همکاری ایران و روسیه علیه داعش خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵


همکاری ایران و روسیه علیه داعش خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست


روسیه در پاسخ به آمریکا

همکاری ایران و روسیه علیه داعش خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست

در پی همکاری ایران و روسیه برای نابودی داعش، آمریکا استقرار بمب‌افکنهای روسی در ایران را خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت دانست! اما مقامات مسکو اعلام کردند: همکاری ایران و روسیه علیه داعش خلاف قطعنامه شورای امنیت نیست.

روز سه‌شنبه هفته گذشته خبری مبنی بر استقرار تعدادی از بمب‌افکنهای راهبردی کشور روسیه در پایگاه نوژه همدان جهت انجام عملیات ضد گروههای تروریستی در خاک سوریه، در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد که با عکس‌العملهایی همراه بود. ساعتی بعد وزارت دفاع روسیه در خبری رسمی حضور بمب‌افکنهای نیروی هوایی این کشور در ایران را تأیید و اعلام کرد: جنگنده‌های روسی سوخو 34 حاضر در ایران، حملات جدیدی را علیه داعش در دیرالزور سوریه انجام دادند.
این موضوع واکنش واشنگتن را در پی داشت. آمریکا که خود در ایجاد و حمایت از گروههای تکفیری- تروریستی نقش مستقیم دارد، در اقدامی شتاب‌زده درباره حضور جنگنده‌های روسی در خاک ایران مدعی شد: این کار شاید نقض قطعنامه‌های شورای امنیت باشد. در همین رابطه؛ «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن فعلاً در حال ارزیابی مسئله اعزام بمب‌افکنهای روس به ایران است ولی استقرار بمب‌افکنهای روس در ایران موجب غافلگیری یا شوکه شدن واشنگتن نیست. علاوه بر ادعاهای مقامات آمریکایی، رسانه‌های این کشور نیز به موضوع فرود چند جنگنده روسی در خاک ایران واکنش نشان دادند. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی در این خصوص نوشت: استفاده روسیه از پایگاه نوژه که با حمایت واضح و روشن ایران صورت گرفته است، ظاهراً بهبود روابط مشکل‌دار روسیه و آمریکا را به تعویق می‌اندازد یا اینکه بیش‌ازپیش آن را پیچیده می‌کند. روسیه و آمریکا در خصوص چگونگی پایان دادن به درگیریهای سوریه با یکدیگر همکاری دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز ادامه داد، گرچه مقامات آمریکایی می‌گویند که از همکاری نظامی روسیه-ایران بهت‌زده نشدند، اما ظاهراً از این قضیه متعجب شده‌اند و هیچ اطلاعات محکمی در خصوص نیات کرملین دراین‌باره ندارند. هفته‌نامه «تایم» آمریکا هم دراین‌باره نوشت که روابط میان ایران و روسیه همچنان در حال گرم شدن است.
این هفته‌نامه در ادامه گزارش گستاخانه خود در واکنش به اقدام روسیه در ایران، مدعی شد: به نظر می‌رسد که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه «محورهای شرارت» جدید دارند، سوریه-ایران-روسیه. از سوی دیگر،‌ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری خود در واکنش به این ادعای آمریکاییها، اعلام کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که شک داشته باشیم که مبادا روسیه در حال نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. همچنین یک مقام وزارت خارجه روسیه چهارشنبه ادعای آمریکا مبنی بر اینکه گسترش همکاریهای مسکو با تهران علیه تروریستهای ضد سوری نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است را رد کرد.
 همکاریهای ایران و روسیه غیرمنتظره نیست
پس از فضاسازی آمریکا،‌مقامات کشورمان نیز به این شیطنت کاخ سفید و دروغ‌پردازیهای آنها در مبارزه با تروریسم واکنش نشان دادند. در همین رابطه؛ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگویی از همکاری راهبردی تهران-مسکو برای مقابله با داعش خبر داد و علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پاسخ به سؤالی در خصوص همکاریهای ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: طی ماههای گذشته، قرارهایی با روسیه و دیگر دوستانمان گذاشته‌ایم که در برابر این تهاجمات بایستیم که از آن جمله همکاریهای دفاعی است که مشاهده کردید و این نیز امر غیرمنتظره‌ای نیست. وی در ادامه در خصوص نگرانی آمریکا در این خصوص گفت: اقدامات ایران نیازمند تفسیر به رأی آمریکا نیست و تفسیر به رأی آمریکا نیز ملاک ما نبوده و برای قابل‌قبول نیست.
به گزارش تسنیم، کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی هم در این خصوص گفت: همکاری بین ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت علیه جریان تروریستی تکفیری در سوریه از مدتی قبل آغازشده و در مسیر فزاینده‌ای در حال انجام و اجراست.
همچنین علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی همدان، گفت: آنچه در پایگاه نوژه همدان رخ می‌دهد پرواز هواپیماهای روسیه است که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب همکاریهای چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و عراق است. وی افزود: تنها اقدامی که صورت می‌گیرد این است که هنگام پرواز اجازه داده می‌شود جنگنده‌های روسی برای دریافت سوخت در چارچوب همکاریهای دوجانبه و چهارجانبه از این پایگاه استفاده کنند.
رئیس مجلس: ایران هیچ پایگاه نظامی در اختیار روسیه قرار نداده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس در پاسخ به اخطار قانون اساسی حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر مخالفت قانون اساسی با استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز، گفت: باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و اینکه با روسیه به‌عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه ازنظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود. وی افزود: ایران یک همکاری با روسیه دارد و این به دلیل بحران تروریستی که توسط برخی از کشورهای مخرب منطقه و آمریکاییها ایجادشده است. رئیس مجلس ادامه داد: از اینکه روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری پیداکرده خرسندیم بنابراین آراء ایران با روسیه در حل بحران تروریستی منطقه نزدیک است.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *