پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

825714418

پرسش: این‌جانب یک پروژه بازسازی سوله و قسمت اداری به صورت مدیریت پیمان از دوست صمیمی خود گرفتم و کار تقریباً ۵۰۰ روزی طول کشید و به دلیل دوستی قراردادی فی‌مابین خودمان ننوشتیم و حالا که کار به اتمام رسیده و بعد از تمام تغییرات چندباره در اجرا متأسفانه مبلغ پولی مانده که عمدتاً دستمزد و هزینه خرید اجناس است؛ که به دستور خودشان بوده را قبول ندارن و از دادن تسویه خودداری می‌کنند و بنده الآن بدهکار شدم و حتی به دلیل دوستی مبلغ مدیریت پیمان ۱۵% رو حساب نکردم اما الآن نمی‌دانم چگونه باید شکایت و درخواست کارشناسی بکنم آیا به دلیل نداشتن قرارداد می‌توانم اقدام کنم. در صورت اقدام چند نفر کارگر و اوستاکار که طلبکار هستن می‌توانند شهادت بدهند.

پاسخ: حاکم شدن روابط دوستانه و فامیلی بر روابط اقتصادی و مکتوب نکردن آن باعث بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. این امر نیز در احادیث گوناگونی مورد تأکید قرار گرفته است؛ چه این‌که وجود ملاحظات و تعارفات دوستانه در روابط مالی و اقتصادی که مبتنی بر دادوستد می‌باشد، تأثیر منفی خواهد گذاشت و همین امر موجب بروز خسارت به طرفین و برهم خوردن روابط فامیلی و دوستانه و نیز اشتغال نا به‌جای دستگاه قضا خواهد گردید.

علی‌ای‌حال می‌توانید از طریق قانونی نسبت به دریافت حقوق خود اقدام نمایید؛ اما باید بدانید که شما به‌عنوان مدعی مکلف به اثبات ادعایتان می‌باشید.

پرسش: بنده داری یک باب مغازه در مجتمع تجاری دارم مدتی هست که مدریت مجموعه به علت دیرباز کردن مغازه اقدام به جریمه نقدی بنده نموده این در صورتی هست که من سر ساعت مقرر مجموعه اقدام به روشن نمودن چراغهای مغازم می‌کنم و به علت مشعله کاری چند ساعت بعد به مغازه برمی‌گردم. می‌خواستم بدونم که جریمه کردن و قطع برق مغازه از طرف مدریت قانونی هست؟

پاسخ: پرسش‌کننده محترم این دست اقدامات مدیریت در راستای رونق و شکوفایی مجموعه و به اصطلاح زیادشدن پاخور آن می‌باشد. فلذا حضور در چنین مجموعه‌هایی اصولاً با مقرراتی این‌چنینی و پذیرش آن توسط متقاضی همراه خواهد بود. در این حالت متقاضی مکلف به رعایت و پایبندی بدان مقررات می‌باشد؛ اما چنان‌چه چنین مقرراتی در ابتدا وضع نگردیده است، باید بیان داشت اقدام مدیریت خلاف قانون و قابل پیگرد قضایی خواهد بود.

پرسش: این‌جانب ضامن وام برادر بزرگ خود شدم وایشان اصلاً یک ریال از وام خود را پرداخت نکرده و امتناع می‌کند و جواب سربالا می‌دهد لازم به توضیح است کسور وام از طریق فیش حقوقیم است. آیا می‌توانم از طریق دادسرا لغو ضمانت کنم یا نه؟ راهکار چیست؟ هنوز هم چند سال از پرداخت اقساط وام باقی است

پاسخ: علی‌الاصول چنین امکانی برای ضامن وجود نخواهد داشت؛ چه این‌که ضمانت عقدی لازم می‌باشد؛ فلذا عقد لازم بر هم نمی‌خورد؛ مگر در موارد خاص همچون اعمال خیارات قانونی؛ اما در هر حال ضامن به میزانی که پرداخت می‌کند، حق رجوع به شخصی که از وی ضمانت نموده است را خواهد داشت.

پرسش: بنده یک فقره چک زنم را خودم امضا کردم تقریباً شبیه امضا زنم و دست شخصی داده بودم ناگفته نماند از تاریخ صدور چک بیشتر از شش ماه می‌گذارد. در حال حاضر آن شخص می‌تواند با اون چک زنم را ممنوع الخروج کند لازم به ذکر است اصلاً امضا زنم نیست. یا می‌تواند توقیف اموال زنم بگیرید

پاسخ: شما از جهت این‌که به‌جای همسرتان سندی تعهدآور را امضا نموده‌اید، مرتکب جرم شده‌اید. علی‌ای‌حال همسرتان می‌توانند علیه شما اعلام جرم کنند؛ در غیر این‌صورت در برابر دارنده چک مسؤول می‌باشند.

پرسش: یا طبق قانون توافقنامه یا تعهدنامه با هر چیز دیگر که تایپ‌شده باشد و امضای فرد متعهد پای آن باشد در محاکم قضایی اعتبار دارد یا خیر؟ اگر فرد متعهد ادعا کند فقط برگه سفید امضا کرده یا برگه سفید امضا سرقتی می‌باشد و یا امضا جعل است چه؟

پاسخ: پاسخ به پرسش اول مثبت است؛ اما در خصوص پرسش دوم باید بیان داشت مدعی بایستی ادعای خود را مبنی بر سفید امضا بودن سند و یا جعلی بودن و یا هر عنوان دیگری به اثبات رساند منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *