وضعیت اردوگاه نائورو برای پناه‌جویان «شکنجه» است

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


وضعیت اردوگاه نائورو برای پناه‌جویان «شکنجه» است

سازمان عفو بینالملل:

وضعیت اردوگاه نائورو برای پناهجویان «شکنجه» است

 

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌‌ترین گزارش خود با انتقاد از سیاستهای مهاجرپذیری دولت استرالیا، شرایط اردوگاه نائورو برای پناه‌جویان را «شکنجه» توصیف کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از وب‌سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، این سازمان در گزارش خود با اشاره به این اردوگاه، رفتار با پناه‌جویان را «مسامحه و قساوت سیستماتیک» خوانده و گفته است که بسیاری از پناه‌جویان برای رهایی از شرایط «شبه زندان» مجبور به خودکشی می‌شوند.

نائورو یک جزیره کوچک در میان اقیانوس آرام است که 21 کیلومترمربع مساحت و کمی بیش از هزار نفر جمعیت دارد.

این اردوگاه به‌منظور اسکان پناه‌جویان در خارج از سرزمین اصلی ایجادشده است و بگفته دولت استرالیا، حدود 400 پناه‌جو در آنجا نگهداری می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که حدود 60 پناه‌جو دراین جزیره برای فرار از شرایط موجود یا اقدام به خودکشی کرده‌اند یا درصدد آسیب رساندن به خود بوده اند.

آنا نیستات، یکی از مسؤولان عفو بین‌الملل می‌گوید «من با کودکان کم سن و سالی که حتی 9 ساله بودند ملاقات کردم که اقدام به خودکشی کرده بودند و خیلی راحت درباره پایان دادن به زندگی خود صحبت می‌کردند.»

گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل با عنوان «جزیره ناامیدی» منتشرشده و حاصل تحقیق و کسب اطلاعات میدانی در جزیره نائورو است. واکنش دولت استرالیا

مالکولم ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا، روز گذشته در 18 اکتبر «ادعاهای» مطرح‌شده درباره وضعیت اردوگاه نائورو را رد کرده است

آقای ترنبال گفته است: «من این ادعا را کاملاً رد می‌کنم و اینها کاملاً دروغ است. تعهدات دولت استرالیا (در قبال پناه‌جویان) دلسوزانه است.»

بر اساس سیاستهای مهاجرتی دولت استرالیا، پناه‌جویانی که با قایق خود را به سواحل این کشور برسانند، یا برگردانده می‌شوند و یا به اردوگاههای پناه‌جویان در پاپوآ گینه‌نو و جزیره نائورو اعزام می‌شوند.

در ماه آوریل امسال، دادگاه عالی پاپوآ گینه‌نو اعزام پناه‌جویان عازم استرالیا به اردوگاه ویژه دراین کشور را غیرقانونی اعلام کرد و به دولت دستور داد آنان را فوراً به خارج از کشور منتقل کند.

نخست‌وزیر گینه نیز گفت که این دستور اجرا خواهد شد، اما زمان خاصی را برای اجرای آن تعیین نکرد.

مدتهاست که شرایط «بد» این مراکز موردانتقاد گسترده گروههای مدافع حقوق بشر قرارگرفته است.

پنج ماه پیش یک زن 21 ساله سومالیایی در اعتراض به شرایط اردوگاه نائورو خودسوزی کرد و چند روز پیش از آن نیز یک پناه‌جوی ایرانی به همین دلیل خود را آتش زد که در اثر شدت سوختگی، در بیمارستان جان خود را از دست داد. دولت استرالیا می‌گوید که هدف از این سختگیریها، منصرف کردن پناه‌جویانی است که قصد سفر با قایق به این کشور رادارند و ممکن است دراین سفر، جان خود را هم از دست بدهند. منبع: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *