واکنش مقامات خارجی به در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

دسته: دسته‌بندی نشده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۲ دی ۱۳۹۵


واکنش مقامات خارجی به در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

واکنش مقامات خارجی به در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

2

پیام تسلیت میشل عون

میشل عون: هاشمی همواره حامی لبنان بود

ژنرال میشل عون رئیس‌جمهور لبنان با ارسال پیام تسلیتی به دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران, ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری اسبق ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت گفت.

در این پیام که عصر دوشنبه صادر شد رئیس‌جمهور لبنان عنوان کرد لبنان سالهای طولانی با آن رئیس فقید آشنایی داشت؛ وی تأکید کرد که ایشان همواره حامی لبنان و یکپارچگی آن بود.

پیام تسلیت دیپلماتهای خارجی مقیم چین

دیپلماتهای خارجی مقیم چین ، دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی را امضا کردند

مقامات سیاسی ، سفرا و دیپلماتهای خارجی مستقر در چین با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ، دفتر یادبود رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از پکن ، مراسم امضای دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سفارت ایران در چین از ساعت 10 صبح امروز به‌وقت محلی تا سه روز انجام می‌شود تا سفرا ، مقامات سیاسی و دیپلماتهای خارجی مستقر در چین ، با حضور در محل سفارت ، این دفتر یادبود را امضا کنند.

هم‌چنین به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ، پرچم سفارت ایران در چین نیمه‌افراشته شد.

پیام تسلیت نبیه بری رئیس مجلس لبنان

رئیس مجلس لبنان: آقای رفسنجانی یکی از ستونهای انقلاب اسلامی بود

نبیه بری رئیس مجلس لبنان در پیامی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت.

نبیه بری در این پیام که عصر دوشنبه صادر شد، آورده است: از جانب خود و نمایندگان پارلمان لبنان رحلت حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی, یکی از ستونهای انقلاب مبارک و شخصیتی که تا آخرین لحظه‌های عمر خویش نقشهای اساسی را در جایگاههای ریاست جمهوری، ریاست مجلس و در رأس آنها مجمع تشخیص مصلحت نظام ایفا کرد، تسلیت می‌گویم.

در این پیام آمده است: بارها با آقای هاشمی رفسنجانی که به لبنان و فرزندان آن و به آرامش و ثبات لبنان اهتمام ویژه داشت، ملاقات کردم، ایشان همواره وقایع مرتبط با فلسطین و دو مسأله سوریه و عراق و تحولات یمن را پیگیری می‌کرد.

نبیه بری تصریح کرده است: خداوند این فقید بزرگ را رحمت و در بهشت ساکن نماید, و به جنابعالی, خانواده و دوستان و ملت ایران صبر و اجر عطا فرماید.

رئیس مجلس لبنان هم‌چنین در پیامهایی مشابه رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به حسن روحانی رئیس‌جمهوری, علی لاریجانی رئیس مجلس و خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تسلیت گفته است.

پیام تسلیت حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین

رئیس جامعه اسلامی بوسنی: رفسنجانی دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین بود

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به دولت و مردم ایران اسلامی تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام که به امضای حسین کاوازوویچ رئیس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین رسیده آمده است: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین و مردم کشورمان بود و هرگز نمی‌توانیم این موضوع را فراموش کنیم.

جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین مراتب تسلیت خود را به مناسبت درگذشت جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌جمهور سابق ایران ابراز می‌نماید.

پیام تسلیت مرکز اسلامی انگلیس

مرکز اسلامی انگلیس: هاشمی بزرگ‌مرد تاریخ نهضت اسلامی ایران بود

مرکز اسلامی انگلیس در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را موجب تألم و تأثر شیفتگان انقلاب اسلامی و همه علاقه‌مندان به ایران، تشیّع و روحانیت دانست و ارتحال ایشان را به‌به رهبر معظم انقلاب اسلامی، یاران دیرین او و خاندان هاشمی رفسنجانی تسلیت گفت .

در پیام مرکز اسلامی انگلیس آمده است آیت‌الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی بزرگ‌مرد تاریخ نهضت اسلامی ایران و یار دیرین امام خمینی(ره) و هم‌سنگر مبارزات و همگام رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

مرکز اسلامی انگلیس در این پیام آیت‌الله هاشمی را از عناصر اصلی مبارزات ضد ستم‌شاهی و رنج دیدگان راه پرخطر مبارزه و پرافتخار نهضت اسلامی توصیف و اضافه کرد در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مسند مسؤولیتهای خطیری که به عهده داشت، صفحات درخشانی را در کارنامه خود در تاریخ نهضت اسلامی بجای گذاشت.

او شخصیتی بود که همواره در خدمت امام، انقلاب ، رهبری و مردم بود و صادقانه در این راه مجاهدت و تلاش کرد .

پیام تسلیت جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به خانواده و عزیزان ایشان تسلیت گفت.

جان کربی گفت: حتماً! رفسنجانی رئیس‌جمهور پیشین ایران چهره‌ای سرشناس در تمام تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ما تسلیت خود را به خانواده و عزیزانش اعلام می‌کنیم.

پیام تسلیت فؤاد معصوم

فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق در پیامی به حسن روحانی، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

وی در این پیام از مواضع آیت‌الله هاشمی در حمایت از دولت و ملت عراق تقدیر کرد.

پیام تسلیت نخستوزیر هند درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

“نارندرا مودی” نخست‌وزیر هند طی پیامی در توییتر اعلام کرد که از طرف یک میلیارد و 250 میلیون نفر از هم‌وطنانم عمیق‌ترین تسلیتها را برای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ملت ایران ابراز می‌کنم.

پیام تسلیت   عبدالله گل رئیسجمهور سابق ترکیه

پیام «عبدالله گل» به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

(عبدالله گل) رئیس‌جمهور سابق ترکیه با انتشار پیامی در فضای مجازی به خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد.

وی در این پیام که در صفحه توییتر خود منتشر کرده آورده است: تسلیت عمیق خود را به خانواده ایشان و مردم ایران ابراز می‌دارم.

پیام تسلیت نوری المالکی نخستوزیر سابق عراق

(نوری المالکی) نخست‌وزیر سابق عراق درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

دبیر کل «حزب دعوت اسلامی» و نخست‌وزیر سابق عراق در پیامی درگذشت آیت‌الله رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر عظیم‌الشأن جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

پیام تسلیت عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان

«عبدالله عبدالله»: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حامی مجاهدین و مهاجرین افغانستانی بود

در این پیام آمده است: باکمال تأسف اطلاع یافتیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی داعی حق را لبیک گفته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحای علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.

طی هشت سالی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند همواره از داعیه بر حق مجاهدین افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.

ارتحال این شخصیت عالی و مبارز ضایعه جبران‌ناپذیر برای دولت و ملت بزرگ ایران به شمار می‌رود.

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی مراتب تأسف و تأثر شدید خود را از بابت ارتحال ایشان ابراز داشته، این ضایعه اسفناک را به دولت و ملت شریف برادر ایران خاصتاً خانواده و فرزندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و برایشان جنت فردوس از بارگاه خداوند پاک مسألت می‌نماید.

انا لله و انا الیه راجعون

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان

پیام تسلیت عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق

(عمار حکیم) رئیس ائتلاف ملی عراق شامگاه یکشنبه در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به دولت، ملت و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.

پیام تسلیت گری لوییس نماینده سازمان ملل در ایران

(گری لوییس) نماینده سازمان ملل در ایران با انتشار پیامی در فضای مجازی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

وی در این پیام از طرف تمام کارمندان سازمان ملل متحد درگذشت رئیس‌جمهور سابق ایران را تسلیت گفته است.

لوییس هم‌چنین تصویر دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همراه نماینده سابق ملل متحد در ایران در سال 2015 میلادی را منتشر کرده است.

پیام تسلیت «چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه

به گزارش آناتولی، «چاوش اوغلو» در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با نهایت تأسف خبر درگذشت آقای رفسنجانی را دریافت کردیم. از خداوند برای ایشان طلب رحمت و به مردم ایران و خانواده‌اش تسلیت می‌گوییم.

پیام تسلیت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات با ارسال پیامی به رئیس‌جمهوری ایران رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نایب‌رئیس دولت امارات و حاکم دبی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی از دیگر مقامات اماراتی بودند که با ارسال پیام مشابه به دکتر حسن روحانی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت امیر، ولیعهد و نخستوزیر کویت

امیر کویت نیز با ارسال پیامی به دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران رحلت آیت‌الله رفسنجانی را تسلیت گفت. شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح در این پیام درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفته است.

در همین حال شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت نیز با ارسال پیامی مشابه به دکتر روحانی این ضایعه دردناک را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، «شیخ جابر مبارک الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت نیز پیام مشابهی را برای رئیس‌جمهوری ایران ارسال کرده است.

پیام تسلیت امیر بحرین

(حمد بن عیسی) آل خلیفه امیر بحرین در پیامی به حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت.

وی از خداوند متعال خواست تا روح آن فقید عزیز را قرین رحمت واسعه خود گرداند و او را در بهشت برین جای دهد و به رئیس‌جمهوری، ملت و بازماندگان و فرزندان آن فقید، صبر جمیل عطا کند.

پیام تسلیت بشار اسد

بشار اسد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با ارسال دو پیام جداگانه تسلیت خطاب به امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، تأکید کرد که مرحوم هاشمی رفسنجانی به موضع‌گیریهای شجاعانه و صادقانه و کار خستگی‌ناپذیر به‌منظور حفظ کرامت و آزادی ملت ایران، مشهور بود.

پیام تسلیت سید حسن نصرالله

(سید حسن‌ نصرالله) دبیر کل حزب‌الله لبنان در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و اعلام کرد: وی در طول مدت 34 سال ، حامی مقاومت در لبنان بود.

بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، وی در ابتدای پیام خود به نمایندگی از حزب‌الله، تمامی اعضای مقاومت و خانواده‌های شهدا و جانبازان، درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت.

نصرالله تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیستها ایمان داشت و آرمان فلسطین در بطن تمام‌روزهای طولانی‌مدت مبارزه‌اش در برابر حکومت شاه مستبد پهلوی و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشت.

وی افزود: ما مردی بزرگ از مردان امت را از دست دادیم؛ ما اعضای حزب‌الله هرگز مواضع حمایتی این مرد از خود را فراموش نخواهیم کرد ؛ او با شادی ما شاد و با ناراحتی ما ، ناراحت می‌شد و حتی یک روز نیز از یاری ما نایستاد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی یک حامی، ستون، نگهبان ، پدری مهربان و مدافعی استوار در تمامی مراحل و شرایط سخت بود.

پیام تسلیت رئیس هیأت علمای جبل عامل لبنان

آیت‌الله «عفیف نابلسی» رئیس هیأت علمای جبل عامل لبنان و امام‌جمعه صیدا در پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، درگذشت آیت‌الله «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» را تسلیت گفت، متن این پیام به شرح زیر است:

باکمال ناراحتی و تسلیم به مشیت الهی خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را دریافت کردیم ، وی تلاشهای بسیاری در راه پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و ثبات آن انجام داد و در تمامی شرایطهای سخت متوجه جمهوری اسلامی ایران از جنگ گرفته تا توطئه‌ها و تحریمها در کنار انقلاب ایستاد.

آیت‌الله هاشمی، سربازی وفادار و مخلص از سربازان انقلاب بود که عمر شریف خود را در این راه گذاشت تا انقلاب اسلامی باقدرت در عرصه معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی حاضر باشد.

وی مورد اعتماد امام خمینی (ره) بود و پس از انقلاب مناصب عالی‌رتبه‌ای را در اختیار داشت که از خلال آنها به مردم ایران خدمت کرد؛ ما در لبنان این مرد بزرگ را با حمایتهایش از مقاومت و خدمت به مستضعفان شناختیم.

درگذشت شیخ رفسنجانی، خسارتی بزرگ برای علم، جهاد، وحدت و آرمان فلسطین بود ، فلسطینی که حمایت از آن‌یکی از اصول ثابت، اسلامی و انسانی برای وی بود.

شیخ نابلسی در پایان برای آیت‌الله رفسنجانی طلب بخشایش و رحمت از خداوند منان کرد.

پیام تسلیت رئیس جمعیت علمای صور لبنان

شیخ «علی یاسین» رئیس جمعیت علمای صور لبنان نیز در پیام تسلیتی اعلام کرد با درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، اسلام ناب محمدی و محور بازدارنده و قوای مقاومت،مردی از مردان وفادار را از دست داد؛ شخصی که زندگی‌اش را در راه اسلامی و انسانیت گذاشت و سربازی مخلص برای انقلاب اسلامی بود؛ انقلابی که طرح صهیونیستی-آمریکایی برای تجزیه منطقه را ساقط کرد.

شیخ یاسین در ادامه این ضایعه را به امت اسلام و در رأس آن مراجع عظام دینی خصوصاً آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب تسلیت گفت و آیت‌الله هاشمی را رفیق آیت‌الله خامنه‌ای در راه جهاد و ایجاد دولت اسلامی توصیف کرد.

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *