نکاتی چند از 
حقوق مدنی


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵


نکاتی چند از 
حقوق مدنی


نکاتی چند از 
حقوق مدنی

نکته۱:
زراعت در بیع زمین، میوه در بیع درخت و حمل دربیع حیوان داخل در بیع نبوده و متعلق به مشتری نمی شود مگر طرفین خلاف آن تراضی نمایند یا عرف محل آنها را از توابع مبیع محسوب نماید.
نکته۲: یکی از خصوصیات بیع عین معین، موجود بودن مبیع هنگام انعقاد عقد می‌باشد که عدم وجود آن، موجب بطلان عقد خواهد بود.
نکته۳: مفاد نکته فوق ناظر بر مبیعی می‌باشد که به عنوان مال موجود تملیک می‌شود و الّا بیع عینی که در آینده ساخته می‌شود (مثل مبل سفارش داده شده) صحیح می‌باشد و به آن بیع استصناع گویند.
نکته۴: بیعی که ارکان آن به طور صحیح مشخص شده و به درستی واقع شود، به محض انعقاد مشتری را مالک مبیع و بایع را مالک ثمن و طرفین را ضامن درک چیزی که به دیگری می‌دهند می‌نماید.
نکته۵: هر یک از طرفین عقد اصولاً ملزمند چیزی را که به دیگری تملیک می‌نمایند به یکدیگر تسلیم کنند. ولی در برخی موارد تسلیم با تراضی می‌تواند بر عهده‌ی خود طرف مقابل باشد.
نکته۶: مفاد نکات ماده‌ی ۳۶۲ در حالت اطلاق جاری می‌شود و طرفین می‌توانند مثلاً لحظه‌ی تملیک را به قبل یا بعد از لحظه‌ی انعقاد عقد تغییر دهند و بر خلاف تمامی قوانین تکمیلی تراضی نمایند.
نکته۷: در انواع بیع از قبیل نسیه، سلف یا سلم و یا خیاری، به محض انعقاد، ملکیت منتقل می‌شود و ، وجود اجل و خیار مانع انتقال مالکیت نمی باشد مگر طرفین برخلاف آن تراضی نمایند.

نکته۸: دربیع صرف که عقدی است عینی و تقابض جزء ارکان این عمل حقوقی می‌باشد، انتقال مالکیت پس از خاتمه‌ی عمل حقوقی یعنی قبض هر یک از طرفین صورت می‌گیرد.
نکته۹: بیع صرف خرید و فروش طلا و نقره در برابر هم می‌باشد خواه به صورت سکه باشد خواه زیور آلات و یا هر نوع دیگر.
نکته۱۰: عقد فاسد هیچ اثری ندارد ولی بطلان عقد واجد اثر است. مراد از عقد باطل، این است که بین طرفین هیچ اثری در عالم قراردادی ایجاد نشده است. بنابراین عقد باطل، واجد هیچ اثر حقوقی نیست پس نمی‌تواند دعوایی هم از آن نشأت بگیرد.پس اگر عقد باطل واجد دعوایی نیست، صلح دعوای مبتنی بر معامله‌ی باطله نیز، پوچ و باطل است (ماده ۷۶۵ ق.م)
اما بطلان عقد یعنی ما در عالمی غیر از عالم قراردادی هستیم و به عالم قانون و الزامات قانونی می‌رسیم که خط مشی ما را پس از یک عقد فاسد تعیین می‌نماید و مثلاً ما را ملزم به رد مقبوضین به عقد فاسد می‌کند.
پس چون بطلان عقد واجد اثر می باشد و قانون برخی آثار را بر آن مترتب می‌نماید می‌تواند دعاوی را به وجود آورد و این دعاوی مبتنی برمعامله‌ی باطله نیست بلکه ناشی از بطلان معامله است و دعوا بر سر الزامات خارج از قرارداد می‌باشد و این دعاوی قابل صلح می‌باشند.
منبع: مطالب حقوقی

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *