نکات مهم درباره تنظیم مبایعه‎نامه و توصیه‎های حقوقی برای فروشندگان

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


نکات مهم درباره تنظیم مبایعه‎نامه و توصیه‎های حقوقی برای فروشندگان

نکات مهم درباره تنظیم مبایعه‎نامه و توصیه‎های حقوقی برای فروشندگان

مصطفی سرخیل یک حقوقدان در رابطه با زمان تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه نکات مهمی که باید به ان توجه کرد را تنظیم کرده که به شرح زیر است:
قولنامه: گاهی افراد قصد خریدوفروش مالی رادارند که مقدمات آن فراهم نیست, دراین حالت در قراردادی متعهد می‌شود که قولنامه نام دارد و در اینجا فی‌الواقع خریدوفروش بر مبنای قول صورت می‌گیرد درهرصورت قولنامه نیز در دادگاهها معتبر است.
مبایعه‌نامه: در زبان حقوقی مبایعه‌نامه به معنای خریدوفروش است که البته در عرف و به‌اشتباه قولنامه نامیده می‎شود که مبنای آنها متفاوت است. چراکه دربیع جنس، برای تحویل حاضراست لکن در قولنامه جنس بر مبنای قول است که در آینده حاضر می‎گردد.
وجه التزام چیست؟
تعیین مبلغی در قرارداد به‌عنوان خسارت به هر شرطی که طرفین با یکدیگر بر سران به توافق می‌رسند را وجه التزام می‌نامند که در دادگاه با تقدیم دادخواست قابل وصول است.
نکات مهم درباره تنظیم قولنامه و مبایعه‌نامه:
توصیه‎هایی به فروشنده: از توان مالی خریدار برای پرداخت قیمت مورد معامله اطمینان حاصل نمایید و با شروطی که در قرارداد می‌آورید، حق فسخ معامله را در صورت عدم پرداخت وجه در موعد مقرر توسط خریدار با خسارت برای خود قائل شوید.
مورد معامله را قبل از دریافت حداقل دوسوم معامله به خریدار تحویل ندهید و فقط در صورتی سند را به نام وی منتقل کنید که تمام مبلغ معامله را دریافت کرده‎اید.
درصورتی‌که فروشنده در عیوب ملک آن را با خریدار شرط نموده است حتماً شرایط و عیبهای آن را در قولنامه به‌صورت شفاف ذکر نماید.
حتماً هنگام امضاء قولنامه دو نفر عادل به‌عنوان شاهد ذیل آن را امضا نمایند.
و آخرین نکته درصورتی‌که وجه به‌صورت چک دریافت می‌شود حتماً از آن کپی گرفته و پس از امضا خریدار ذیل کپی، نگهداری شود به‌خصوص اگر چک به نام شخص ایشان نباشد. منبع:خبرگزاری میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *