ولایتی: به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه می‌دهیم

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵


ولایتی: به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه می‌دهیم

ولایتی: به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه میدهیم

 

 

علیاکبر ولایتی در اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری افزود: از اینکه با امر رهبری این توفیق را پیدا کردم که در خدمت دانشگاه آزاد اسلامی باشم، خدا را سپاسگزارم و از محضر ایشان هم سپاسگزاری میکنم.

وی ادامه داد: ایران، کشور ایمان و علم است و به گواهی و شهادت تاریخ، هیچ کشوری را نمی‌شناسم که عمق علم و ایمان در این حد داشته باشند.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیج یک مجموعه مردمی است که برخاسته از مردم است و بدون این‌که هزینه‌ای برای دولت باشد، مدافع دولت اسلامی و این کشور بسیار مهم با تاریخی پر از افتخارات است.

ولایتی افزود: اگر بسیج نبود به‌طور قطع این سالهای سخت پرفراز و نشیب بعد از انقلاب را نمی‌توانستیم با پیروزی پشت سر بگذاریم و اکنون هم به برکت بسیج پیشرفتهای خوبی در کشور داریم.

وی گفت: بسیج اگر لازم شد در میدان دفاع از وطن و نظام شرکت کند شرکت می‌کند و اگر قرار شد برای سازندگی کشور به کمک مردم در روستاهای محروم و در نقاطی که مورد نیاز است هر نوع خدمتی که اقتضا کند انجام دهد، همان مجاهده است.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه هم ویژگی‌اش مثل بسیج است چرا که بسیج برخاسته از بطن مردم است. دانشگاه آزاد اسلامی هم برخاسته از نیاز مردم و پاسخ مردم به این نیاز است. این دانشگاه دولتی و ملک خصوصی کسی هم نیست. متعلق نظام است، نظامی که متعلق به این مردم است.

وی با بیان این‌که سابقه تشکیل دو دانشگاه را دارم، گفت: در هیچ کشوری پیدا نمی‌کنیم که جوانان و مردمانش این مقدار علاقه‌مند به تحصیلات عالیه باشند که اکنون تعداد دانشجویانی که داریم نسبت به جمعیتمان جزو چند کشور اول دنیا هستیم.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که مردم کمک کردند که بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری دنیا به نام دانشگاه آزاد اسلامی در ایران تأسیس شد، افزود: این ویژگیهای مردمی بودن دانشگاه که بر اساس نیاز ملی و اعتقادی ایجاد شدند هم بسیج و هم دانشگاه آزاد با هم مشترکات دارند.

ولایتی ادامه داد: این همکاری مبارک است که با یکدیگر داشته باشند و اگر قرار است در علم پیشرفت کنیم همان‌طور که در دفاع مقدس پیشرفت کردیم کار علمی باید به‌صورت بسیجی انجام شود یعنی خارج از بروکراسی و دیوان‌سالاریهای دست پاگیر باشد.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی کمیت بسیار خوبی دارد و باید به ارتقا کیفی دانشگاه آزاد بپردازیم. ارتقای کیفی این دانشگاه به این است که ما اساتید باسواد و دلگرم به تدریس داشته باشیم و نیاز مردم را پاسخ دهیم.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد افزود: بنابراین نیست که گفته شود یک تغییری در تشکیلات فلان دانشگاه و یا مرکز این دانشگاه داده می‌شود، قرار نیست کسی از تحصیل محروم شود. باید تا مقداری که نیاز مردم است که جوانان درس بخوانند این نیاز را مدیریت کنیم تا برآورده شود.

وی با بیان این‌که این دانشگاه دولتی نیست ولی حکومتی است یعنی مربوط به نظام است، گفت: جایی نیست که عده‌ای به‌طور موظف بیایند درس بدهند و یا درس بخوانند، بعضی از دیوان‌سالاریهای الزامی که در دستگاههای دولتی هست که ربطی هم به این دولت و دولتهای دیگر هم ندارد در دانشگاه آزاد نیست، بنابراین توقع از دانشگاه آزاد باید بیشتر از دانشگاه دولتی باشد.

ولایتی یادآور شد: این‌که گفته‌ام که برای ورود به دانشگاه آزاد رقابتهای سختی بین نخبگان شود برای این است که این ظرفیت علمی را این دانشگاه دارد.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از گرفتاریهای کشور که البته مخصوص ایران هم نیست موضوع فرار مغزها است، بنابراین باید کاری کنیم که این اتفاق نیافتد.

وی گفت: بنابراین یکی از کارهایی که در دانشگاه آزاد انجام دادم این بود که در این دانشگاه یک کار چندمنظوره انجام گیرد که یکی از آنها جذب نخبگان است.

ولایتی افزود: اگر بخواهیم استاد رده‌بالا و محقق و معتقد به فرهنگ و اعتقادات این کشور داشته باشد و وطن‌دوست باشد و به تاریخ این کشور احترام بگذارد باید کاری کنیم که او در این کشور دلگرم باشد.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنای ما این است که موضوع بورسیه دادن در درجه اول به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی باشد و در درجه بعد دانشگاههای دیگر است که این مقدمه تربیت استاد در رده‌های بالا و مقدمه توسعه کمی و کیفی تحقیقات و پژوهش است.

وی به اقتصاد دانشگاه بنیان که رهبری فرمودند اشاره کرد و گفت: البته در اقتصاد دانشگاه بنیان کارهایی انجام شده ولی هنوز تا آنجایی که مطلوب است فاصله دارد و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش اول را ایفا کند و این کار را از ابتدای سال 96 شروع خواهیم کرد.

ولایتی افزود: برای کسانی که استعدادی دارند و می‌تواند به درجه بالایی برسند باید امکانات را مهیا کنیم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد گفت: باید طوری عمل کنیم که از کشورهای دنیا و همسایه و اسلامی و جهان سوم افراد با رغبت و اشتیاق به ایران بیایند و تحصیل کنند.

وی تأکید کرد: توسعه کمی کفایت می‌کند زیرا ما صندلیهای خالی داریم بنابراین نیاز به ارتقاء کیفی است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به مسائل فرهنگی و اعتقادی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی و اعتقادی باید طوری باشد که هر جا اثری از دانشگاه آزاد اسلامی است با مردم آن محل به لحاظ ویژگیهای خلقی و رفتاری عجین شود و مردم دانشگاه آزاد اسلامی را محور علم، فرهنگ، اعتقاد، دین‌داری و وطن‌دوستی بدانند و احساس بیگانگی نکنند.

وی ادامه داد: اتصال علم به فناوری پل اصلی است که اقتصاد دانش‌بنیان را درست می‌کند. ما پژوهش نمی‌کنیم برای این‌که پژوهش کرده باشیم. در بعضی از دانشگاهها دیدم با تغییری در یک مقاله، مقاله دوم درست می‌کنند. می‌شود از یک تحقیق 10 تا 20 مقاله درآورد ولی باید نتیجه پژوهش به درد این ملت بخورد.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابراین تصمیم دومی که گرفتیم این است که وزارتخانه‌هایی مثل وزارت صنعت، نفت و نیرو و جاهای دیگر که بسیاری از نیازمندیهای فناوری خود از خارج تأمین می‌کردند از نخبگان خود استفاده کنیم.

وی افزود: بنابراین عناوین پژوهشی را طوری انتخاب کنیم که وقتی به نتیجه رسید دردی از مردم دوا و کمکی به پیشرفت صنعت و علم و فناوری در کشور کند زیرا وقتی نتیجه مثبت داشت آن زمان می‌شود گفت اقتصاد دانش‌بنیان.

ولایتی ادامه داد: همان‌طور که بسیج در کار دفاع از کشور و سازندگی کشور بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی حضور دارد، بنابراین از دانشگاه آزاد هم انتظار این است که به لحاظ اعتقادی و فرهنگی و علاقه به کشور و نظام مثل بسیج باشد. این پیوند مبارک و مفید بسیار خوشحال‌کننده است و امیدواریم که هر سال شاهد این باشیم که دانشگاه آزاد یک گام به جلو برداشته و بهتر و بهتر شود زیرا همه از کار خوب استقبال می‌کنند. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *