واکنش بانک مرکزی به اتهام وزارت راه و شهرسازی


دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵


واکنش بانک مرکزی به اتهام وزارت راه و شهرسازی


واکنش بانک مرکزی به اتهام وزارت راه و شهرسازی

بانک مرکزی به موضع اخیر وزارت راه و شهرسازی درباره مخالفت این بانک برای اعطای تسهیلات با سود چهار درصد به ۸۴ هزار واحد مسکن مهر واکنش نشان داد و اعلام کرد که به تمام تعهداتش در این رابطه عمل کرده و این وزارتخانه از اتهام بیهوده به نظام بانکی خودداری کند.
ماجرا‌های پرحاشیه مسکن مهر با وجود گذشت چند سال از آغاز این طرح هنوز ادامه داشته و تامین مالی آن همچنان از اهم اختلافات بین وزارت راه و شهرسازی و شبکه بانکی محسوب می شود. طرحی که دولت وعده داده تا پایان امسال آن را تکمیل خواهد کرد.
این در حالی است که اخیرا قایم مقام وزرات راه و شهرسازی از اختلاف نظر با بانکها در مورد افزایش میزان وام مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون و پرداخت مابه التفاوت پنج میلیونی آن سخن گفته است. مهر آبادی با این توضیح که در سال ۱۳۹۳ هدف بر این بود تا ۷۰۰ هزار واحد فروش اقساطی شود عنوان کرده که بانک مرکزی می‌گوید واحدهایی که تسهیلات آنها از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته پروژه‌های جدید است؛ اما ما تاکید داریم که اینها مربوط به دولت قبل است و باید به آنها تسهیلات داده شود.
موضوع را در دفتر آقای جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری – مطرح کردیم که ایشان گفتند باید پرداخت شود بعد بانک گفت ما با سود چهار درصد نمی‌دهیم قرار شد سود ۱۴ درصد بدهند و هفت درصد هم دولت یارانه بدهد، لذا ما از بانک مرکزی می خواهیم در بانک مرکزی در این زمینه کمک کند.قایم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین گفته بود که ۸۴ هزار واحد نیازمند تسهیلات است که ۵۵ هزار واحد آن قبلا به بانک معرفی شده است، در حال حاضر نیز بانک مسکن آماده اجازه از بانک مرکزی است.
بانک مرکزی: به تمام تعهدات خود در مسکن مهر عمل کرده‌ایم
اما این اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با واکنش بانک مرکزی همراه شد؛ مدیر اداره اعتبارات این بانک در این باره توضیحاتی ارایه کرد.قربانی در خصوص اینکه عنوان شده بانک مرکزی با اعطای تسهیلات ۴ درصدی به ۸۴ هزار واحد مسکن مهر مخالف است، گفت: این تعداد در قالب طرح های مسکن مهر نبوده و خارج از چارچوب تأمین مالی صورت گرفته از سوی بانک مرکزی بابت طرحهای مسکن مهر و سقف کلی طرح مصوب شورای پول واعتبار است.
وی افزود: شورای پول و اعتبار در شهریور ١٣٩۴ مقرر کرد صرفا طرحهای فعلی تعهد شده برای این طرح از سوی بانکهای عامل به ویژه بانک مسکن تکمیل و از پذیرش طرحهای جدید مسکن مهر که تاکنون قراردادهای آن بین بانک عامل و متقاضی منعقد نشده است، خودداری شود.قربانی ادامه داد: بانک مرکزی به تمام تعهدات خود در تکمیل و اتمام مسکن مهر عمل کرده و نهایت مساعدت را به وزارت راه و شهرسازی به عمل آورده است. از این رو، سخنان اخیر مقام وزارت راه درباره مخالفت بانک مرکزی فاقد توجیه منطقی و مایه تعجب است.
قربانی، با بیان اینکه شورای پول و اعتبار در شهریور سال قبل با هدف مساعدت هرچه بیشتر نظام بانکی با متقاضیان طرح مسکن مهر و تکمیل واحدهای نیمه تمام این طرح، سقف فردی تسهیلات مسکن مهر را از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان افزایش داد. عنوان کرد: همچنین این شورا با امهال ۱۰ ساله خطوط اعتباری اعطایی به بانک مسکن بابت طرح مسکن مهر برای استفاده از وصولیهای طرح برای تکمیل واحدهای نیمه تمام موافقت کرد.
مدیر اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: مسؤولان وزارت راه و شهرسازی در مسیر ایفای کامل تعهدات خود برای تکمیل و اتمام پروژه های مسکن مهر که تاکنون از پشتیبانی کامل نظام بانکی و بانک مرکزی برخوردار بوده است، با تأمل و تدبیر بیشتر و در چارچوب سیاست های مدیریتی و کارشناسی گام بردارند و از اتهام زدن بیهوده به بانک مرکزی و نظام بانکی پرهیز کنند.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *