ولع زمین‌خواران
 تمامی ندارد

دسته: حقوق محیط زیست
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵


ولع زمین‌خواران
 تمامی ندارد

ولع زمین‌خواران
 تمامی ندارد
آمارهای ارائه‌شده از وضعیت تصرف غیرقانونی زمینها نشان می‌دهد که استانهای شمالی ایران برای زمین‌خواران در طول تمام این سالها به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها مطرح بودند، زمینهایی که هرچند تلاش زیادی برای ممانعت از تاراجشان صورت گرفته اما هنوز در معرض خطرهای جدی هستند.

قرار گرفتن دریا، جنگل و زمینهای خوش آب‌وهوا در استانی مانند مازندران باعث شده هر جا خبر از زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی مراتع وجود داشته نام این استان نیز به چشم بخورد.
رسیدن برخی از ویلاهای غیرقانونی به نوار ساحلی خزر و یا زمینهای نزدیک به رودخانه‌های بزرگ باعث شده بسیاری از نقاطی که تا پیش‌ازاین در اختیار مردم قرار داشت امروز عملاً غیرقابل‌مصرف باشد.
هرچند پس از تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مقابله جدی با پدیده‌های مانند زمین‌خواری در طول سالهای گذشته دستورات رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه توانسته بخش زیادی از جولان زمین‌خواران در استانهای شمالی کشور را کاهش دهد اما اظهارات مدیرکل بندرها و دریانوردی استان مازندران نشان از آن دارد که هنوز تخلفاتی در نوار ساحلی استان به چشم می‌خورد.
بر اساس اطلاعاتی که سیاوش رضوانی ارائه کرده تاکنون حدود ۱۹۲ تخلف در سواحل این استان شناسایی‌شده است که از این تعداد ۱۳۱ پرونده رسماً به دادگاه ارجاع شده و در مواردی حکم قلع‌وقمع اجراشده است. به گفته وی آنچه با آن برخورد جدی صورت گرفته ملک خصوصی افراد سودجویی بوده است که از نوار ساحلی به‌عنوان خانه شخصی استفاده می‌کردند موضوعی که نشان می‌دهد هنوز این افراد قدرت زیادی برای دست‌اندازی به این مناطق ارزشمند دارند.
هرچند خبر شناسایی و مقابله با زمین‌خواران استان مازندران می‌تواند نکته امیدوارکننده باشد اما صرف تائید شدن خبر، حضور ادامه‌دار این افراد زنگ خطری جدید را برای این زمینهای ارزشمند به صدا درمیاورد. منبع: خبرگزاری ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *