پایان کار یک زندگی با دریافت کارت پایان خدمت

دسته: رویداد و حوادث , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


پایان کار یک زندگی با دریافت کارت پایان خدمت

پایان کار یک زندگی با دریافت کارت پایان خدمت

داستان دختری که همسر یک پسر جوان شد تا کارت پایان خدمت بگیرد!

887123842

یک ماجرا:

وقتی 18 ساله شد، دیپلم ردی بود و تصمیمی برای ادامه تحصیل نداشت.

از سوی دیگر، برای گرفتن معافیت به هر دری زد و به هر راهی متوسل شد، حتی چند نفر را پیدا کرد که با دادن پول، مشکلش را حل کنند، اما نشد که نشد، پیگیریهای مکررش در سازمان نظام‌وظیفه جهت پیدا کردن، راهی، تبصره‌ای، ماده‌ای برای معافیت نیز چاره‌ساز نشد و فایده‌ای نداشت تا اینکه متوجه شد برای اینکه حداقل بتواند در شهر خودش خدمت کند، راهش این است که ازدواج کند.

علی که تا دیروز تنها مشکلش، نرفتن به خدمت سربازی بود حالا برای رفع مشکل اول باید مسئولیت یک زندگی را درحالی‌که هیچ کار و درآمدی نداشت به عهده می‌گرفت. خلاصه پس از کلی کلنجار رفتن با خودش، تصمیم گرفت تن به یک ازدواج ناخواسته دهد.

اما کدام دختر حاضر بود با شرایط علی (خدمت سربازی، نداشتن کار و درآمد، سن کم و …) کنار بیاید؟

هانیه 17 ساله بود و به همراه خانواده‌اش دریکی از روستاهای اطراف بیجار زندگی می‌کرد خانواده او با خانواده علی نسبت دوری داشتند. سابقاً خانواده علی هم در آن روستا زندگی می‌کرد که به دلیل شغلش به شهر کوچ کرده بودند، وقتی قضیه خواستگاری مطرح شد، خانواده هانیه به خاطر نسبت فامیلی و شناختی که از خانواده علی داشتند، با این وصلت موافقت کردند، البته علی هرچند در ظاهر خود را موافق این ازدواج نشان داد، اما درواقع هیچ علاقه‌ای به هانیه نداشت و صرفاً او را به‌عنوان ابزاری برای رفع مشکلش می‌دید. در مقابل، هانیه به خاطر صفا و خلوص نیتی که داشت، فکر می‌کرد علی باصداقت و عشق و علاقه تن به این وصلت داده است.

چند ماهی بیشتر به انتهای خدمت علی باقی نمانده بود و او تقریباً به‌تمامی‌خواسته‌های که از این وصلت می‌خواست، رسیده بود، در یک سال و اندی که از خدمتش می‌گذشت محل خدمتش در همان شهر محل سکونتش افتاده بود و به‌رغم اینکه مسئولیت یک زندگی بر گردنش بود، اما به بهانه سرباز بودن هیچ‌گاه زیر بار مخارج زندگی نرفته بود.

هرچه خدمت سربازی علی به انتها نزدیک‌تر می‌شد اختلافات او با همسرش بیشتر بروز می‌کرد اما هانیه که بی‌صبرانه منتظر روزهای خوش زندگی‌اش بود، اصلاً انتظار چنین رفتاری را از همسرش نداشت.

فرجام این بگومگوها و کشمکشها پس از گرفتن کارت پایان خدمت علی، ارسال برگه احضاریه دادگاه خانواده برای هانیه بود. زمانی که دادخواست طلاق به دست هانیه رسید، هاج‌وواج مانده و از تعجب خشکش زده بود، او انتظار هر کاری از علی را داشت، جز این کار!

با خودش گفت: خدایا! آیا جواب این‌همه حسن نیت و صداقتم این بود؟ از زمان ارائه دادخواست طلاق به هانیه، آن دو همدیگر را ندیدند تا اینکه…….

روز دادگاه

قاضی: آقای علی – م. مطابق محتویات این پرونده شما دادخواست طلاق داده‌اید. لطفاً برای دادگاه علت آن را توضیح دهید؟

علی: آقای قاضی! زن من، ناسازگاری می‌کند، حرف مرا گوش نمی‌دهد، هر جا که دوست دارد می‌رود، زندگی‌اش را ول کرده، چسبیده به درس خواندن، من اصلاً دوست ندارم، زنم به دانشگاه برود!

قاضی رو به زن کرد و گفت: خانم هانیه آیا شما حرفها و ادعاهای شوهرتان را قبول و تأیید می‌کنید؟

هانیه: آقای قاضی! من نمی‌دانم این اواخر (چند ماه اخیر) برای شوهرم چه اتفاقی افتاده که این‌همه تغییر رویه و رفتار داده است. حرفهایی می‌زند و ادعاهایی می‌کند که خودش هم می‌داند از پایه و اساس اشتباه و بهانه است. روزی که باهم ازدواج کردیم، قرار شد با موافقت خودش به درسم ادامه دهم (حتی نوشته‌اش هم موجود است) اگر سرکار هم می‌روم درواقع به نفع خودش بوده است چون تاکنون به خاطر اینکه سرباز بوده، هیچ خرجی و نفقه‌ای به من نداده است، درواقع دراین مدت من علاوه بر تأمین مخارج زندگی، حقوقم، کمک‌خرجی او هم بوده است.

قاضی: آقای علی آیا حرفهای همسرتان را تأیید میکنید؟

علی: (سکوت) آقای قاضی، من کاری به این حرفها ندارم، من فقط طلاق می‌خواهم!

هانیه: حالا که خدمت سربازی‌اش تمام‌شده و خرش از پل گذشته می‌خواهد آزاد باشد و بدون هیچ قیدوبندی با رفقایش به عیش و نوش بپردازد. حالا که او این‌طور می‌خواهد، حرفی ندارم! اما از حق‌وحقوقم نمی‌گذرم!

درواقع حرفهای هانیه درست بود، علی دیگر با هانیه کاری نداشت و آن چیزهایی که می‌خواست از هانیه به دست آورده بود.

یک تحلیل:

ابوالفضل علیزاده، وکیل دادگاه و کارشناس حقوقی خانواده در خصوص این ماجرا، استناد به ماده 1133 قانون مدنی می‌کند و می‌گوید: مرد می‌تواند هر وقت بخواهد زن خود را طلاق دهد، البته بایستی حق‌وحقوق زن که شامل مهریه، نفقه و نفقه ایام عده است را پرداخت نماید، درصورتی‌که عقد نباشند یعنی ازدواج‌کرده باشند، اجرت‌المثل را نیز باید به زن پرداخت نماید و زن نمی‌تواند درخواسته مرد یعنی طلاق خللی وارد آورد مگر درصورتی‌که در عقد ازدواج، حق طلاق به زن داده‌شده باشد.

وی می‌افزاید: البته ازنظر وجدانی و اخلاقی دراین ماجرا، حق کاملاً با زن است، اینکه فردی بخواهد برای رسیدن به آمال و خواسته‌هایش، کس دیگری را وسیله قرار دهد و با احساسات و عواطف یک زن بازی کند، یک عمل زشت و ضد اخلاقی است و این‌گونه افراد نه‌تنها در برابر خدا و جامعه باید پاسخگو باشند بلکه باید در مقابل وجدان خویش نیز جوابگو باشند. منبع خبر: خبر آنلاین

منابع و مأخذ تحلیل

1 ـ آینده‌پژوهی خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران (روندهای کلان در افق پانزده‌ساله)، 2ـ فصل‌نامه راهبرد دفاعی سال نهم شماره 43، پائیز 90 صفحه 55 تا 83.

گردآورنده سر پاسیار نبی سورگی

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *