نگرانی آمریکا از خروج آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بین‌المللی

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
جمعه - ۷ آبان ۱۳۹۵


نگرانی آمریکا از خروج آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بین‌المللی

نگرانی آمریکا از خروج آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بینالمللی

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس-24، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه از خروج آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بینالمللی انتقاد کرد.

کربی گفت: آمریکا به‌شدت نگران این تصمیم پرتوریا است چراکه ما براین باوریم دادگاه کیفری بین‌المللی مشارکت خوبی در رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های بین‌المللی داشته است.

ابراز نگرانی آمریکا دراین‌باره در حالی است که پرتو ریا روز گذشته (جمعه) تهدید خود مبنی بر دادگاه کیفری بین‌المللی را عملی کرد.

این اقدام آفریقای جنوبی پس‌ازآن صورت گرفت که دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار بازداشت عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان در خاک خود شد.

مایکل ماسوتا وزیر دادگستری آفریقای جنوبی روز گذشته دراین‌باره گفت که کشورش به‌طور مکتوب خروج خود را از دادگاه کیفری بین‌المللی به دبیر کل سازمان ملل متحد اطلاع داده است.

%d9%86%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%ae%d8%b1%d9%88%d8%ac-%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%82%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d9%86%d9%88%d8%a8%db%8c

به‌رغم اینکه آمریکا عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نیست ولی همواره خواستار پیوستن دیگر کشورها به این دادگاه است. آمریکا در نظر دارد از این دادگاه به‌عنوان ابزاری برای مجازات رهبرانی استفاده کند که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

چندی پیش نیز بروندی از دادگاه کیفری بین‌المللی خارج شد. پیر انکورونزیزا رئیس‌جمهوری بروندی چهارشنبه هفته گذشته رسماً با خروج این کشور از دادگاه کیفری بین‌المللی موافقت کرد.

پارلمان بروندی 21 مهرماه سال جاری با اکثریت آرا به خروج این کشور از دادگاه کیفری بین‌المللی رأی داد تا نخستین کشوری باشد که از زمان تأیید اساسنامه رم برای این دادگاه، رأی به خروج رسمی داده است.

تصمیم خروج بروندی از دادگاه کیفری بین‌المللی به دنبال اعلام این دادگاه مبنی بر تحقیق و بررسی در موضوع سرکوب سیاسی و اقدامات خشونت‌بار دراین کشور صورت گرفت.

بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از تصمیم آفریقای جنوبی و بروندی ابراز تأسف کرد و آن را اقدامی در جهت تضعیف پیمانهای بین‌المللی خواند. سودان از رهبران و ملتهای آفریقایی که هنوز عضو دادگاه کیفری هستند خواست به‌طور جمعی از این نهاد خارج شوند. این نهاد بین‌المللی در سال 2002 میلادی تأسیس‌شده است، هرچند آمریکا تأسیس آن را امضا کرده است اما هنوز کنگره این کشور عضویت در آن را به تصویب نرسانده است.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *