پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ دی ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

question mark on blue sky - 3d illustration

پرسش: بنده دیروز با صاحب کارم حرفم شد و وی جلوی همه همکاران هر چی از دهنش در آمد به من گفت، می‌خواستم بپرسم بابت فحشهایی که به من داد شامل پدرسگ، بی‌شعور، گاو و یک فحش بسیار بی ادبانه می‌توانم از او شکایت کنم؟ جزای کیفری هم دارد؟

پاسخ: مطابق ماده 608 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. «قَذف» عبارت است از این‌که به مرد یا زن، تهمت و نسبت زنا یا لواط زده شود.

منظور از توهین در این ماده، توهین ساده محسوب می‌شود و از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود.

خطاب کردن افراد با نام حیوانات مانند سگ و یا هر حیوان دیگر نیز از مصادیق بارز توهین محسوب می‌شود. چه این‌که ملاک در تحقق توهین انجام عملی است که موجب تحقیر و سخیف شدن فرد بشود

پرسش: با عرض ادب و احترام مجازات فردی که از طریق فضای مجازی (ارائه نظر در زیر یک مطلب در سایت مانند همین که بنده می‌نویسم )به فحاشی، تهمت ،افترا بپردازد چیست؟ جرم آن فرد چیست؟ اگر این فحشها ناموسی باشد تشدید می‌شود؟

پاسخ: بر اساس قانون مجازات اسلامی، توهین به هر طریقی جرم بوده و توهین ناموسی مجازات حدی درپی خواهد داشت

پرسش: در مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنم که یکی از مالکین آن واحد خود را تبدیل به خوابگاه کرده و 20نفر در آن زندگی می‌کنند، می‌‌خواستم بدونم قانونی وجود دارد که از مالک شکایت کنیم؟

پاسخ: مطابق قانون هر مالکی این حق را خواهد داشت تا در ملک خودش هر تصرفی را که می‌‌خواهد انجام دهد؛ این در حالی است که وی نمی تواند تصرف در ملک خویش را وسیله ضرر رساندن به دیگران قرار دهد؛

لذا با توجه به فرض مورد پرسش و ایجاد مزاحمت برای شما، همواره امکان مراجعه به مراجع قضایی برای شما وجود خواهد داشت.

پرسش: در تصادفی که راننده مقصر فرار می‌کند زیاندیده باید به کجا مراجعه کند شماره ماشین مقصر را یادداشت کرده‌ام.

پاسخ: ابتدا اقدام به اخذ تأمین دلیل از شورای حل اختلاف بنمایید. سپس با توجه به مبلغ خسارت وارد شده می‌توانید در مراجع صالح طرح دعوای مطالبه خساراتِ وارده نمایید. مقصر از طریق شماره خودرو قابل شناسایی خواهد بود.

پرسش: همسایه‌ای داریم که خانه ایشان کاملا مشرف به خانه بنده و همسایه‌های دیگر است. الان صاحب خانه آن را خانه را به چندین نفر کارگر مجرد اجاره داده است. آیا می‌توانم از طریق قانون مانع ساکن شدن افراد مجرد در همسایگی خود بشوم؟

پاسخ: مطابق ماده ۳۰ قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه‌گونه تصرف و انتفاع دارد؛ بنابراین چنین اجاره‌ای صحیح می‌باشد؛ اما چنان‌چه از جانب این اشخاص مزاحمتی برای شما و خانواده‌تان ایجاد شود، می‌توانید اقدامات قانونی انجام دهید. منبع: وکیل آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *