یحیی جامع: قدرت را به بارو واگذار می‌کنم

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵


یحیی جامع: قدرت را به بارو واگذار می‌کنم

اظهارات رئیسجمهور گامبیا

یحیی جامع: قدرت را به بارو واگذار میکنم

 

157539269

 یحیی جامع، رئیسجمهوری اسلامی گامبیا، اعلام کرد که قدرت را به آداما بارو، رئیسجمهوری منتخب واگذار میکند. جامع این تصمیم را پس از تحمل فشارهای خارجی و ورود نیروهای ارتش سنگال به خاک گامبیا گرفت.

یحیی جامع رئیس‌جمهوری اسلامی گامبیا در سالهای اخیر با مشت آهنین هرگونه انتقاد را به‌شدت سرکوب کرده بود تا بتواند حکومت خود را حفظ کند. او حتی برخی قصات دیوان عالی کشور را برکنار کرده و تنها یک قاضی طرفدار خود را به پست ریاست دیوان عالی گماشته بود.

در انتخابات ریاست جمهوری اوایل دسامبر ۲۰۱۶ شمارش آرا حاکی از آن بود که رهبر مستبد، انتخابات را به رقیب خود که فردی ناشناس بود باخته است. آداما بارو تا ۶ ماه پیش در لندن مشغول کار ساخت‌وساز بوده و در سیاست هیچ‌گونه تجربه‌ای نداشت. شاید به همین دلیل گروههای اپوزیسیون که تحت‌فشار دولت بودند او را روانه مبارزه انتخاباتی کردند. جامع ابتدا شکست خود را پذیرفت و حتی به بارو هم پیروزی او را تبریک گفت اما پس از چند روز اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و باید انتخابات تازه‌ای برگزار شود. او از دیوان عالی کشور خواست، نتایج انتخابات را باطل کند، اما دیوان عالی به این دلیل که برای رسیدگی، قضات دارای حدنصاب را نداشت قادر به تصمیم‌گیری نبود.

در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور، یحیی جامع در ابتدا در اقدامی که موردتمجید جامعه بین‌الملل قرار گرفت، اعلام کرد که شکست را پذیرفته و قصد دارد از قدرت کنار رود و مشروعیت ریاست جمهوری آقای بارو از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شد؛ اما با گذشت یک هفته، او از این تصمیم صرف‌نظر کرده و اعلام کرد که نتایج انتخابات را قبول ندارد؛ در این میان آداما بارو از گامبیا گریخته و در کشور همسایه، مراسم تحلیف خود را بجای آورد. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای از بارو به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی گامبیا حمایت کرده و از جامع خواست قدرت را تحویل دهد.

پس‌ از آن آقای جامع، در پیام سال نوی میلادی گفت تصمیم نشست اِکوواس ” (ECOWAS)” است و ناقض اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها محسوب می‌شود. وی تأکید کرد: این در واقع اعلام جنگ و توهین به قانون اساسی ماست. این قطعاً غیر قابل پذیرش است. اجازه دهید بسیار شفاف اعلام کنم که ما آماده دفاع از کشورمان علیه هرگونه تخاصم هستیم و در این مورد هیچ‌گونه سازشی انجام نمی‌شود.

دولت جمهوری سنگال با پشتیبانی دیگر کشورهای عضو “گروه اقتصادی غرب آفریقا” (اِکوواس) از جامع خواست قدرت را به رئیس‌جمهور منتخب واگذار کند، در غیر این صورت نیروهای نظامی ایکواس او را به‌زودی برکنار خواهند کرد.

جامع از این کشورها خواست، در امور داخلی گامبیا دخالت نکنند اما در عین حال گفت، حاضر است برای تقسیم قدرت مذاکره کند. وی در اصول با کناره‌گیری موافقت کرده اما شروط ترک قدرت هنوز نهایی نشده است.

آقای بارو که سوگند یادکرده به گامبیاییهایی که کشور را ترک کرده‌اند گفت “اکنون آزاد هستند برگردند”.

او در پایتخت سنگال، داکار، گفت: “حاکمیت ترس برای همیشه از گامبیا رخت بر بسته”.

در حالی‌که محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهوری اسلامی موریتانی با جامع مذاکره می‌کرد نیروهای نظامی سنگال و جمهوری فدرال نیجریه در مرزهای گامبیا مستقر شدند. رسانه‌های موریتانی خوش‌بین بودند که این مذاکرات می‌تواند جلوی جنگ و خونریزی در کشور همسایه را بگیرد. باوجوداین ۱۵ کشور عضو اِکوواس به جامع چند بار اولتیماتوم دادند که آخرین آن، در روز جمعه (۱۹ ژانویه) پایان یافت.

در این روز نیروهای ارتش سنگال وارد خاک گامبیا شدند. از طرف دیگر عثمان بادجی، فرمانده ارتش اظهار داشت که حاضر به دخالت در امور سیاسی نیست. او گفت: «اگر با سربازان سنگال روبرو شوم از آنها با چای پذیرایی خواهم کرد». بادجی تأکید کرد: «من سربازانم و کشورم را دوست دارم و به آنها یک جنگ احمقانه را تحمیل نمی‌کنم». بالاخره تهدیدها و لشکرکشی سنگال، رئیس‌جمهور خودکامه گامبیا را وادار به عقب‌نشینی کرد.

گامبیا کشوری در غرب آفریقا و کوچک‌ترین کشور آن قاره محسوب است که پایتخت آن بانجول نام دارد. گامبیا که در دل سنگال واقع‌شده تنها با آن کشور مرز زمینی دارد و جمعیت آن یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر و زبان رسمی‌اش انگلیسی است.

در دسامبر ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور پیشین، یحیی جامع، نوع حکومت را جمهوری اسلامی اعلام و حجاب را برای کارمندان زن اجباری کرد. این کشور در حال حاضر پس از موریتانی دومین جمهوری اسلامی در آفریقا به شمار می‌رود. منبع: گاهداد

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *