نگاهی بر ریشه‌های فقهی و حقوقی احکام مسکرات الکلی و حمل‌ونقل آنها

دسته: معرفی پایان نامه
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶


نگاهی بر ریشه‌های فقهی و حقوقی احکام مسکرات الکلی و حمل‌ونقل آنها

نگاهی بر ریشه‌های فقهی و حقوقی احکام مسکرات الکلی و حمل‌ونقل آنها

پدیدآور: سلمان الماسی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید وزیری
دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی ریشه‌های فقهی و حقوقی احکام مسکرات الکلی و حمل‌ونقل آنها انجام‌شده است. در این تحقیق به منظور استخراج احکام مربوط به مسکرات و حمل‌ونقل آن با مراجعه به متون دینی، فقهی و حقوقی به مضرات و مفاسد آن پرداخته‌شده است و حرمت آن بر اساس متون یادشده اثبات‌شده است. بر این اساس شراب‌خواری یکی از گناهان کبیره است که قرآن کریم پیروان خویش را از آن بر حذر داشته است، شراب از نظر لغوی مایع نوشیدنی است اما در اصطلاح مایع مست‌کننده می‌باشد که در زبان عربی از آن به خمر تعبیر شده است، حد مسکر با شرایطی 80 تازیانه است. دلیل حرمت آن برخی از آیات، روایات و اجماع است. شرب خمر مفاسدی دارد اما به دلیل این‌که قبل‌ از ظهور اسلام‌ رواج‌ فوق‌العاده‌ داشته‌ و به‌ صورت‌ یک‌ بلای‌ عمومی‌ درآمده‌ بود، قرآن از روش‌ تحریم‌ تدریجی‌ و آماده‌ ساختن‌ افکار عمومی‌ استفاده‌ نموده و آن را تحریم نموده است. قاچاق آن هم در حقوق جایز نیست. با توجه به موارد فوق می‌توان به نتایج اصلی تحقیق حاضر مواردی را به شرح ذیل عنوان نمود.1- شرب خمر و شراب، در همه ادیان الهی حرام بوده و هیچ آیینی که از تحریف بشر مصون مانده باشد، شرب خمر را جایز نمی‌داند 2-کسى که مسکر و یا فقاع بنوشد هرچند که فقاع مسکر نباشد اگر بالغ و عاقل و مختار و عالم به حرمت آن باشد و بداند آن‌چه مى‌نوشد مسکر است (و یا فقاع است‌) حد بر او واجب می‌شود 3- فقها بر لزوم شرایط بلوغ، عقل، اختیار و آگاهی در رابطه با حد مسکر تصریح دارند. 4- حمل‌ونقل و جابجایی مشروبات الکلی جایز نبوده و جرم محسوب می‌شود. هم‌چنین با استفاده از مطالب ارائه‌شده می‌توان پاسخ و دلیل مستدل و محکمی در برابر کسانی که نوشیدن مشروبات الکلی را مفید می‌دانند، ارائه نمود.
چکیده: مسکرات الکی، حد مسکر، فقهی، حقوقی
منبع: سایت ایران داک

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *