همکاری ایران و روسیه تثبیت‌کننده بازار انرژی است

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۵ دی ۱۳۹۵


همکاری ایران و روسیه تثبیت‌کننده بازار انرژی است

عضو شورای کمیته امور خارجی فدراسیون روسیه:

همکاری ایران و روسیه تثبیتکننده بازار انرژی است

 %d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%87-%d8%aa%d8%ab%d8%a8%db%8c-%d8%aa%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1

«ایگور موروزوف» که بهتازگی برای شرکت در سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و همایش تجاری دو کشور به تهران سفرکرده بود، گفت: روسیه و ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز در جهان هستند و همکاری گسترده آنها در بخش نفت و گاز میتواند دراینده بازارها تأثیر بگذارد.

این مقام تجاری روس اضافه کرد: ۲ کشور می‌توانند با کنترل تولید و عرضه، قیمتها را در سطحی که می‌خواهند تثبیت کنند و تولید خود را در بازارهای جهانی به بهای مناسبی بفروشند.

این کارشناس روابط اقتصادی بین‌الملل، امضای قرارداد میان شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی گاز ایران را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: با توجه به گرایش جهانی به استفاده از گاز طبیعی، روسیه و ایران که بیشترین حجم ذخایر اثبات‌شده گاز جهان را در اختیاردارند، می‌توانند دراینده نقش مهم‌تری در بازار ایفا کنند. شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه هفته گذشته هم‌زمان با سفر هیأت اقتصادی و نفتی روسیه به ریاست وزیر انرژی این کشور به تهران، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه ٢میدان نفتی چشمه خوش و چنگوله به این شرکت روسی سپرده شد.

ایران برای افزایش تولید نفت همه را متقاعد کرد

موروزوف نقش روسیه در توافقهای به‌دست‌آمده در نشستهای دهم آذرماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و بیستم آذرماه اوپک با تولیدکنندگان غیر اوپک را مهم و سازنده ارزیابی کرد و افزود: دراین مذاکرات به ایران توجه خاصی شد و همه متقاعد شدند ایران به دلیل کاهش چشمگیر تولید در دوران تحریم باید تولید خود را افزایش دهد و صنعت نفت خود را احیا کند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دهم آذرماه در وین با کاهش تولید این سازمان به میزان یک‌میلیون و 200 هزار بشکه در روز از اول ژانویه ۲۰۱۷ (دوازدهم دی‌ماه امسال) به مدت ۶ ماه موافقت کرد. نشست بعدی اعضای اوپک با ۱۲ کشور تولیدکننده نفت غیر اوپک در وین نیز به توافق برای کاهش تولید منجر شد. بر اساس این توافق قرار شد کشورهای غیر اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی 600 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند. عضو شورای کمیته امور خارجی فدراسیون روسیه، سیاست کاهش تولید نفت را نتیجه‌بخش دانست و گفت: این سیاست به افزایش قیمت نفت و تثبیت آن کمک می‌کند. موروزوف توافقهای تازه روسیه و ایران را نه‌فقط در بخش انرژی بلکه در زمینه‌هایی مانند نوآوری، راه‌آهن، دارو، خودروسازی، کشاورزی و… نقطه عطفی در روابط تجاری دو کشور عنوان کرد. وی سفر هیأت تجاری روسیه به تهران با سرپرستی «الکساندر نواک» وزیر انرژی این کشور را نشانه عزم جدی مسکو برای برقراری روابط تجاری محکم‌تر با تهران دانست. موروزوف گفت: به عقیده من، دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به تسهیل روابط ایران و آمریکا کمک نمی‌کند. وی افزود: تحریمهای آمریکا علیه ایران ممکن است به دلیل پیچیدگی روابط دو کشور، حتی تا ۲۰ سال آینده نیز پابرجا باشد. سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و همایش تجاری بیست و چهارم آذرماه در تهران برگزار و ۱۰ سند همکاری بین ۲ طرف امضا شد. «مهدی محتشمی» قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل، در حاشیه این کمیسیون اعلام کرد: اکنون نزدیک به 30 میلیارد دلار پروژه تعریف‌شده با روسیه داریم که متناسب با آمادگی روسها برای سرمایه‌گذاری و پذیرش خواسته‌ها و شرایط جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی ایران و روسیه با برپایی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی در تهران در اندیشه ارتقای سطح همکاریها هستند و قصد دارند در سال ۲۰۱۷ میلادی، ارزش تجارت دوجانبه میان دو کشور را به چهار میلیارد دلار برسانند. تراز تجاری میان ایران و روسیه در دوره ۹۴- ۱۳۸۴ همواره منفی بوده است. آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد در هفت‌ماهه امسال ارزش صادرات ایران به روسیه 86 میلیون و 495 هزار و 517 دلار بود و در همین مدت از این کشور یک میلیارد و 106 میلیون و 642 هزار و 947 دلار کالا وارد شد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *