ولایتی: بیش از ده درصد بودجه دانشگاه آزاد برای توسعه امور پژوهشی اختصاص می‌یابد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵


ولایتی: بیش از ده درصد بودجه دانشگاه آزاد برای توسعه امور پژوهشی اختصاص می‌یابد

ولایتی: بیش از ده درصد بودجه دانشگاه آزاد برای توسعه امور پژوهشی اختصاص مییابد

 

 

علیاکبر ولایتی در دیدار با روسای مراکز استانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امیدوارم در این دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به حس همکاری که در میان تمامی بخشها و مدیران آن وجود دارد بتوانیم در مدت کوتاهی به اهداف تعیین شده دست یابیم.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی علت تأسیس این دانشگاه را پاسخ به مطالبه عمومی خانواده‌ها برای ورود جوانان به دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: این دانشگاه در پاسخ به نیاز روزافزون به آموزش عالی در کشور تأسیس شد.

ولایتی یادآور شد: پیش از انقلاب تعداد دانشجویان ما کمتر از 200 هزار نفر بود، درحالی‌که پس از دو برابر شدن جمعیت طی این سالها، تعداد دانشجویان به 4 میلیون نفر رسید که نسبتی بسیار بالاتر از افزایش جمعیت را نشان می‌دهد. این حس علم‌جویی ایرانیان از ریشه تاریخی و فرهنگی آنان سرچشمه می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: بیش از 50 درصد از آثار علمی و کتب منتشرشده و تأثیرگذار در فرهنگ و تمدن اسلامی، متعلق به ایرانیان است که این حس علم‌جویی در حال حاضر نیز در میان جوانان ما وجود دارد و به لحاظ تعداد دانشجو، دارای رتبه سوم یا چهارم است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که ایران از لحاظ سرعت رشد مقالات علمی در دنیا نیز مقام اول را کسب کرده است، اظهار داشت: طی دو سه سال گذشته کشور از لحاظ تولیدات علمی دچار رکود شده بود که این موضوع نگرانی مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و بر ضرورت توجه به این مهم تأکید داشته‌اند.

ولایتی خاطرنشان کرد: بسیاری از تحصیل‌کردگان کشورهای غربی از کشورهای اسلامی و جهان سوم هستند و این پدیده ازنظر ما فرار مغزها و از نگاه آنها جذب نخبگان نامیده می‌شود. باید شرایطی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود تا به جذب نخبگان و کاهش خروج فرهیختگان از کشور بینجامد.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، پرداختن به فرهنگ اسلامی و ایرانی را یکی از سیاستهای مهم و اصولی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و گفت: همان‌گونه که در آیات قرآنی نیز آمده، در اغلب موارد، تزکیه مقدم بر تعلیم است که امیدواریم با کمک مدیران و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم و اهمیت ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی قائل هستم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اهمیت پژوهش نیز خاطرنشان کرد: در سالهای آینده به پژوهش بیش از گذشته اهمیت داده خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که بیش از 10 درصد از بودجه دانشگاه برای توسعه امور پژوهشی اختصاص می‌یابد هر چند در گذشته نیز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی در سال آتی، جذب نخبگان برای امور آموزشی و پژوهشی است و این افراد نخبه در درجه اول از بین دانشجویان این مجموعه و بعد از میان نخبگان سایر دانشگاههای کشور در جهت کادرسازی و امور آموزشی و پژوهشی خواهد بود.

ولایتی هم‌چنین از اعضای هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی خواست برای ارتقای جایگاه اعضای هیأت علمی برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری را به عمل آورند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این در شأن دانشگاه آزاد نیست که یک استاد با درجه استادیاری بازنشسته شود. اساتید دانشگاههای ما، ظرفیت ارتقای درجه را دارند و ما نیز باید تسهیلات لازم فراهم کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پتانسیل و ظرفیتهای این دانشگاه در جذب و ارتقای اعضای هیأت علمی خاطرنشان کرد: غیردولتی بودن این دانشگاه، زمینه فعالیت بیشتر در امور آموزشی و پژوهشی را برای ما فراهم کرده است.

ولایتی ضمن تقدیر از فعالیتهای انجام شده در این دوره مدیریتی خطاب به روسای واحدها و مراکز استان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر هریک از روسای واحدها برای ارتقا و توسعه فعالیتهای علمی و آموزشی خود نیاز به پشتیبانی بیشتری از مرکز داشته باشد، این اطمینان خاطر را به آنها می‌دهم که از هیچ پشتیبانی دریغ نخواهم کرد. با همکاری با یکدیگر باید دانشگاه آزاد اسلامی را به نقطه‌ای برسانیم که انتخاب اول متقاضیان ورود به دانشگاهها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از روسای مراکز استانها خواست تا فهرست نخبگان خود را با دلایل کافی تدوین کرده و برای وی ارسال نمایند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: سرمایه اصلی هر نظام، افرادی با نبوغ خوب و تحصیلات عالیه است و قطعاً سرمایه‌هایی مانند منابع طبیعی تا چند دهه آینده به اتمام می‌رسد به همین خاطر باید بر روی کشف استعدادها و به‌کارگیری آنها در امور مختلف جامعه از هم‌اینک سرمایه‌گذاری کنیم.

ولایتی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به‌نظام جمهوری اسلامی ایران است و هزینه آن توسط مردم پرداخت شده و می‌شود و دانشگاه ملک خصوصی کسی نیست و باید در جهت خدمت به‌نظام و مردم و تبلور آرمانها و فرهنگ اسلامی و ایرانی قرار داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: ایشان امر کردند که بنده برای دانشگاه آزاد اسلامی وقت بیشتری بگذارم. امر ایشان برای من مطاع است و تمام تلاش را در این زمینه به کار خواهیم برد. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *