پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۸ دی ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

120741419

 

پرسش: همسر بنده پنج ماه است که از دادن خرجی خودداری می‌کند. آیا قانوناً می‌توانم او را وادار به این کار کنم؟

پاسخ: مطابق ماده 53 قانون حمایت خانواده، ‌مصوب 1391، هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

نکته: امتناع از پرداخت نفقه زوجه‌ای که به‌موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

پرسش: در چه مواردی مردِ زن‌دار می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد؟

پاسخ: طبق ماده 16 ‌قانون حمایت خانواده، مصوب 1353.11.15 مرد نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند؛ مگر در موارد زیر:

1- رضایت همسر اول 2- عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی 3- عدم تمکین زن از شوهر 4- ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج موضوع‌بندهای 5 و 6 ماده 8 5-محکومیت زن وفق بند 8 ماده 8 6- ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر برابر بند 9 ماده 8 7- ترک زندگی خانوادگی از طرف زن. 8- عقیم بودن زن 9- غایب مفقودالاثر شدن زن برابر بند 14 ماده 8

پرسش: از وقتی به خانه جدید آمده‌ایم، باوجود داشتن پارکینگ به دلیل پارک کردن خودرویی در نزدیکی آن، با زحمت بسیار می‌توانیم از پارکینگ منزلمان استفاده کنیم. آیا می‌توان از دست راننده خودرو شکایت کنیم؟

پاسخ: اگر شخصی به‌طور مستمر خودرو خود را طوری پارک کند که شما برای ورود و خروج به پارکینگ منزلتان دچار مشکل شوید، پس از آن‌که در ساعات مختلف از آن عکس گرفتید، شکواییه « مزاحمت و ممانعت از حق» به دادسرا ارائه دهید تا مورد رسیدگی قرار گیرد. در مورد پارک کردن خودرو ناشناس جلوی منزل هم می‌توانید موارد را به 110 گزارش کنید. بر اساس قانون، پارک خودرو مقابل در ورودی منازل، مصداق توقف در محل ممنوع و تخلف محسوب می‌شود و جریمه هم دارد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *