پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

پرسش وپاسخ

پرسش: چه کسی در آپارتمان باید خسارت واردشده را مطالبه کند؟

پاسخ: کسی که از وقوع حادثه‌ای زیان‌دیده، می‌تواند خسارت خود را مطالبه کند. حال اگر وقوع خسارت در محل اختصاصی آپارتمان باشد، مالک می‌تواند رأساً خسارت خود را مطالبه کند. اگر خسارت به مشاعات یا اموال داخل در مشاعات ساختمان وارد شود، مدیر ساختمان به نمایندگی از اهالی ساختمان برای گرفتن خسارت از زیان زننده وارد عمل می‌شود.

 پرسش: چگونه مدیر می‌تواند همه را ملزم به پرداخت حق بیمه کند؟

پاسخ: ممکن است برخی از مالکان خواهان بیمه کردن ساختمان باشند و برخی دیگر نباشند. در این صورت، مالکی که مایل است ساختمان بیمه شود، می‌تواند حسب مورد به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه و علیه مدیر دادخواست الزام به ایفای وظیفه قانونی «بیمه کردن ساختمان» را تقدیم تا دادگاه مدیر را ملزم به بیمه کردن ساختمان کند و اگر مدیر موضوع را به مالکان مخالف ارجاع و آنها را مانع بیمه شدن معرفی کند، دادگاه می‌تواند مالکان مخالف بیمه را نیز به‌عنوان ثالث ملزم به پرداخت هزینه‌های بیمه کند.

 پرسش: چه حوادثی در ساختمان به مدیر مربوط نمی‌شود؟

پاسخ: در ساختمان انواع حوادث و به‌تبع آن انواع پوششهای بیمه‌ای متصور است؛ مثلاً ممکن است ساختمانی در اثر سهل‌انگاری مهندس ناظر یا سازنده، ریزش کند. در این صورت اگر سازنده یا مهندس ناظر برای آن ساختمان بیمه‌نامه مسؤولیت اخذ کرده باشد، تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد در غیر این صورت مسؤول جبران سازنده یا مهندس ناظر مربوطه است و به مدیر ارتباطی ندارد.

 پرسش: چطور به اعتراض مالکان آپارتمان رسیدگی می‌شود؟

پاسخ: به‌موجب ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی‌، هر یک از شرکا که در مورد سهم یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشد، می‌تواند به مدیر یا مدیران مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را کند. البته ممکن است که اعتراض مالک منطقی نباشد ولی رسیدگی به اعتراض او به‌هر‌حال وظیفه مدیر بوده و در صورت عدم رسیدگی مدیر به اعتراض شرکا‌، آنان می‌توانند به مراجع صلاحیت‌دار قضایی مراجعه کنند

پرسش: چطور هزینه‌های ساختمان به مالکان اعلام می‌شود؟

پاسخ: مدیر با توجه به این‌که نگهداری و تعمیر هر بنا نیاز به هزینه‌هایی دارد که بخشی از آن هزینه‌های مستمر است مثل هزینه نظافت‌، نگهبانی و امثال آن‌، مدیر یا مدیران مکلف‌اند میزان هزینه‌های مستمر و مخارج معمول را به هر یک از شرکا اعلام دارند‌.

 پرسش: چرا نمی‌توان مانع استفاده مالکان از مشاعات ساختمان شد؟

پاسخ: افراد نمی‌توانند یکدیگر را از استفاده از حق خود منع کنند هم‌چنین هیأت ‌مدیره بدون اذن مجمع عمومی مالکان آپارتمانها رأساً نمی‌تواند از تردد اشخاص و استفاده‌ آنها از پشت‌بام جلوگیری کند؛ زیرا پشت‌بام طبق بند ج ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها، جزو قسمتهای مشترک ساختمان است و مالکان حق دارند از پشت‌بام به‌طور متعارف استفاده کنند. هرگاه مجمع عمومی مالکان، بنا به مصالحی تصویب کنند که تردد اشخاص در پشت‌بام ممنوع است مگر در مواقع ضروری، در آن صورت چون هیأت‌ مدیره، مجری مصوبات مجمع عمومی است لذا از رفت‌وآمد اشخاص در پشت‌بام جلوگیری می‌کند.‌ لازم به یادآوری است هرگاه رفت‌وآمد افراد در پشت‌بام به‌طور اجتناب‌ناپذیر ضروری باشد مثل تنظیم آنتن تلویزیون، هیأت ‌مدیره نمی‌تواند به استناد مصوبه مجمع عمومی از رفتن اشخاص به پشت‌بام در آن مواقع، ممانعت به عمل آورد.

 پرسش: چرا پارکینگ و آسانسور مشمول دعوای ممانعت می‌شود؟

پاسخ: پارکینگ جزو مشاعات محسوب می‌شود. در فرض ممانعت، فرد اتومبیلش را به‌گونه‌ای پارک می‌کند که در استفاده دیگری در پارک اتومبیلش خدشه وارد می‌شود.

نگه‌داشتن آسانسور در طبقات و قطع کردن برق آسانسور که رفت‌وآمد ساکنان مختل شود، ممنوع است و مزاحمت تلقی می‌شود. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *