پایان کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس با تأکید بر راه‌حل دو کشوری

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۵ بهمن ۱۳۹۵


پایان کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس با تأکید بر راه‌حل دو کشوری

پایان کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس با تأکید بر راهحل دو کشوری

 

586616002

شرکتکنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس نسبت به برداشتن هرگونه گام یکجانبه قبل از بررسی مسایل وضعیت نهایی از جمله مسایل قدس، مرزها، امنیت و آوارگان هشدار دادند.

 به نقل از سایت شبکه الجزیره، در عین‌حال در این بیانیه، از هرگونه انتقاد صریح از طرحهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در زمینه انتقال سفارت آمریکا به قدس اجتناب شد، در حالی‌که همگی بر برگزاری کنفرانسی جدید هم‌زمان با پایان سال ۲۰۱۷ توافق کردند.

در این بیانیه از تلاشها برای پیشبرد صلح در خاورمیانه استقبال شد از جمله قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ شورای امنیت که در زمینه محکومیت هرگونه شهرک‌سازی بود.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس هم‌چنین اقدامات “تروریستی” را محکوم کردند و به ارائه پیشنهادات اقتصادی به هر دو طرف برای پیشبرد روند مذاکرات متعهد شدند.

فرانسوا اولاند،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود گفت، این کنفرانس با هدف دیکته‌ کردن مسایل و جزییات مذاکرات به اسراییلیها و فلسطینیها نیست. مذاکرات مستقیم به‌تنهایی می‌تواند صلح را محقق کند.

اولاند تأکید کرد: جنگهای عراق، یمن، سوریه و جنگ علیه داعش جامعه‌ جهانی را در سالهای اخیر به تکاپو واداشته است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در این کنفرانس تصریح کرد: لذا نگاهها به مسأله صلح در خاورمیانه کمتر شده است.

اولاند تصریح کرد: برخی به این موفقیت این کنفرانس تردید دارند و می‌فهمم آنها چه می‌گویند اما مسخره است بگوییم که صلح به همان صورت باقی بماند.

وی ادامه داد: تلاشهای قانونی و ضروری از سالها پیش وجود داشته و باید ادامه یابد و جامعه جهانی برای راه‌حل دو کشوری تلاش کند.

وی افزود: مذاکرات با هدف ارائه تضمینها و انگیزه به دو طرف برای نشستن پای میزه مذاکره است و راه‌حل دو کشوری یک رویای دور از دسترس نیست و همچنان هدف جامعه جهانی است.

وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس تأکید کرد، هرگونه راه‌حل درگیریهای اسراییل و فلسطین باید با استناد به مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های بین‌المللی باشد.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به قطعنامه‌هایی که از اسراییل می‌خواهد از اراضی اشغال‌شده از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند، گفت: این قطعنامه‌ها باید اساس مذاکرات قرار بگیرند بنابراین اساس همان مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های اساسی سازمان ملل است.

فرانسوا فیون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواهان نیز گفت:‌ کنفرانس پاریس منجر به چیزی نخواهد شد.

وی به روزنامه معاریو گفت: این احساس تمامی نخبگان سیاسی فرانسه حتی حزب سوسیال حاکم است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز نسبت به خطر وقوع افزایش درگیریها در خاورمیانه هشدار داد.

اشتاینمایر افزود: سال ۲۰۱۷ سال تعیین‌کننده برای روند صلح خواهد بود.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: ایده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منجر به تهدید و واکنش تند فلسطینیها خواهد شد و باید از آن اجتناب شود.

وی افزود: کنفرانس صلح پاریس می‌تواند اقرار همه به این باشد که راه‌حل دو کشوری تنها راه‌حل بحران دو طرف است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز تأکید کرد: عربستان بر اصول خود در حمایت از مسأله فلسطین تأکید دارد راه‌حل دو کشوری و قطعنامه‌های بین‌المللی تنها اساس حل درگیریهاست که مورد حمایت عربستان است. این حق فلسطینیهاست که کشور مستقلشان را در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند و عربستان باور دارد که راه‌حل درگیریها وجود دارد اما اراده سیاسی نیست.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز از تمام کشورها که به موفقیت کنفرانس پاریس کمک کردند، تشکر کرد و بر لزوم تشکیل کشور مستقل فلسطین بر مرزهای سال ۱۹۶۷ تأکید کرد.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز با استقبال از بیانیه پایانی نشست پاریس از فرانسه برای میزبانی این نشست و نیز رئیس‌جمهوری آن تشکر کرد.

حریری افزود: هیچ راه‌حلی غیر از طرح صلح عربی که در بیروت تصویب شد، نیست و خروجیهای نشست سران عرب در سال ۲۰۰۲ تشکیل کشور فلسطین در مرزهای پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷ بود.

حریری ادامه داد: لبنان به اجماع عربی و حقوق برادران فلسطینی خود پایبند خواهد بود. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *