وضعیت حقوقی داشتن هم‌زمان دو شناسنامه برای یک نفر

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۷ مهر ۱۳۹۵


وضعیت حقوقی داشتن هم‌زمان دو شناسنامه برای یک نفر

وضعیت حقوقی داشتن همزمان دو شناسنامه برای یک نفر

در مواردی که افراد شناسنامه خود را مفقود کرده و به اخذ شناسنامه المثنی اقدام می‌کنند سپس شناسنامه اول را نیز پیدا می‌نمایند وجود هم‌زمان 2 شناسنامه جه وضعیت حقوقی ایجاد می‌شود.

ظرف ده روز از پیداشده شناسنامه اصلی،شناسنامه المثنی به اداره ثبت‌احوال تحویل داده شود و الا جرم محقق است .مواد ناظر به جرم‌انگاری آن،تبصره 1ماده 1 و بند ب ماده 2 قانون تخلفات،جرایم،و مجازات مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه به شرح زیر است.

از قانون تخلفات،جرائم و مجازات مربوط به اسناد سجلى و شناسنامه

ماده 1- به‌منظور التزام افراد به حفظ اسناد سجلى و شناسنامه،هزینه صدور شناسنامه المثنى و یا گواهى موقت ناشى از فقدان شناسنامه براى بار اول مبلغ 5000 ریال و براى بار دوم 20/000 ریال و در مورد بعد 100/000 ریال تعیین مى‌گردد صدور المثنى موکول به پرداخت هزینه‌هاى فوق است.

تبصره 1-دریافت‌کنندگان شناسنامه المثنى مکلف‌اند در صورت پیدا شدن شناسنامه اصلى ظرف ده روز نسبت به تحویل شناسنامه المثنى به اداره ثبت‌احوال مربوطه اقدام نمایند. متخلف به مجازات استفاده‌کننده از شناسنامه مکرر محکوم مى‌شود.

تبصره 2-چنانچه به تشخیص اداره ثبت‌احوال،فقدان شناسنامه براثر امور غیرمترقبه و خارج از حیطه اختیار باشد براى صدور المثنى فقط هزینه مقرر در آیین‌نامه اجرائى ماده(35) قانون ثبت‌احوال اصلاحی سال 1363 دریافت خواهد شد.

ماده 2- اشخاص زیر به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به پرداخت جزاى نقدى از 200/000 ریال تا 1/000/000 ریال و یا به هر دو مجازات محکوم مى‌شوند:

الف ـ اشخاصی که در اعلام ولادت و یا وفات یا هویت برخلاف واقع اظهارى نمایند.

ب‌ ـ اشخاصى که عالماعامدا پس از رسیدن به سن 18 سال تمام از شناسنامه مکرر استفاده نموده یا به دریافت شناسنامه مکرر براى خود یا مولی‌علیه و یا به دریافت شناسنامه موهوم مبادرت کنند و یا از شناسنامه دیگرى خواه صاحب آن زنده یا مرده باشد به نام هویت خود استفاده نمایند.

افرادى که شناسنامه خود را در اختیار استفاده‌کنندگان فوق قرار دهند به همان مجازات محکوم مى‌شوند.

ج‌ ـ ماما یا پزشکى که در مورد ولادت یا وفات گواهى خلاف واقع صادر کند.

داشخاصى که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع و یا وفات مؤثر واقع شود.

تبصره-در کلیه موارد مذکور در فوق،مرتکب در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۸۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *