واریز 26 هزار میلیارد تومان حق ثبت‌اسناد رسمی به خزانه دولت

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


واریز 26 هزار میلیارد تومان حق ثبت‌اسناد رسمی به خزانه دولت

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد :

واریز 26 هزار میلیارد تومان حق ثبت‌اسناد رسمی به خزانه دولت

280968766

42 درصد پرداختی حق ثبت‌اسناد رسمی به هلال‌احمر جمهوری اسلامی اختصاص می‌یابد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان این‌که هزینه دریافتی بابت ثبت‌اسناد در دفاتر اسناد رسمی به‌حساب خزانه واریز می‌شود، اعلام کرد: 26 هزار میلیارد تومان حق ثبت طی 10 ماهه امسال به خزانه دولت واریز شد.

محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به این‌که مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند حق ثبت به‌حساب سردفتران واریز می‌شود، اظهار کرد: کل حق ثبت وصولی در دفاتر اسناد رسمی از ابتدای امسال تاکنون به میزان 261 هزار و 512 میلیارد ریال (26 هزار میلیارد تومان) بوده که کل این مبلغ به‌صورت مستقیم و الکترونیکی به خزانه دولت واریزشده است؛ 42 درصد این مبلغ به هلال‌احمر جمهوری اسلامی تخصیص می‌یابد تا در بلایا و حوادث به کمک مردم بشتابند و مردم نباید تصور کنند که هزینه پرداختی بابت حق ثبت به‌حساب سردفتران واریز می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال کاهش حق ثبت برای افزایش رغبت مردم به ثبت رسمی نیز گفت: متأسفانه این موضوع در برنامه ششم توسعه حل نشد، اما در بودجه این لحاظ خواهد شد و قرار است نمایندگان موضوع کاهش حق ثبت نقل‌وانتقال خودرو را بررسی کنند و امیدواریم این طرح رأی بیاورد تا فشار از روی مردم برداشته شود.

وی در ادامه با اشاره به نظر کمیسیون اصل 90 در راستای سند مالکیت خودرو و ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی، اظهار کرد: نظر کمیسیون اصل 90 به تمام مناقشات پایان داد اما کانون سردفتران آمادگی دارد تا طبق قانون، دفاتر اسناد رسمی را در مراکز تعویض پلاک مستقر کند تا مردم سردرگم نشوند.

دشتی در پاسخ به سؤال خبرنگار «حمایت» در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 96 و الزام پلیس راهور به کنترل مالیات نقل‌وانتقال خودرو و احتمال سردرگمی مردم، توضیح داد: این پیشنهاد قبل از نظر کمیسیون اصل 90 در خصوص تعیین تکلیف ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو ارائه‌شده بود و حالا این مسأله مشخص‌شده، دیگر نیازی به این بند نیست؛ ضمن این‌که هنوز موضوع تعیین تکلیف نشده و اگر چنین امری به مصوبه مجلس تبدیل شود، راهکارهایی برای جلوگیری از سردرگمی مردم وجود دارد.

لزوم همکاری شهرداریها برای ثبت پیش‌فروش ساختمانها

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، با اشاره به عملکرد دفاتر اسناد رسمی در 10 ماهه امسال افزود: در این مدت، 10 میلیون سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم‌شده که از این تعداد بیش از 2 میلیون سند مربوط به نقل و انتقالات خودرو بوده است.

وی هم‌چنین با اشاره به قانون پیش‌فروش ساختمان، گفت: در 10 ماهه گذشته، 246 مورد سند پیش‌فروش تنظیم‌شده است، اما به خاطر عدم صدور شناسنامه‌ فنی ساختمان در کلان‌شهرها با مشکل مواجه هستیم که درخواست داریم که شهرداریها، شناسنامه فنی ساختمان را صادر کنند تا در ثبت‌اسناد پیش‌فروش ساختمان به مشکل نخوریم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به پرسش دیگر «حمایت» در خصوص حذف آرشیو فیزیکی دفاتر اسناد رسمی هم گفت: با الکترونیکی شدن دفاتر سردفتر و دفاتر گواهی امضا در همه دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور، طرحی نیز برای اسکن و آرشیو الکترونیکی دفاتر قدیمی در حال اجراست که با اجرای این طرح، آرشیو ملی اسناد رسمی تکمیل و در اختیار قوه قضاییه و نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: البته با آغاز الکترونیکی شدن ثبت معاملات و اسناد در دفاتر اسناد رسمی، از ابتدای امسال تاکنون از همه 7200 دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور بازرسی شد و دفاتر قدیمی به‌طورکلی بسته شد تا امکان حذف و اضافه‌ای در آنها وجود نداشته باشد که تلاش می‌کنیم به‌زودی این دفاتر هم اسکن و ثبت الکترونیکی شوند.

26 هزار تومان هزینه ثبت امضای‌ الکترونیک

دشتی اردکانی از اجرای طرح ثبت الکترونیکی گواهی امضا در دفاتر اسناد رسمی از هفته گذشته خبر داد و گفت: هزینه ثبت الکترونیک گواهی امضا در دفاتر اسناد رسمی با هزینه‌های جانبی آن، ۲۶ هزار تومان تعیین‌شده است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *