وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از مدیرکل یونسکو انتقاد کرد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۵


وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از مدیرکل یونسکو انتقاد کرد

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از مدیرکل یونسکو انتقاد کرد

ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از اظهارات مدیرکل یونسکو علیه قطعنامه‌ای که شورای اجرایی این سازمان فرهنگی، علمی و تربیتی درباره مسجدالاقصی و قدس صادر کرده، اعتراض کرد و گفت که مدیرکل یونسکو از حدود اختیارات خود خارج‌شده است.

خبرگزاری فلسطینی معا گزارش داد، ریاض از موضع بی‌سابقه و اهانت‌آمیز خانم ایرینا بوکووا مدیر یونسکو انتقاد و آن را توهین به اراده کشورهای عضو این سازمان بین‌المللی خواند و گفت: قابل‌قبول نیست بوکووا اظهاراتی بیان کند که موجب تضعیف اختیارات شورای اجرایی یونسکو شود.

المالکی افزود: بوکووا متن قطعنامه فلسطین را که نشان‌دهنده اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در شرق قدس اشغالی است و همچنین نقش حقوق ملت فلسطین از مسلمان گرفته تا مسیحیان را برای ورود به اماکن عبادی و مقدس نادیده گرفته است.

وی گفت: مدیرکل یونسکو برخلاف قطعنامه‌ای که بر اهمیت قدس و جایگاه آن در میان ادیان سه‌گانه آسمانی تاکید دارد، صحبت کرده است.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان تاکید کرد: مدیرکل یونسکو باید برای به عهده گرفتن سرپرستی این سازمان در حمایت و حفاظت از سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی فلسطین ازجمله شهر قدیمی قدس از حملات مکرر رژیم صهیونیستی و مشکلاتی که این شهر دهها سال است با آن روبروست تلاش کند، نه این‌که در خدمت طرح‌ها و برنامه‌های رژیم صهیونیستی اقدام نماید.

وی تصریح کرد: مدیرکل یونسکو باید تلاش خود را بر اجرای اراده کشورهای عضو و حفاظت از شهر قدس از استعمارگری اشغالگران صهیونیست و تجاوز به این مکان مقدس و حقوق اساسی شهروندان فلسطینی متمرکز کند. المالکی تاکید کرد: ما با توسل به هر ابزار قانونی و دیپلماتیک ازجمله نهادها و سازمانهای دیپلماتیک از ملت فلسطین دفاع می‌کنیم و از قلدری رسانه‌هایی که قصد دارند افکار عمومی را از نقض آشکار حقوق بشر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی به سمت دیگری معطوف کنند، هراسی نداریم.

ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو بعد از قطعنامه‌ای که از سوی شورای اجرایی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) در دویستمین اجلاس این سازمان به تصویب رسید و بر اساس آن دو محوطه حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن رباح در بیت لحم، بخشی تفکیک‌ناپذیر از فلسطین اعلام شد گفت که شهر قدیمی قدس شهر مقدس سه دین یهود، مسیحی و مسلمان است.

وی گفت که تاریخ کهن و میراث فرهنگی در شهر قدس غیرقابل‌تفکیک است و همه ادیان سه‌گانه از این شهر بهره می‌برند. به اعتقاد وی هرگونه تلاش برای انکار و مخفی کردن و محو هر یک از سنتهای یهودی یا مسیحی و یا اسلامی، این مکان را درخطر قرار می‌دهد و با قرار دادن این منطقه در فهرست میراث جهانی درتعارض است.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *