وظایف دستگاه قضا در مبارزه با زمین‌خواری

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵


وظایف دستگاه قضا در مبارزه با زمین‌خواری

وظایف دستگاه قضا در مبارزه با زمین‌خواری

835761896

طی سالهای اخیر یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه قضایی مبارزه با پدیده زمین‌خواری است که برخورد و جلوگیری از این امر جزو اولویتها بوده است.

تأکیدات مهم رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با پدیده زمین‌خواری نیز سرلوحه کار دستگاه ‌قضایی کشور قرارگرفته و هرروز شاهد به دام افتادن متخلفان در این عرصه و برگرداندن زمینهای غصب شده ملی هستیم، اما تنها برخورد قوه قضاییه در این میان کافی نیست، زیرا دیگر مسؤولان مربوطه برای پیشگیری و کاهش این امر باید اقدام کنند.

برخی از افراد با تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی و با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاههای مختلف اداری و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سوء‌استفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند به شکلی که این دست درازیها و تصرفات، بیشتر در خصوص زمین‌خواری، دریا خواری و حتی ساحل خواری قابل‌مشاهده است؛ درواقع این تصرفات سالانه هزاران هکتار از اراضی منابع طبیعی ملی را نابود کرده است و برخی مسؤولان مربوطه در این زمینه در خواب زمستانی فرورفته‌اند و بار سنگین مسؤولیت دیگر دستگاهها بر دوش قوه قضاییه می‌افتد.

این در حالی است که قوه قضاییه برای برخورد با زمین‌خواران و دریا خواری اقدامات و گامهای مؤثر برداشته و با تشکیل پرونده‌های قضایی در این راستا به دنبال کوتاه کردن دست سوء‌استفاده‌کنندگان است، ولی این ماجرای دنباله‌دار به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه این امر تا جایی پیش رفته که امروز کار به ساحل‌ خواری نیز رسیده است.

توسعه ثبت رسمی در جهت کاهش زمین‌خواری و حتی دریا خواری

خوشبختانه سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور نیز در راستای سنددار کردن و توسعه ثبت سند رسمی برای برخی از اراضی ملی با اجرای طرح کاداستر اقدام و گام مؤثری برداشته است، به شکلی که احمد تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در مورد اقدامات سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور برای مبارزه و مقابله با زمین‌خواری نیز می‌گوید: یکی از اقداماتی که تأثیر جدی در بحث زمین‌خواری دارد، توسعه ثبت رسمی است.

وی با بیان این‌که در خصوص مبارزه با زمین‌خواری جدی هستیم، می‌افزاید: توسعه ثبت رسمی و تثبیت همه مالکیتها تأثیر جدی در مبارزه با زمین‌خواری دارد.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در ادامه اظهار می‌کند: پدیده زمین‌خواری ناشی از ابهام در حدود مالکیتها و خلأهای قانونی است.

وی می‌افزاید: به این منظور با توسعه طرح کاداستر در تمامی بخشها به‌ویژه املاک دولتی و با تثبیت مالکیتها توانسته‌ایم تا حدود بسیاری جلوی پدیده زمین‌خواری را سد کنیم.

کارگروه مبارزه با زمین‌خواری تشکیل شد

هم‌چنین چندی پیش در این راستا، جلسه کارگروه فراقوه‌ای دستگاههای متولی امر زمین برای مبارزه با زمین‌خواری در اجرای مصوبه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این جلسه محمد حجتی، وزیر جهاد کشاورزی استفاده از تکنولوژیها و فناوریهای روز برای پایش کاربریهای زمین به‌صورت آنلاین را ضروری خواند و بیان می‌کند: این خدمات آنلاین باید در اختیار دستگاههای متولی زمین قرار گیرد تا زمان برخورد با متخلفان کوتاه شود.

وزیر جهاد کشاورزی خواستار استمرار پایش و برخورد قاطع با زمین‌خواران شد و بر لزوم شفافیت قانون آمایش سرزمین به‌ویژه در استانهای شمالی تأکید کرد. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *