پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
یک دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

162688313

پرسش: بنده آپارتمانی بیع نامه کردم و پس از واریز پیش‌پرداخت در روز محضر در دفترخانه بقیه پول را پرداخت نمودم و حالا در زمان تحویل گرفتن آپارتمان از فروشنده اندکی از پول او باقی‌مانده که در صورت رؤیت خانه پرداخت شود … سند شش‌دانگ به نام بنده زده‌شده است. فروشنده در روز تحویل‌ خانه شیرآلات حمام و روشویی که به رؤیت من رسیده بود را تعویض نموده و حاضر نیست شیرآلات و روشویی قبلی را برگرداند و مابقی پول را می‌خواهد و کلید خانه را تحویل نمی‌دهد من چگونه می‌توانم او را ملزم کنم کلید منزل را تحویل داده و شیرآلات را به حالت قبل بازگرداند؟

پاسخ: با توجه به اینکه سند ملک به‌طور قطعی به منتقل‌شده، شما قانوناً مالک ملک مزبور هستید و می‌توانید با تقدیم “دادخواست تحویل مبیع” تخلیه ملک را همراه با خسارت احتمالی ناشی از تأخیر تخلیه از دادگاه بخواهید. در مورد تعویض شیرآلات، باید به یکی از طرق اثبات (تأمین دلیل، شهادت شهود و…) موضوع را اثبات کنید.

پرسش: من سه سال پیش با پسردایی‌ام ازدواج‌کرده بودم که سال قبل متوجه شدم ایشان با یک خانم را صیغه موقت کرده و بنده درخواست طلاق دادم حالا ایشون یک وام ازدواجی به اسم من گرفته ولی اقساط آن‌را پرداخت نمی‌کند چطوری میشه وادارش کنم اقساط وام رو پرداخت کنه؟ ضمناً ایشان یک ماشین و یک موتور سنگین و مقداری پول داره چطور میشه اموال ایشان را به دادگاه ثابت کنم تا بتوانم مهریه خودم رو بگیرم؟

پاسخ: شما نباید اجازه می‌دادید ایشان وام را به نام شما بگیرند. علی‌ای‌حال در مقابل بازپرداخت و اقساط شما مسؤول می‌باشید؛ اما می‌توانید با اثبات این‌که وام را ایشان به نام شما گرفته‌اند؛ اما در واقع برای خودشان بوده و بنا هم بر این بوده که اقساط را خودشان بپردازند، به ایشان مراجعه نمایید. از طرف دیگر قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی جدید مقرراتی را در خصوص حمایت از طلبکار به عمل‌آورده است. یکی از این حمایتها وجود امکان شناسایی اموال محکوم‌علیه از طریق استعلام از بانکها یا ادارات ثبت … می‌باشد.

پرسش: این‌جانب سند ملک خود را در سال 1389 در اختیار شرکتی قراردادم تا وام دریافت کند و بعد از یک سال وام را تسویه نماید؛ اما این روند تا سال 955 طول انجامید و بانک جای طلب خود ملک بنده را مصادره نمود و طلب خود را برداشت نمود؛ و در حال حاضر نیز به دنبال اجاره بهایی که ما تا این تاریخ در آنجا زندگی کردیم می‌باشد.

چند ماه پیش مشخص شد شخصی که از بانک وام را دریافت نموده از تاریخ 1392 به بعد ورشکسته محسوب می‌شود با تأیید رأی دادگاه چون تاجر بوده…. حالا بانک می‌تواند از شخصی که ورشکسته شده خسارت دریافت کند؟ از طرفی آن شخص چون به ما بدهکار است از ما فراری شده حال اگر جواب شما مثبت است من خودم چگونه باید پیگیری کنم؟

پاسخ: درصورتی‌که مرجع قانونی رأی به ورشکستگی فردی بدهد، طلبکاران او صرفاً بر مبنای روند پیش‌بینی‌شده قانون تجارت، می‌توانند به دریافت مطالباتشان اقدام کنند. در فرض مورد پرسش، با توجه به ضمانت شما از وام‌گیرنده، بانک قانوناً می‌توانسته در شرایطی که وام‌گیرنده از پرداخت دیون خود استنکاف نماید، ملک را توقیف کند؛ زیرا احکام ورشکستگی، به ضامن فرد ورشکسته که خود ورشکسته نیست، تسری ندارد. به‌هرحال شما نیز بر مبنای روند قانونی مندرج در قانون تجارت می‌توانید اقدام به مطالبه طلب خود از شرکت ورشکسته مذکور بنمایید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد پنجشنبه 30 دی 1395 - 7:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام .بعرض می رسد من 9 قبل تصادف شدید داشته ام پساز جراحی پایم که از چند جا شکسته با توجه به پلاتین پایم 4 سانت کوتا و کج است و نظر پزشک بر عمل دوباره می گوید خودش نگرفته باید پیوند ایا نقص عضو و پارگی رباط زانو بعد از 9 ماه خانه نشینی با توجه به مقصر حادثه تصادف خودم زدند .سؤال اینه دکتر جراحی دو باره پیوند مشکلات قبلیم در نظر پزشک قانونی منظور یا جدید ایا دادگاه تأید می کند یا نه .چون واقعأ مشکل دارم توان پشیدن دمپای ندارم .تشکر

تصویر امنیتی را وارد کنید *