانونی محاسبه و توسط وکیل اخذ می‌گردد. این در حالی است که امکان هرگونه توافقی در این خصوص وجود خواهد داشت.

پرسش: سلام مردی که قفل در خانه رو عوض کند و اجازه ندهد همسرش به خانه بیاید حکمش چیست؟

پاسخ: چنین اقداماتی خلاف قانون و مصلحت خانواده می‌باشد؛ چه این‌که مرد مطابق ماده 1707 قانون مدنی مکلف به تهیه مسکن برای زن می‌باشد.

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به‌واسطه نقصان یا مرض؛ بنابراین عدم تأمین این نیازها دارای ضمانت اجراهای گوناگونی خواهد بود. از همین روی ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده بیان می‌دارد هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

از طرف دیگر از این بابت زن در رنج و مشقت (عسر و حرج) قرار می‌گیرد، فلذا می‌تواند اقدام به طلاق به‌واسطه عسر و حرج نماید.

پرسش: بنده دارای یک فرزند پسر هفت‌ساله می‌باشم و چند روزی می‌شود که متوجه شدم شوهرم همسر صیغه‌ای دارد و صیغه نامه‌ همسرم رو پیدا کردم آیا می‌توانم در دادگاه هم مهریه‌ام رو بگیرم و هم حضانت پسرم را بگیرم؟

پاسخ: امکان مطالبه مهریه درهرحال حتی در طول دوران زندگی مشترک نیز وجود خواهد داشت. از طرف دیگر باید بیان داشت ازدواج‌ موقت به‌تنهایی از موجبات سلب صلاحیت وی جهت حضانت فرزند نخواهد بود. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *