هزینه تعمیر خانه اجاره‌ای به عهده مستأجر است یا صاحب‎خانه؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۸ شهریور ۱۳۹۵


هزینه تعمیر خانه اجاره‌ای به عهده مستأجر است یا صاحب‎خانه؟

هزینه تعمیر خانه اجارهای به عهده مستأجر است یا صاحبخانه؟

 

 

هر خانه‌ای ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند ولی اگر مستأجر باشید همیشه این سؤال برایتان پیش می‌آید که هزینه این تعمیرات با چه کسی است؟ صاحب‌خانه یا مستأجر؟

به‌موجب ماده 486 قانون مدنی، «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد برخلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم است».

بنابراین، در هر مورد برای تعیین مسئول پرداخت هزینه‌ها، باید ابتدا به قرارداد و سپس به عرف محل رجوع کرد. درصورتی‌که در موردی خاص، قرارداد تعیین تکلیف نکرده باشد و عرف و رویه مشخصی نیز وجود نداشته باشد، مخارجی که برای «امکان استفاده» از مورد اجاره ضروری است با موجر است.

مخارجی که برای «استفاده بهتر» از مورد اجاره انجام می‌شود، بر عهده مستأجر است. به‌عنوان‌مثال پرداخت هزینه تعمیر ترکیدگی لوله‌ها با موجر و پرداخت هزینه نصب آنتن گیرنده شبکه‌های دیجیتال با مستأجر است.

مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام‌شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام‌شده باشد. به‌علاوه «اگر در مدت اجاره در عین مستأجره تعمیراتی لازم آید که تأخیر در آن موجب ضرر موجر باشد مستأجر نمی‌تواند مانع تعمیرات مزبوره شود اگرچه در مدت تمام یا قسمتی از زمان تعمیر نتواند از عین مستأجره کلاً یا بعضاً استفاده کند».

مثلاً مستأجر نمی‌تواند به این بهانه که یک ماه بیشتر به پایان مدت قرارداد اجاره باقی نمانده و وی قصد تخلیه دارد، مانع تعمیر ترکیدگی لوله‌ها شود. البته در چنین حالتی مستأجر می‌تواند قرارداد را نسبت به مدت باقی‌مانده فسخ کند. موجر نیز نمی‌تواند در مدت اجاره بدون موافقت مستأجر در عین مستأجره تعمیرات غیرضروری انجام دهد یا تغییراتی دهد که منافی مقصود مستأجر از اجاره باشد. مثلاً حتی درصورتی‌که مجوزهای لازم را اخذ کرده باشد، نمی‌تواند برای تبدیل پارکینگ به مغازه، در پارکینگ را با کرکره مغازه تعویض کند.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *