هیچ سپرده‌ای در بانک مشمول دریافت مالیات نیست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ شهریور ۱۳۹۵


هیچ سپرده‌ای در بانک مشمول دریافت مالیات نیست

رئیس سازمان مالیاتی:

هیچ سپردهای در بانک مشمول دریافت مالیات نیست

سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری روز یکشنبه به مناسبت هفته دولت در خصوص میزان دریافت مالیات مستقیم و ارزش‌افزوده در 4 ماه نخست سال جاری گفت: در 4 ماه سال جاری 27 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات در حوزه مستقیم و ارزش‌افزوده دریافت شده است که این رقم نشان‌دهنده تحقق 95 درصد مالیات در سال جاری است.

وی در ادامه افزود: این رقم نشان از رشد 29 درصدی در وصول درآمدهای مالیاتی است که در 4 ماه نخست سال جاری 99.5 درصد از آن تحقق‌یافته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در توضیح سهم مالیات مستقیم از کل مالیات تصریح کرد: 16 هزار و 600 میلیارد تومان از مبلغ کل مالیات مربوط به بخش مالیات مستقیم بوده که این رقم نشان‌دهنده تحقق 99 درصدی بودجه است و شاهد رشد 25 درصدی این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده‌ایم.

تقوی نژاد در خصوص سهم مالیات بر ارزش‌افزوده در کل مالیات یادآور شد 11 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش‌افزوده بوده که نشان از تحقق 89 درصدی بودجه دارد و شاهد رشد 39 درصدی ارزش‌افزوده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده‌ایم.

وی دراین‌باره ادامه داد در بخش ارزش‌افزوده 3 هزار و 500 میلیارد تومان مالیات مربوط به شهرداریها بوده، به‌علاوه سهم سلامت دراین‌بین 2 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال جاری 920 میلیارد تومان رسیده است

رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به تعداد مؤدیان مالیاتی گفت: از سال 87 تا 95 حدود 563 هزار موعدی در سامانه ارزش‌افزوده ثبت‌نام کرده‌اند

تقوی نژاد در پاسخ به میزان در خصوص مالیات بر سپرده‌های بانکی گفت هیچ سپرده‌ای نزد بانکهای و مؤسسات مشمول دریافت مالیات نمی‌شود و این خصوص هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به میزان در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت مالیات بر خانه‌های خالی در سال اول معادل 20 درصد ارزش ملک، در سال دوم معادل 50 درصد ارزش ملک و در سالهای بعد نیز این روند افزایشی برای اخذ مالیات ادامه خواهد داشت و به این موضوع در قانون به‌طور مستقیم اشاره‌شده است که برای بهبود روند شناسایی واحدهای خالی از سکنه وزارت راه باید سامانه جدید ملی املاک و اسکان را هر چه زودتر راه‌اندازی کند.

تقوی نژاد تصریح کرد: تا پایان خردادماه 95،‌7 میلیون و 733 هزار اظهارنامه الکترونیکی به ثبت رسیده که 756 هزار اظهارنامه مربوط به 4 ماه نخست سال جاری است.

وی در خصوص میزان ثبت صندوقهای مکانیزه اظهار کرد: 172 هزار صندوق مکانیزه به ثبت رسیده است که تا بتوانیم از این طریق مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای تولید را اخذ کنیم ولی در حال حاضر آمار دقیقی از میزان مصرف بر ارزش‌افزوده نداریم و برای به دست آوردن آمار دقیق 2 میلیون و 700 صندوق فروش در کشور نصب شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در توضیح تعداد دوره‌های آموزشی انجام‌شده گفت: از ابتدای سال جاری 610 مؤدی در دوره‌های آموزشی مالیات شرکت و مدارک مربوط را اخذ کرده‌اند.

تقوی نژاد تصریح کرد: نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال 94،‌ 3/6 درصد،‌ نسبت درآمد مالیاتی با احتساب عوارض در سال 94،‌ 2/7 درصد،‌ نسبت درآمد مالیاتی به هزینه جاری در سال 94، 4/46 درصد و نسبت درآمد مالیاتی منابع عمومی بودجه 4/39 درصد بوده است و میزان پیش‌بینی درآمد در سال 95،‌ 86 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 94، 29 درصد رشد داشته که از این رشد 17 درصد مربوط به مالیات مستقیم و بخشی دیگر مربوط به مالیات بر کار و خدمات تولید است. وی با اشاره به اقدامات مؤثر در تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفت: در سال 95 برای تحقق درآمدهای مالیاتی اقدامات مؤثری انجام‌شده که کسب درآمدهای مالیاتی نه بر پایه فشار بلکه از طریق شناسایی رشد مؤدیان صورت می‌گیرد.

وی در خصوص مهم‌ترین عملکرد سازمان امور مالیاتی در سال جاری گفت: همگرایی و تعامل با مردم و مؤدی مداری از مهم‌ترین از اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری به‌حساب می‌آید.

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص میزان معوقات مالیاتی در کشور گفت: 49 هزار و 300 میلیارد تومان مبلغ کل معوقات مالیاتی است که 21 هزار میلیارد تومان آن دریافت و 28 هزار میلیارد تومان آن مربوط به جرائم مطلعقه است که هنوز دریافت نشده است.

تقوی نژاد دراین‌باره ادامه داد: از ابتدای سال 95 حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان از معوقات وصول‌شده که برخی از این مطالبات با عدم شفافیت روبرو بوده است.

وی در خصوص سهم کارتهای بازرگانی از اخذ مالیات گفت: از مبلغ کل معوقات 8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به افرادی است که کارت بازرگانی خود را در اختیار افراد دیگر قرار داده‌اند که خوشبختانه دراین‌باره تصمیمات مؤثری گرفته‌شده 2 تا 4 درصد مبلغ مالیات در کمرگ اخذ شود تا از این طریق میزان جرائم مالیاتی از طریق کارتهای بازرگانی کاسته شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه خاطرنشان کرد: شفافیت در مبادلات و نظام جامع مالیاتی،‌ در دست داشتن اطلاعات کافی از شرکتها و دستگاههای دولتی می‌تواند به تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور کمک به سزایی کرده و درنتیجه می‌توان تخطی کاران را شناسایی کرد و از این طریق مالیاتهای معوق را به تحقق رساند و اهداف سازمان امور مالیاتی را محقق کرد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *