وضعیت نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی چگونه است؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۷ شهریور ۱۳۹۵


وضعیت نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی چگونه است؟

وضعیت نفقه فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی چگونه است؟

یکی از افراد واجب النفقه‌ای که قانونا نفقه به او تعلق خواهد گرفت و متعاقباً امکان الزام به پرداخت نفقه در حقش وجود خواهد داشت، فرزندان حاصل از تلقیح مصنوعی است.

نفقه عبارت است از آن چیزی که بذل (بخشش) و صرف می‌شود. لذا مسکن، البسه، غذا، اثاث خانه به‌قدر رفع حاجت، هزینه بهداشت و درمان، رفت‌وآمد … را نیز شامل می‌شود.به‌عبارتی‌دیگر نفقه ازجمله حقوق قانونی افرادی است که قانونا انفاق آنان از وظایف افراد است.

به‌طور مثال مرد مکلف به پرداخت نفقه همسر غیر ناشزه خود است یا آنکه مرد مکلف به پرداخت نفقه فرزند یا فرزندان خود یا پدر و مادر … نیز خواهد بود.لکن یکی از افراد واجب النفقه‌ای که قانوناً نفقه به او تعلق خواهد گرفت و متعاقباً امکان الزام به پرداخت نفقه در حقش وجود خواهد داشت، فرزندان حاصل از تلقیح مصنوعی است.

همچنین آنکه کودکانی که تحت سرپرستی خانواده‌ای قرار می‌گیرند نیز از این حق قانونی بهره‌مند هستند.این در حالی است که تکلیف خودداری از پرداخت و ادای این حق قانونی در حق صاحبین آن، توسط قانون‌گذار پیش‌بینی و برایش ضمانت اجراهایی نیز در نظر گرفته‌شده است.قانون‌گذار در بیان شرایط الزام به انفاق این افراد در ماده 1198 قانون مدنی این‌چنین مقرر داشته است: کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد؛ یعنی بتواند نفقه بدهد، بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیقه گردد. بنابراین در صورت وجود شرایط گفته‌شده و امتناع پدر یا فرد ملزم به انفاق، فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی و یا تحت سرپرستی می‌تواند از دادگاه الزام فرد به پرداخت نفقه‌اش را بخواهد. از طرفی دیگر عدم پرداخت نفقه چنین اشخاصی نیز جرم است و مرتکب یا همان امتناع کننده به مجازات حبس محکوم خواهد شد. از همین روی ماده 53 قانون حمایت خانواده بیان داشته است: هرکس با داشتن استطاعت مالی، از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه خود امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. این در حالی است که مطابق تبصره ماده موصوف، امتناع از پرداخت نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی نیز مشمول مقررات ماده موصوف هستند. بنابراین قانون‌گذار در راستای حمایت خود از پدیده تلقیح مصنوعی که از ابداعات نوین علم پزشکی که قدمی در راستای حفظ کانون خانواده است، خودداری از پرداخت نفقه فرزند ناشی از تلقیح مصنوعی یا تحت سرپرستی جرم بوده و قابل مجازات خواهد بود.

منبع: خبرگزاری میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *