پارلمان ترکیه گام نخست تغییر نظام حکومتی به ریاست جمهوری را برداشت

دسته: حقوق در سایر جوامع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۵


پارلمان ترکیه گام نخست تغییر نظام حکومتی به ریاست جمهوری را برداشت

پارلمان ترکیه گام نخست تغییر نظام حکومتی به ریاست جمهوری را برداشت

 723792290

لایحه اعطای اختیارات اجرایی به رئیسجمهور و تغییر نظام حکومتی ترکیه در نخستین گام در کمیسیون قانون اساسی پارلمان تصویب شد و قرار است پارلمان بهزودی در مورد آن رأیگیری کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: کمیسیون قانون اساسی پارلمان پیش‌نویس قانون اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرده و راه را برای مطرح‌شدن لایحه مربوط به افزایش اختیارات رئیس‌جمهور در مجمع عمومی پارلمان هموارساخته است.

بر اساس این گزارش، حزب عدالت و توسعه پیشنهاد حذف پست نخست‌وزیر که اکنون در اختیار بن عالی ییلدیریم است و هم‌چنین افزایش تعداد کرسیهای پارلمان از 550 به 600 کرسی را داده است. این اصلاحات قانون اساسی 3 هفته پیش از سوی 316 نماینده حزب عدالت و توسعه ارائه‌شده است. انتظار می‌رود پارلمان ترکیه که تحت کنترل ائتلاف این حزب با حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه قرار دارد به این لایحه رأی مثبت بدهد. لایحه مذکور نیازمند بیش از 330 رأی برای تصویب در پارلمان است در حالی‌که این ائتلاف 355 کرسی دارد. در صورت تصویب این اصلاحات قانون اساسی در پارلمان یک همه‌پرسی باید درباره آن برگزار شود که انتظار می‌رود این‌همه پرسی اوایل بهار اجرا شود. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *